Karin Beate Nøsterud

12 gode tips fra Vektklubb-eksperter: Bli kvitt påskeflesket på tre uker

Publisert: 2012-04-10 09:13

Gikk du på en kalorismell i påsken? Begynn i dag, så er du kvitt de ekstra kiloene innen 17. mai.

Snømangel på hytta - vær som ikke innbød til fotturer - rikelig med rødvin og godteri inne eller i solveggen. Kjenner du deg igjen?

- Ingen får varige mén av å spise for mye i påsken. Det gjelder bare å komme inn i de gode vanene igjen. Kast resten av påskegodtet i søppelen, foreslår overlege Jøran Hjelmesæth, leder av Norsk forening for fedmeforskning og en av ekspertene i VGs Vektklubb.no.

Har du spørsmål om trening? Møt treningsekspert Trine Hattestad tett på nett onsdag klokka 12. Send inn spørsmål her!

Med et fornuftig kosthold og litt mosjon kan de fleste regne med å ta av mellom en halvkilo og én kilo i uken.

- Man får god uttelling for å sette inn støtet litt. Det handler enkelt og greit om å forbrenne flere kalorier enn du spiser. Hvis vekten går ned, har du greid det, sier tidligere treningsekspert Trine Bækkevar Semb i VGs Vektklubb.no.

Hvis du este ut to kilo i påskeuken, er det en realistisk målsetting å ta det av igjen på tre uker. Det går an å sjokkslanke seg raskere enn dette, men da er risikoen stor for at vekten spretter opp igjen.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Start i dag

Motivasjonsekspert Øyvind Hammer har flere triks for å komme i gang.

- Det første du må gjøre er å legge fra deg den dårlige samvittigheten fra påsken. Gjort er gjort og spist er spist, sier Hammer.

- Det neste er å starte allerede i dag. Rydd fristelsene ut av skapet; det gir en god følelse av å starte med blanke ark. Lag middagen litt sunnere enn i påskeuken, selv om du ikke har rukket å handle inn de optimale varene ennå. Og gå den lille kveldsturen allerede i dag, sier Hammer.

Møt Øyvind Hammer tett på nett fredag klokka 11. Du kan sende inn spørsmål allerede nå.

Vær realistisk

Anne Mette Rustaden, også hun treningsekspert i VGs Vektklubb.no, advarer mot å legge listen for høyt.

- Mange tenker at det skal skje mirakler om våren. De kjører beinhardt i noen uker, klarer ikke holde kjøret oppe, og så kan påskeferien være det som gjør at det sklir helt ut. Da er rådet ikke å gi opp. Ikke tenk: «Æsj, der gikk den uken opp i røyk», men finn en løsning. Hvis ikke du fikk trent i dag, kan du kanskje gå til jobben i morgen, sier Rustaden.

Daniel Sannum Lauten

Gjør det hyggelig

Professor Marit Sørensen ved Norges idrettshøgskole er ekspert på motivasjon og idrettspsykologi. Hun råder deg til å gjøre treningen så hyggelig som mulig.

- Vi mennesker er stort sett laget slik at vi ikke vil ha det altfor ubehagelig. Derfor gjelder det å finne en aktivitet du trives med. Men det er viktig å gjennomføre den første gangen. Minn deg selv på at det blir bedre etter hvert, sier Sørensen.

- Hvordan trener du selv?

- Jeg pleier å si at jeg aldri trener, men at jeg er så heldig å ha noen hobbyer som holder meg litt i sving.

LES OGSÅ:

Lag en slankeplan

Slik får du flat og sterk mage

Slik bekjemper du sultfølelsen

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her