Krister Sørbø / VG

7 vanlige matmyter du må slutte å tro på

Publisert: 2022-04-25 15:42

Inneholder smeltet ost flere kalorier enn vanlig ost? Og hva skjer egentlig når man går på detoxkur?

Det er liten tvil om at kosthold og ernæring er noe som engasjerer mange nordmenn. Vi snakker om både kostholdsråd, spisevaner og matvarer – noe som fører til mange ulike meninger og myter. Du har sikkert hørt forskjellige påstander og utsagn om mat, og det er ikke rart at du fort kan bli forvirret over alle «tips og anbefalinger» fra ulike hold. Men det er ikke alt som blir sagt som stemmer med virkeligheten.

Her oppklarer vi syv typiske matmyter:

Jørgen Braastad / VG

Myte 1: Detox renser kroppen

Nei. Ulike detoxkurer påstår å skulle rense kroppen for giftstoffer med mål om å få en «renere, sunnere og slankere kropp». Men kroppen vår klarer helt fint å rense seg selv helt naturlig med blant annet fungerende lever og nyrer.

Likevel er det mange som får en subjektiv positiv opplevelse når man går på en såkalt detoxkur. Kanskje man opplever å få mer energi og overskudd samtidig som man muligens går ned i vekt – noe som kan gi økt motivasjon og mestringsfølelse. Dette skyldes ikke nødvendigvis selve detoxdietten som påstår å ha «rensende effekt», men kan være et resultat av små endringer du gjør som faktisk har positive effekter på kropp og helse. For eksempel er det mange som reduserer inntaket av typisk junk food, snacks og alkohol samtidig som man øker inntaket av vann, frukt og grønt – dette er grep vi vet er bra for oss, uavhengig om du kaller det detoxkur eller ei.

Les mer: Trenger du detox eller «juice cleanse» etter ferien?

Eivind Griffith Brænde / VG

Myte 2: Smeltet ost har mer kalorier enn kald ost

Nei. Vanlig og smeltet ost inneholder samme mengde kalorier så lenge mengden ost er den samme. Det skjer heller ikke noe med næringsinnholdet selv om man varmer osten.

Mange tror det er mer kalorier i smeltet ost og kanskje kan det stamme fra at osten ser annerledes ut smeltet. Men dersom man bruker lik mye ost på et ostesmørbrød som man ville hatt på en vanlig brødskive, så vil man komme likt ut kalorimessig.

Sara Johannessen Meek / VG

Myte 3: Poteter gjør deg tykk

Nei. Under lavkarbobølgen for noen år tilbake fikk poteten et ufortjent dårlig rykte og fortsatt er det mange som har inntrykk av at poteter er noe man bør holde seg unna når man vil ned i vekt. Poteten inneholder både fiber, vitaminer og mineraler som kroppen vår trenger. I tillegg har poteten færre kalorier per 100 gram sammenlignet med både hvit ris og pasta.

Dessuten har forskning vist at poteten er en av de matvarene du blir mest mett av. I en studie rangerte australske forskere en rekke matvarer som bidro med 240 kcal basert på metthetsfølelse sammenlignet med loff med lik kalorimengde. Poteten ble trukket frem som den mest mettende matvaren da 240 potet-kalorier var tre ganger så mettende som 240 kcal fra loff.

Ufortjent rykte: Ikke poteten som gjør pommes frites usunt

Simen Grytøyr / VG

Myte 4: Banan er usunt, og inneholder altfor mye sukker og kalorier

Nei. I likhet med poteten, har bananen også vært igjennom mye negativ omtale. Mange frykter kanskje bananen fordi det blir sett på som en frukt med «mye kalorier og et høyt sukkerinnhold», men stemmer egentlig dette?

