Privat

Min sunne hverdag: Hege Søgstad

Publisert: 2021-09-03 12:18

Pandemien tente løpelysten, og i kombinasjon med sunt kosthold og kaloritelling, gikk Hege ned 35 kilo. Slik ser hverdagen hennes ut nå.

I spalten Min sunne hverdag snakker Vektklubb med spreke, sunne og inspirerende folk om trening, kosthold, helse og motivasjon. Vi har allerede tatt en prat med blant andre Yngvar Andersen, Annema Refsnes og Tine Sundfør.

Hege Søgstad (41) hadde i tyve år levd i den tro at hun ikke kunne løpe, på grunn av smerter og Bekhterevs, som er en kronisk betennelsessykdom.

– Jeg er nesten litt irritert på meg selv for at jeg ikke tok tak tidligere, har hun tidligere fortalt Vektklubb, for det viste seg at hun helt klart kan jogge.

Da hjemmekontor ble den nye tilværelsen i mars 2020, brukte hun tiden hun sparte på reisevei til å trene i stedet. Det startet med gåturer, og nå er hun en helfrelst løpsentusiast.

I ettertid har Søgstad fått mange spørsmål på hvordan hun klarte å gå ned 35 kilo. Vektklubb har derfor fått en sniktitt inn i Heges hverdag:

– Hva finner vi alltid i kjøleskapet ditt?

– Brokkoli, egg, cola zero og fisk i en eller annen variant.

– Hva spiser du helst til frokost?

– Det jeg vanligvis spiser er fullkorn Polarbrød eller Wasa Sport med pålegg. For eksempel kalkunskinke, lettere Jarlsberg og paprika, leverpostei med cherrytomater, avokado med en dæsj pepper og litt lime eller kokt egg. Favorittfrokosten er en full irish breakfast. Pølser, egg, sopp, tomat, black pudding, white pudding og toast.

Tidligere har vi snakket med: PT og ernæringsrådgiver Bente Bremseth

– Sunn og smart mat på farten?

– Den er litt vanskelig for jeg startet livsstilsendringen da Norge stengte ned så jeg har ikke hatt særlig behov for mat på farten. Noe jeg liker hvis jeg skal ha noe kjapt og enkelt er lompe med Philadelphia light, kalkunskinke og ost. Lett å rulle sammen uten at det blir grisete så det funker å ta med seg også. En annen favoritt er jo å bare ta med en liten boks med for eksempel salatrester og litt skinke, eller byggrynssalat som er kokt byggryn blandet med diverse grønnsaker, bønner og linser.

– Hva liker du best å trene?

– Jeg elsker å løpe. Bare snøre på seg skoene og komme seg ut. Så enkelt at det er overkommelig for alle.

Privat

– Din favorittøvelse?

– Hvis jeg skal se bort ifra løpingen så må det være markløft. Prøver å få inn et par økter på treningsstudio hver uke og da er favoritten markløft med trap-bar. Innen løping er jeg ganske glad i bakkeintervaller. God trening selv med lav fart.

– Hvordan sniker du inn trening i hverdagen?

– Nå har vi akkurat flyttet, og en flyttesjau er definitivt god trening i hverdagen. Bortsett fra det så er vel å ta trappen i stedet for heisen alltid et godt valg. Tar man to og to trinn i slengen blir det enda bedre, også kan man toppe det med å prøve å gå raskt opp eller småløpe. I tillegg legger jeg inn litt tåhev når jeg har mulighet. Mens man står og lager mat for eksempel, perfekt å få inn litt tåhev da. God trening for løpere.

Lyst til å bli en løper: Følg dette løpeprogrammet for nybegynnere

– Hva er «god form» for deg?

– Det er å kunne gjøre alt det jeg har lyst til uten å kvie meg for at jeg ikke klarer å gjennomføre. Slippe å bli andpusten av å bære hjem varer fra butikken eller gå opp tre etasjer. God form for meg er ikke nødvendigvis å skulle løpe et visst antall kilometer på en viss tid, men å kunne løpe så langt man har lyst til og ha glede av å gjøre det.

– Beste treningsmusikk eller låt?

– Det varierer så ekstremt fra dag til dag. Jeg hører på alt mulig, men metal og rock med litt trøkk er alltid innertier.

Privat

– Når legger du deg om kvelden og når starter dagen?

– Det kommer an på om det er hverdag eller helg. Skal jeg på jobb så prøver jeg å være i seng innen klokken 23 og da starter dagen sånn rundt 07.30-08.00. Med hjemmekontor kan man jo sove litt lengre enn man gjorde før. Men jeg er en skikkelig natteravn og elsker å være oppe sent. Ingenting er bedre enn å være oppe når alle andre sover og alt er stille. Dessverre har jeg blitt så gammel at jeg sjelden får sovet lengre enn klokken 9–10 selv i helgene, så natteranglingen begrenser seg litt selv.

– Hva motiverer deg og hvordan holder du motivasjonen oppe?

– Å se egen fremgang motiverer meg. I starten var det kiloene som forsvant, nå er det løpingen og fremgangen der. Merke at jeg kan løpe lenger og raskere mens pulsen holder seg lavere enn før, orke å løfte tyngre, presse meg mer og i det hele tatt kjenne at kroppen tar til seg treningen. Når det gjelder maten og valgene der så motiverer det meg å kjenne på kroppen hvor mye bedre den fungerer når jeg fyller på med sunn mat i riktig mengde. Da kan man også kose seg med litt mindre sunne valg innimellom.

– Hva er din «guilty pleasure»?

– Søt gjærbakst. Kanelsnurrer, solskinnsboller, karlsbader med vaniljefyll eller donuts.

– Har du et godt triks for å dempe søtsug?

– Egentlig ikke. Tar gjerne imot tips! Får jeg søtsug så demper jeg det med å spise noe søtt, men gjerne noe uten tilsatt sukker. Frukt og bær er sunt og godt, litt mager vaniljekesam smaker bra til. Å spise sunt betyr jo ikke at man ikke skal kunne kose seg og jeg har aldri skjønt denne frykten for frukt og bær. Ja, det inneholder naturlig sukker men jeg tror ikke det er noen som noensinne har blitt overvektig på grunn av epler og bananer.

Avkrefter sukkermyte: Ikke for mye sukker i frukt

– Er det noe du aldri spiser?

– Risgrøt, oliven, stangselleri og ananas. Og pisket krem.

– Beste kjappe og sunne middag?

– Stekt eller bakt fisk med dampet brokkoli.

– Hva liker du å spise på restaurant?

– Jeg er veldig glad i sushi så det er alltid en vinner, men takker ikke nei til en god og saftig burger heller. Går så sjelden ut og spiser så da kan jeg tillate meg å ikke tenke sunt.

– Ditt beste råd for å ha det bra med seg selv:

– Ikke begrens utvalget av mat du tillater deg å spise, begrens heller mengden og ta gode valg i hverdagen så kan man nyte litt ekstra innimellom. Og ingenting er ødelagt om de gode vanene går i vasken en dag innimellom. Det er bare å nullstille og plukke opp tråden igjen dagen etter. Ikke sammenligne seg selv med alle andre. Vi har alle forskjellige forutsetninger og mål.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her