Treningsprogram tilpasset rygg- og nakkevondt

Publisert: 2010-05-26 14:21

Hei!<br />Jeg er kvinne (48 år), og i nokså dårlig form. Hjemme har jeg innesykkel og rockering, samt mulighet til å gjøre styrkeøvelser, selvfølgelig. Jeg har et flott turterreng rett utenfor døren som jeg bruker av og til. <br />Jeg har en rygg og nakke som ikke alltid er på lag med meg. Jeg lurer på om du kunne satt opp et program for meg som jeg kunne startet med. <br />Jeg må liksom ha en oppskrift.<br />Hilsen anonym

I Vektklubb under treningssiden får du satt opp et ferdig 12 ukers program for ditt nivå. Programmet heter Vektklubb.nos program. For deg som ønsker å sette opp treningsprogram selv, kan du velge Personlig program.


Hei!
Fint at du vil gjøre noe med formen, og skjønner godt ditt behov for å få en slags plan. I Vektklubb får du satt opp ferdig treningsprogram, men det er generelle program og ikke individuelt tilpasset, slik du trenger.
Husk å starte rolig nå, da vil du få en god opplevelse og du vil mestre det du gjør! Et forslag til å begynne med (tar utgangspunkt i enkelt utstyr til styrke):
Mandag:
Sykle middels intensitet 25 minutter + styrkeøvelser 40 minutter:
Styrkedel: Tre serier, 10-15 repetisjoner, ett minutts pause mellom seriene.
Forslag til øvelser:
Utfall
Stående foroverbøyd roing med hantler
Armhevinger på knærne
Vipp
Rygghev med armene langs siden
Situps med armer
Onsdag: Rask tur 60 minutter + styrke 40 minutter (samme program som mandag)
Lørdag: Langkjøring ute: langrenn eller jogging minst 75 minutter.
Husk alltid å varme godt opp før styrketrening. Langrenn er veldig dynamisk for skuldre og nakke. Unngå sekk! Sykling er bra kondisjonstrening, men varier sykling med aktivitet som krever mer bevegelse i skulderleddet. Sykling gir statisk belastning på overkroppen, og kan være uheldig for deg i større mengder. Husk å reise deg opp innimellom i sykkeløkten og sving litt på armer og skuldre.
Få satt opp treningsprogram i Vektklubb.no eller sett opp treningsprogram selv her!
Ha som mål å bevege deg minst 30 minutter hvor du får pulsen litt opp de dagene du ikke trener. Lykke til med å følge oppskriften!
Hilsen Trine Bækkevar

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Trosse smerter?

Trosse smerter?

Jeg er en kvinne på 34 år som nylig har startet opp i Vektklubb. Jeg er 40 kilo overvektig, og skal på lang sikt prøve å bli kvitt så mye av overvekten som jeg klarer.<br />Jeg har artrose i L4 og L5, scoliose i nedre del av ryggen, og en sammenklemt skive (mellom L4 og L5). Jeg har også såkalt nakkesyndrom, kroniske betennelser i skuldre, armer og nakke. Alt skyldes mangeårig kontorjobb og ellers mye stillesitting.<br />Jeg har begynt å trene pilates hjemme. Har en dvd "Power of Pilates" som jeg trener etter. En del av øvelsene gjør vondt, spesielt der jeg legger mye vekt på armer og skuldre (det verker, svir og brenner), og øvelser der jeg ligger på rygg og gjør mageøvelser (presser korsryggen i gulvet). <br />Skal jeg fortsette å presse meg gjennom øvelsene selv om det gjør vondt? Eller skal jeg unngå dem helt? <br />Noen gode råd til andre øvelser jeg kan gjøre isteden? Har ingen vekter eller andre hjelpemidler. Føler at jeg må få styrket mage og rygg for å ikke bli enda verre i ryggen.<br />Med hilsen Elin

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her