Test av kunstig søtning i bakst

Publisert: 2015-12-22 11:51

Matspaner Eli Anne Myrvoll Blomkvist har lenge vært skeptisk til å bake med kunstig søtstoff, først og fremst på grunn av den kjølige smaken. Men disse karamellpepperkakene overbeviste skeptikeren!

Jan Petter Lynau / VG

Sukrin ble godkjent for bruk i EU og Norge i 2006 og er således ikke et nytt produkt på markedet, men jeg har ikke brukt det før og jeg regner med det er flere som ikke er veldig vant til å bruke det i kostholdet ennå.

Innhold:

Sukrin består av sukkeralkoholen erythritol. Sukrin er i så måte «i slekt med» andre mer kjente sukkeralkoholer som xylitol og sorbitol, men den tas ikke opp i kroppen og tilfører derfor verken kalorier eller gir problemer med fordøyelsen (luft, løs mage) som store mengder av for eksempel xylitol kan gjøre. Erythritol finnes naturlig i noen frukter som for eksempel pærer og melon. Det er altså et naturlig søtstoff som framstilles gjennom gjæring av glukose.

Sukrin kan erstatte sukker i det meste av baking og matlaging, men det anbefales ikke å bruke sukrin til mer enn 20 prosent av totalvekten i en oppskrift da smaken kan oppleves som kjølende og bakverket kan bli hardt og tørt.

Hvordan smaker det?

Hovedgrunnen til at jeg ikke har brukt sukrin foreløpig er at jeg jevnt over er skeptisk til søtningsmidler (som ikke er sukker) da jeg synes de fleste har en metallisk bismak som jeg ikke blir helt fortrolig med. Jeg har ikke funnet noen klare favoritter blant søtstoffer ennå og verken det kjemisk framstilte aspartam, eller det naturlige plantestoffet stevia har falt i smak.

Synd og si det, men jeg hadde nok gitt opp sukrin før jeg hadde prøvd det… Det var helt til jeg kom over en fristende oppskrift på myke karamellpepperkaker med sukrin som jeg fikk lyst til å prøve.

Jeg måtte selvsagt smake på sukrinkornene alene. Når jeg tar litt hvit sukrin i munnen smelter det raskere enn sukker og gir en litt kjølende følelse, en tanke metallisk smak, og jeg synes det smaker litt mindre søtt enn sukker. Jeg testet hvit sukrin på barnas pannekaker her om dagen, uten å si noe om at det ikke var vanlig sukker. Femåringen var ikke overbegeistret, hun spurte om det var «vanlig» sukker på pannekakene, mente det var «rart» i munnen. Nå skal det sies at hun er en litt sensitiv smaker i utgangspunktet, men jeg ble litt overrasket likevel, over at hun merket det såpass godt.

Sukrin finnes også i en brunsukkervariant, denne er tilsatt andre søtstoffer som tagatose, maltekstrakt og stevia. Den minner i utseende, lukt og smak på mykt brunsukker. Det var denne jeg brukte i karamellpepperkakene.

Om jeg ble overbevist? Jeg må nok forsøke sukrin i flere oppskrifter, som for eksempel min usedvanlig gode bolleoppskrift, før jeg kan si om jeg er overbevist. (Om noen av dere lesere har testet sukrin i boller, formkaker, sjokoladekaker, syltetøy og lignende vil jeg mer enn gjerne høre hva dere synes!)

Når det gjelder disse julekrydrete småkakene så innrømmer jeg gjerne at jeg ikke kjente den metalliske bismaken som jeg så sterkt misliker i andre søtningsmidler, så jeg tenker absolutt at det er verdt å teste sukrin videre i baking og matlaging framover!

Hvor sunt er det?

Når det kommer til dette punktet så er jeg nokså overbevist om at dette er en sunn erstatning for sukker. Sukrin ble behørig satt under lupen i årene før det ble godkjent i EU i 2006 og konklusjonen var at det var helt trygt å bruke for de formål det var ment (mat) og at det ikke var forventet skadelige reaksjoner på bruken av det.

Sukrin inneholder ingen kalorier, ser ut som finkornet sukker og brukes i samme mengdeforhold som vanlig sukker. For alle som vil redusere bruken av sukker i matlaging og baking så bør dette være et bra alternativ. Prisen er imidlertid noe stiv, men for min del, som ikke bruker en halv kilo sukker i måneden en gang (bortsett fra i bærsyltesesongen) så betyr ikke prisen så mye.

Næringsinnhold per 100 gram vare:

Sukrin hvitt: 0 kcal, 100 gram karbohydrat (ufordøyelige polyoler)

Sukrin gold: 8 kcal, 99,3 gram karbohydrat, hvorav 96,4 gram polyoler og 2,9 gram sukkerarter.

Vanlig farin: 400 kcal, 100 gram karbohydrater.

Følg matspaneren på instagram @matspaneren eller tag bilder av matvarer du ønsker at vi skal teste med #matspaneren. Du kan også sende oss en mail på vektklubb@vg.no

Andre matvarer matspaneren har testet:

Grov bunn til porsjonspizza
Sukkerredusert yoghurt på pose
Skyr mini for barn
Fiskegrateng fra Godehav

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her