KAKEKOS: Pepperkaker hører julen til for mange, og om du er obs på mengde og hvor ofte så kan de nytes julen gjennom uten at det påvirker hverken vekten eller livsstilen.

Nyt julen uten dårlig samvittighet

Publisert: 2018-12-19 14:52

Ta et bevisst valg for hvor mye julemat, godteri og kaker du skal spise, og legg en plan for juleferien, så kan du kombinere julekos og en sunn livsstil, ifølge Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm.

Det er ikke slik at du må takke nei til alt av fet og sukkerholdig mat for å holde vekten i julen. Med prioritering kan du fint kombinere julekos med å holde vekten og en sunn livsstil. Det er ikke for sent å se på dagene og legge en fornuftig plan.

Først og fremst bruk sunn fornuft. Alle skal innta mat og drikke tilsvarende en viss mengde energi hver dag. Denne energien kan gjerne komme fra julefrokost og julemiddag, til og med gløgg og pepperkaker. Det er ikke kun hva vi spiser og hvor ofte vi spiser det som har betydning for om vi holder vekten eller går opp i vekt, men også mengden.

Lytt til fornuften: Den er din beste kostveileder

Klarer du å begrense inntaket, kan du spise typisk julemat og kaker mange ganger gjennom julen, og fortsatt holde vekten. Hvorfor er dette vanskelig i praksis? Jo, fordi sukker og fett smaker godt. Spesielt kombinasjonen av sukker og fett sammen gir hjernen signal om å spise mer. Å begrense et fett og søtt måltid krever mer av oss enn å begrense et måltid av kylling og grønnsaker.

RIBBETALLERKEN: Fyll opp med grønnsaker, og finn ut hva som er passe mengde kjøtt og saus for deg for å lage en lettere julemiddag.

Begrensing av energitett mat er ekstra utfordrende for dem som har gått ned i vekt. Når kroppen har mistet fettvev skilles det ut sultstimulerende signalstoffer som motvirker tap av fettvev over tid. For ikke å innta mer energi som resulterer i vektøkning igjen, så må vi overstyre signalene om å spise mer. Mange har derfor nytte av å utsette seg for sjokolade og kaker sjeldent, for å slippe å stadig konsentrere seg om å begrense mengden.

Mer om kroppens signaler: Derfor skal du ikke alltid lytte til dem (åpen for medlemmer)

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Prioriter julehygge

Når det gjelder juletradisjoner har vi ulik vekting av hva som er viktigst for å få julestemning. Det er derfor ikke en fasit på hvordan man kan holde vekten i julen. Finn ut hva som passer best for deg.

Det er spesielt fire faktorer som spiller en rolle for om vi går opp eller holder vekten i juleferien. Hva vi spiser, hvor ofte, hvilken mengde og fysisk aktivitet.

Bruk tidligere erfaringer til å finne ut hvordan din jul skal være. Viser tidligere erfaring at du går opp flere kilo i julen, så kan et mål være å begrense denne vektøkningen. Har du tatt et bevisst valg, så er det kanskje lettere å slappe av og nyte det som skal nytes i julen.

SUNNERE JULEKULER: Disse sjokoladekulene har Nussara Guldberg laget med mindre sukker og havregryn.

Planlegg også at du har noen måltider med «hverdagsmat». Vet du at du skal på pinnekjøttmiddag på kvelden, så kan du gjerne lage havregrøt til frokost, ha en normal lunsj og spise mye frukt og grønnsaker i forkant. Velger du næringsrike og mettende matvarer tidligere på dagen, vil det totale matinntaket ikke nødvendigvis avvike fra en normal dag. Velger du derimot å spise store porsjoner fet julemat til frokost og lunsj, og i tillegg spise julekaker mellom måltidene, blir det stor mengde mat og energi totalt gjennom dagen.

Varier feriehyggen

Finn andre ting enn mat og drikke som gir velvære i julen. Hva ønsker du å fylle ferien din med, og å bruke tiden din på? Kanskje en rolig gåtur, lange morgener, nok søvn, et fotbad, lesing, strikking eller bare å slappe av? Identifiser noe du setter pris på og sørg for å få dette inn i julen.

Husk treningen

Juleferien trenger ikke oppleves som en treningsleir for å ha helseeffekt. Selv rolige gåturer hjelper kroppen å fjerne sukker fra blodet etter et måltid. Når musklene brukes, økes energiforbruket i muskelcellene og de tar opp mer sukker fra blodet. Fysisk aktivitet reduserer blodsukkeret hos personer med insulinresistens mange timer etter.

SKIFØRE: Om du tilbringer julen et sted med snø og skispor, er det bare å utnytte fridagene til en luftetur.

All bevegelse er positivt. I ferien bør det være mulig å bruke noen av halvtimene i uken på å bevege kroppen. Hvis du synes det kan bli mange folk og mye sosialt i julen, er trening eller gåturer en perfekt anledning å få litt egentid.

I tillegg kan det være lurt å ha kakene ute av syne, slik at de også lettere er ute av sinnet. Ved å bytte kakefatet med et fruktfat gjør du det lettere for deg selv å strekke deg etter frukten fremfor kakene. Spis heller kaker og sjokolade sjeldnere – og nyt de bitene du tar.

Les også:

Julen kan gi deg permanent økt forbrenning

Ti tips til en lettere jul

Slik motiverer du deg til å trene på fridager

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

19 timer

19minutter

39 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her