Shutterstock

Snikmosjon på biltur: 10 enkle tips for en aktiv bilferie

Publisert: 2020-06-27 00:05

I sommerferien kan det fort bli mange timer i bil og for mye stillesitting er negativt for helsen. Derfor vil regelmessige bilstopp med aktive pauser gjøre godt for både voksne og yngre passasjerer.

Menneskekroppen er skapt for å være i bevegelse og ifølge Helsedirektoratet vil det å redusere stillesittingen bidra med flere helsegevinster. Allerede fra første sekund du starter å røre på deg får du økt sirkulasjon i kroppen og forbrenningen din øker.

Les også: Gode tips til snikmosjon:

Selv korte avbrekk hvor du reiser deg opp og har en form for muskelaktivitet i noen minutter, vil ha positiv effekt. I tillegg kan regelmessige pauser fra bilkjøringen være smart for både konsentrasjonen og reaksjonsevne - noe som er viktig å ha på plass når man sitter bak rattet.

Frode Hansen / VG

Lag reiserute med pauser

Både voksne og barn trenger et avbrekk på lengre kjøreturer.

Derfor er det smart å planlegge noen stopp på veien der dere kombinerer det å strekke på beina med for eksempel flotte utsiktspunkter eller matpause på en lokal kafé eller rasteplass.

Sulten? Her er den sunneste maten til bilturen

Uansett er det viktig å prioritere pausene underveis på bilturen. Dette vil garantert kroppen din sette stor pris på. Husk at alle monner drar og flere, små aktivitetspauser underveis på bilturen kan til sammen bidra med mange ekstra tusen steg i løpet av en dag.

10 tips til hvordan man kan være mer aktiv på bilferie:

1) 10 minutters gåtur

Stopp bilen, gå 5 minutter i en retning, snu og gå tilbake igjen. Enklere blir det ikke!

2) Vær bevisst på hvor du parkerer

Når dere skal stoppe et sted for å spise, gå på toalettet, handle mat og lignende så unngå å parkere rett ved inngangen. Stopp heller litt lengre unna så får dere noen ekstra skritt i beina.

3) Kortstokk-lek

Privat

Ha en kortstokk lett tilgjengelig i bilen som du kan ta frem når dere stopper. La hvert symbol (hjerter, ruter, spar og kløver) representere ulike øvelser. Tallene på kortene angir hvor mange repetisjoner man skal gjøre.

Bestem dere for 4 øvelser eller bevegelser som både barn og voksne klarer opp mot 14 repetisjoner av - for eksempel hinke, hoppe, ta i bakken med hendene og strekke armene over hodet og så videre.

Ha bildesiden ned og trekk ett kort fra kortstokken. Hvis dere trekker spar 7, og dere har bestemt at spar er knebøy, så gjør dere 7 knebøy før dere trekker neste kort.

Alle som er med trekker kort etter tur. Bestem dere på forhånd at hver person trekker et visst antall kort eller at dere skal gjennomføre de kortene dere rekker på eksempelvis 5 minutter.

4) Bade-stopp

Gjør litt research på forhånd og sjekk om det er noe sted dere passerer som egner seg for en rask dukkert. I tillegg til å bevege på kroppen er det ekstra godt å kjøle seg ned litt på varme sommerdager.

5) Treningsapper og aktivitetsklokke

Ferietid er perfekt for å teste ut ulike quick-fix-øvelser og program på aktivitetsklokken din eller på en treningsapp. Her vil du finne mange effektive forslag der du for eksempel trener med egen kroppsvekt som gjennomføres på 5, 7 eller 10 minutter. Du slipper å tenke eller å planlegge. Appen forteller deg hva du skal gjøre og hvor lenge du skal jobbe. Du er ikke avhengig av noe treningssenter eller utstyr - her er det bare å sette i gang uansett hvor du måtte befinne deg!

6) 3 minutters «styrkeøkt»

Her kan du rekke mye på kort tid. Du får opp blodsirkulasjonen i tillegg til at musklene må jobbe. Gå ut av bilen, sett på en stoppeklokke og utfør så mange repetisjoner du kan av følgende øvelser:
1 minutts knebøy
1 minutts push-ups på forhøyning
1 minutts splitthopp

Det er lov for barna å være med! Dere kan fint gjenta runden slik at den gjennomføres 2-3 ganger.

Mattis Sandblad / VG

7) Intervall-lek

Hvis dere stopper i nærheten av en liten bakke, en trapp eller lignende så bestem dere for et visst antall intervaller dere skal gjennomføre. Dette kan å være å løpe 5 runder opp og ned i trappen, eller gjør det litt morsommere for de små der man skal komme seg rundt bilen på 5 ulike måter. Da kan man eksempelvis hoppe sidelengs, hinke eller gå baklengs.

8) Aktivitetssanger

Med små barn i bilen kan aktivitetssanger være et godt tips for å skape både bevegelse og god stemning når dere tar en stopp. Sanger som «Hoppe sa gåsa» og «Hodet, skulder, kne og tå» er kjente for de fleste. Sjekk ut YouTube og TikTok for flere låter og danseregler.

9) På lekeplass

Privat

Stopper dere i nærheten av en lekeplass så vil mange barn klare å aktivere seg selv, men voksne kan også være med på leken! Bruk apparatene til å lage en hinderløype eller kjør en egen styrkeøkt på egen hånd mens de små leker.

Husk også at du ikke må være på en lekeplass for å lage en «hinderløype». Med litt fantasi og kreativitet kan man finne en løype på rasteplassen der man kan løpe rundt bilen, balansere på en fortauskant, hoppe over på en stubbe og så videre.

Sjekk ut: Øvelser du kan gjøre på lekeplassen

10) Bevegelse gjennom lek

Hoppetau, frisbee og ball er utstyr som er enkelt å ta med seg uten at det tar for mye plass. Dette er gøy og sosialt for både barn og voksne. Ta en runde med 100 hoppetau-hopp, noen frisbee-kast eller ballspill på neste bilstopp.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her