1 av 2 kvinner får i seg for lite kalsium: Drikker for lite melk

Publisert: 2011-11-14 16:24

Slankediettene får skylden for at voksne kvinner ikke drikker melk.

IKKE POPPIS: Melkeforbruket faller, særlig blant voksne kvinner.

Foto: Line Møller

Vi drikker stadig mindre melk, og det er voksne kvinner som drikker minst. Samtidig er kvinner over 50 mest utsatt for benskjørhet.

Melkekonsumet til Ola Normann har falt betydelig siden 1971. I den store frokostundersøkelsen tidligere i år kom det frem at kun 24 % drikker melk til frokost.

Nå viser det seg at 50, 4 % av norske kvinner får i seg mindre kalsium enn Helsedirektoratet anbefaling på 800 milligram daglig. Det kommer frem i en undersøkelse Norkost har gjort på oppdrag fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

Slanking

Melk har blitt utsatt for stor konkurranse fra andre drikker. I tillegg har det oppstått mange myter rundt melk, som kan ha bidratt til at kvinner har valgt det bort. I flere ulike slankedietter blir melk svartelistet, sier ernæringsfysiolog Ellen-Margrethe Hovland i Melk.no.

Skjelettet vårt bygges opp og brytes ned kontinuerlig. Frem til 25-års alder bygges det opp mer enn det brytes ned.

- Dersom det nye skjelettet skal bli så sterkt som mulig, er det viktig både for barn og voksne å få i seg nok kalsium og vitamin D, samt være fysisk aktive, sier Hovland.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Ikke for alle

Det er derimot ikke alle som anbefales et kosthold med meieriprodukter. Senter for leseforskning på Universitetet i Stavanger fant i en observasjonsstudie i 1997 at barn med lærevansker kan være mer utsatt for å ha et tarmsystem som dårlig spalter blant annet melkeproteinet kasein.

- Vi anbefaler barn med autisme og lære- og konsentrasjonsvansker som har fått påvist forstyrrelser i tarm, å kutte ut melk og meieriprodukter, sier spesialpedagog Magne Nødland ved Stavanger. Han bruker omlegging av kosthold som en del av behandlingen av barn med adferdsproblemer.

Laktoseintolerante kan komme opp i anbefalt kalsiuminntak ved å bytte ut den tradisjonelle melken med havre-, ris- eller soyadrikk eller laktosefrie varianter.

- Både laktosereduserte- og laktosefrie produkter inneholder de samme vitaminene og mineralene som vanlige meieriprodukter, sier Hovland.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her