Morgentrening- spesielle hensyn?

Publisert: 2009-11-04 11:31

På grunn av en travel hverdag tenker jeg å forsøke å legge inn trening på morgenen, for eksempel yoga, styrke og eventuelt jogging. Hvordan bør jeg gjøre det med mat/ drikke før trening, og er det spesielle hensyn man bør ta dersom man skal trene på morgenen?<br />Vennlig hilsen Marthe

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Trening på tom mage

Trening på tom mage

Jeg leser i ditt foregående svar til Mari at "Enkelte mener nemlig at forbrenningen ødelegges, samt at slik trening på tom mage forstyrrer fordøyelsen. Harde og lange treningsøkter på tom mage, anbefales ikke..."<br />Jeg har ikke trent regelmessig på flere år og opplevde at formen min var dårlig. Men nå har jeg i tre måneder trent utholdenhetstrening (roing, spinning og stepmaskin), konsekvent etter anbefalte pulsoner (OwnZone som min Polar F11 pulsklokke kaller det). Dette har jeg gjort 40-70 minutter, 2-3 ganger i uken før frokost med 3-5 dl vann innabords, det betyr sånn omtrent tom mage. Dette på grunn av at jeg har hørt at enkelte mener det motsatte av det du skriver i ditt svar.<br />Jeg opplever ikke noen ulemper med det, heller det motsatte. Vekten går ned og formen opp (OwnIndex, sammenlignbart med VO2maks, fra 27-46 på min F11). Jeg føler det å trene om morgenen før frokost er ok for meg som er morgenfugl. <br />Men selv om jeg opplever det bra, bør det nødvendigvis ikke være det beste. Dessuten er det alltid mulighet for forbedringer. Derfor er jeg interessert i dypere begrunnelser for hvorfor enkelte mener det du skriver. Jeg har lest en del av dine tidligere svar og håper ikke jeg har oversett svar der. Men uansett, har du noen henvisninger til nettsider, bøker, artikler, avhandlinger, blader eller tidskrifter som begrunner og forklarer hvorfor enkelte mener det du skriver? <br />Vennlig hilsen Eivind (50 år)

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her