MER GRØNNSAKER: Fyll tallerkenen med grønnsaker og topp med en passe mengde kjøtt og saus, er rådet fra Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm.

Den sunne julematen du kan spise mye av

Publisert: 2021-12-16 10:28

Om du ønsker en lettere jul bør du fylle tallerkenen med smakfullt og næringsrikt tilbehør, tipser Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm.

Det er ikke all julemat som er rik på fett og kalorier. Tilbehøret består ofte av grønnsaker som både er næringsrike og kalorifattige, så om du ønsker en lettere julemiddag kan du la tilbehøret spille en større rolle, råder Vektklubb-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm.

– Å fylle store deler av tallerkenen med de minst kaloritette matvarene fører til at du kan spise en stor porsjon uten at det trenger å bli for mange kalorier. Velg derfor mest grønnsaker, poteter og rotmoser, og så vurder hvor mye kjøtt og saus du tenker er passe mengde, forklarer Anette Skarpaas Ramm.

Kostholdsekspertens budskap: Aksepter vekten og få det bedre

– Det er også lurt å spise sakte og kose seg med maten, da har du mulighet til å kjenne metthetssignalene før du har spist for mye, tipser hun.

Det sunneste tilbehøret er matvarene som primært er laget av grønnsaker, som for eksempel rotmos, rødkål og surkål, ifølge Skarpaas Ramm.

– Ha gjerne godt med grønnsaker til alle måltider, slik at energitettheten blir lavere og næringstettheten høyere.

Flere triks: Ti tips til en lettere jul

Hun legger til at det ofte også er fisk som sild og laks på koldtbordene i julen, og at det gjerne kan få plass på tallerkenen.

– Både sild og laks er fete fiskesorter som vi bør spise minimum 200 gram per uke av, legger hun til.

Vi har samlet næringsinnholdet i noe av det vanligste juletilbehøret:

Rødkål

FARGESTERK: Den lilla kålen kan lages på flere måter, denne er fra Lise Finckenhagen for Godt.

Mange som har ribbe på julaften bruker rødkål til. Den lilla grønnsaken gir kun 25 kcal per 100 gram. Rødkålen er også rik på C-vitamin som styrker immunforsvaret, og øker opptaket av jern fra andre matvarer, skriver Opplysningskontoret for Frukt og Grønt.

Rosenkål

DEN LILLE GRØNNE: Rosenkål er rik på blant annet folat og vitamin C, og hører julen til for mange.

Mange har også rosenkål til julemiddagen, og den er i samme familie som rødkålen. De små, grønne grønnsakene gir kun 36 kcal per 100 gram. Rosenkålen har lavt fettinnhold og høyt innhold av folat, vitamin C, kostfiber og folat. Folat bidrar til å redusere tretthet og utmattelse, ifølge frukt.no.

Surkål

BLEK, MEN IKKE SVAK: Kål er en supergrønnsak. Kalorifattig, men full av gode næringsstoffer som også har vist seg å kan virke kreftforebyggende.

Surkål er også ofte å finne på julebordet, og kålen gir da kun 54 kcal per 100 gram. Ifølge oppskriften Lise Finckenhagen har laget for Godt er det kål, eple, eddik, karve, salt, eplemost og sukker i hjemmelaget surkål.

Kålen er en vegetabilsk proteinkilde, ifølge frukt.no, den er også rik på C-vitamin, kalium og kostfiber.

Kålrabistappe

ROTMOS: Det blir ikke pinnekjøttmiddag uten kålrabistappe!

Er det pinnekjøtt som fyller tallerkenen er det kanskje kålrabistappe ved siden av. Det gir kun 31 kcal per 100 gram. Kålroten har også et høyt innhold av vitamin C, folat og kostfiber.

Om du lager kålrabistappe etter denne oppskriften fra Godt, så er det kun skvetten med kremfløte som bidrar med fett. Skarpaas Ramm anbefaler at man begrenser mengden fete meieriprodukter i mosene, og heller smaker til med krydder.

Kokte grønnsaker

En stor gulrot gir knappe 25 kcal, er rik på betakaroten som omdannes til vitamin A i kroppen, C-vitamin, kalium og kostfiber.

Gulrøtter, blomkål, brokkoli og andre grønnsaker er klassiske tilbehørsgrønnsaker som gjerne kan ta plass på tallerkenen. Grønnsaker kan omtrent spises ubegrenset, og de tre nevnte grønnsakene inneholder i snitt 25–35 kcal per 100 gram.

– Et tips er å koke grønnsakene skikkelig møre for å få frem sødmen i grønnsakene, legger Ramm til.

Eple og svisker

Den syrlige sødmen fra frukten passer veldig godt til julemat.

Klassisk tilbehør til ribbe, og godt til skinkestek. Ovnsbakte epler og svisker gir sødme til maten og er sunne matvarer du kan tilføye tallerkenen.

Et halvt ovnsbakt eple og fire svisker gir litt i overkant av 100 kcal.

Artikkelen ble første gang publisert 17. desember 2019, og er oppdatert med noe mer tilbehør 15. desember 2021. Tittelen er også endret fra «Den kalorifattige julematen» til «Den sunne julematen du kan spise mye av».

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her