Begynne å trene igjen

Publisert: 2010-03-31 12:46

Hvordan få i gang motivasjon til å starte opp med trening igjen. Hvordan skal jeg trene for å få bort alt det som legger seg rundt livet? Jeg er ei dame på 50 år og skal ned i hvert fall ti kilo. Hadde en god periode hvor jeg trente spinning en til to dager i uken og syns det var artig. Liker ikke sykle etter veien. Har du noen tips til meg slik at jeg kommer i gang. Liker egentlig å løpe, men. Har du eventuelt et opplegg på hvordan komme i gang, og fortsette gradvis mer og mer, ettersom formen stiger? <br /><br />May

Hei May!
Det er viktig som du sier å ta det gradvis og øke etter hvert som formen bedrer seg. Det er mye lettere å greie å få til en frisk og sunn livsstil hvis vi gjør ting vi liker og treningen blir lystbetont.
Begynn med å gå rask i kupert terreng noen økter før du går over til å jogge deler av veien. Etter noen uker klarer du kanskje å løpe det meste av løypa og det er tilfredsstillende.
Når det gjelder spinning er fordelen der at du kan sykle så tungt og fort du vil på treningen. Begynn rolig og føl på kroppen hva du tåler før du øker motstand og tempo. Det kan være lurt å bruke en pulsklokke så har du kontroll på pulsen du jobber på. 60 til 70 prosent av maks vil sikkert være fint for deg i starten, men kanskje med små topper innimellom hvor du går opp litt i puls. På den pulsen vil du klare å jobbe over tid og ha det bra samtidig.
Prøv å gå/jogge en dag for så å spinne neste økt, så vil du få god variasjon og det er gøy. Du bør trene to og gjerne tre dager i uken for å få fremgang. Er du glad i å svømme kan det også være et alternativ nå om sommeren, det er fint både for muskulatur og kondisjon.
Så det er om å gjøre å ta seg selv i nakken og komme i gang, det er så tilfredsstillende å bli fysisk sliten.
Ta det likevel gradvis, det er helt avgjørende for at du skal klare å trene over tid og få ett resultat du er fornøyd med. Du kan gjerne legge inn litt styrke også med vekt på armer, mage, side og rygg. For å kvitte seg med noen kilo er styrketrening veldig effektivt, hvis du gjør det over tid. Dette kan du gjøre hjemme etter en løpetur, bruk 20 minutter på stuegulvet med en matte og kanskje en treningsstrikk så vil du få gjort mye. Det er effektive øvelser som virker, du finner et lite øvelsesutvalg i de fleste treningsstrikk pakker.
Lykke til, håper du får det til!
Vennlig hilsen Trine Hattestad

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Aktiv, men kommer ikke i skikkelig form

Aktiv, men kommer ikke i skikkelig form

Er en jente på 19 år som siden femårs alderen har holdt aktivt på med idrett, der jeg har trent flere ganger i uken. Jeg holder fortsatt på den dag i dag. Spiller blant annet innebandy i 1.divisjon, og trener jevnlig. Men likevel så syns jeg aldri at jeg blir i skikkelig god form. Så har jo så klart gjort meg tanker om at jeg jo må trene <br />fullstendig galt. Det er noe som ikke stemmer.<br /><br />Har du noen gode forslag til hvordan jeg bør trene for å komme i god form (kondisjonsmessig). Elsker sykling/spinning og jogging (selv om jeg syns det er veldig tungt til tider). Å trene tre ganger i uken er realistisk for min del, men jeg vet rett og slett ikke hvordan.<br /><br />MVH Tine S. Normann

Vanskelig å finne tid

Vanskelig å finne tid

Jeg har akkurat begynt på jobb igjen etter å ha vært hjemme i fødselspermisjon, og sliter nå med å finne tid til trening. Jeg trenger å trene kondisjon og styrke mage og rygg. Magen min ser fortsatt gravid ut i femte måned, selv om det er over 11 måneder siden jeg fødte! Dessuten har jeg fortsatt "hull" bak navlen, som jeg kan kjenne når jeg ligger. Har du gode tips for å finne tid, og til øvelser? Det finnes ikke treningsstudioer i nærheten, og jeg har to barn rundt meg på fritiden.<br />Hilsen gmarie

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her