En middels stor banan inneholder rundt 90 kcal, mens et middels stort eple bidrar med rundt 55 kcal. En vanlig liten sjokolade på 50 gram gir 200–300 kcal i tillegg til et høyt innhold av tilsatt sukker, men lite næring. Banan og annen frukt har et naturlig innhold av fruktsukker, noe som bidrar til en naturlig, deilig søtsmak. I tillegg får du i deg mange viktige vitaminer og mineraler, fiber og væske når du inntar frukt.

Banan er for eksempel ypperlig å spise i forbindelse både før og etter en treningsøkt, fordi kroppen fort tar til seg næringen. Den gule frukten er også et perfekt alternativ når du trenger et kjapt mellommåltid på farten da den kommer i naturlig «emballasje».

Videre er banan en smart ingrediens i eksempelvis bakst som tilfører deilig søtsmak helt naturlig, slik at du ikke trenger å bruke tilsatt sukker. Noen av de gode næringsstoffene du får i deg når du spiser banan er fiber, vitamin B6 og kalium. På grunn av nettopp bananens høye innhold av kalium, er frukten sett på som et godt matvalg som kan være med på å senke blodtrykket.

Prøv denne oppskriften: Sukkerfri banankake (kun for Vektklubb-medlemmer)

Jan Petter Lynau / VG

Myte 5: Lettbrus er fetende

Nei. Å bytte ut vanlig brus med sukkerfri brus vil faktisk være et smart grep, om du ønsker å gå ned i vekt. Regnestykket er enkelt og drikker du mye brus, eller annen drikke som inneholder mye kalorier, så kan du spare mange kalorier ved å bytte til lettbrus. En halvliter brus med sukker inneholder 210 kcal, men drikker du tilsvarende mengde lettbrus er kaloriinntaket lik null. Om du drikker en halvliter brus til daglig, og bytter ut sukkerbrusen med lettbrus, kan du i teorien faktisk spare nesten 1500 kcal på en uke.

Studier bekrefter: Lettbrus gjør deg ikke overvektig

Mange tror at brus med kunstige søtningsmidler påvirker insulinfølsomheten og setter kroppen i «lagringsmodus», men ifølge studier er det ikke noe hold i disse påstandene. Tidligere har Vektklubb også skrevet om kostholdseksperter som sier at det ikke er noen grunn til å frykte lettbrus. Det beste er selvsagt å bruke vann som tørstedrikk.

Frode Hansen / VG

Myte 6: Mørke brød er alltid det sunneste valget

Nei. Selv om mørke brød ofte er av det grovere slaget, så er det likevel lett å bli lurt. For det første så er det mange lyse brød som kan inneholde mye fiber og ha en høy grovhetsprosent. Og på den andre siden kan mørke brød kun inneholde siktet mel, men ha fått tilsatt farge, sirup eller lignende. Et tips er derfor å sammenligne grovhetsprosenten til brødene. Et grovere brød vil inneholde en høyere andel av viktige næringsstoffer og fiber enn finere varianter.

Når du kjøper brød: Dette bør du se etter

Magnar Kirknes / VG

Myte 7: Fryste grønnsaker er ikke like sunne som ferske

Nei. Både frosne og ferske grønnsaker bidrar med viktige vitaminer, mineraler og fiber. Frysing bevarer næringsinnholdet og grønnsakposer fra frysedisken er absolutt et supert alternativ for å øke grønnsakinntaket. Dessuten kan det være et godt grep mot matsvinn da de kan oppbevares lenge og du kan bruke den mengden grønnsaker du trenger.

Velg det som er mest praktisk for deg – grønnsaker er generelt noe vi alle uansett bør spise mer av. Det som er greit å være klar over er at romtemperatur, lyseksponering og eventuell varmebehandling kan påvirke vitamininnholdet til frukt og grønt negativt. Ferske grønnsaker som har ligget lenge ute i butikk eller på kjøkkenbenken din vil over tid tape noe av sitt innhold av vitaminer.

Kokken testet: Slik tilbereder du frossen wokblanding på best måte

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her