Privat

Min sunne hverdag: Unni Barbro Bjånesø Egesund

Publisert: 2021-01-27 19:30

Sukkerfri og fettfri vaniljeyoghurt er en av Unnis sunne favoritter. La deg inspirere og få sunne tips som kan hjelpe deg å ta smarte og aktive valg i hverdagen.

Vektklubbmedlem UnniBarbro Bjånesø Egesund har alltid vært interessert i trening og kosthold, og har bakgrunn fra treningssenterbransjen. Hun merket at det skjedde noe da hun gikk over til stillesittende kontorjobb og da coronaen kom. For å få bedre kontroll over matinntaket meldte Unni seg inn i Vektklubb i august 2020. En positiv effekt av hjemmekontortilværelsen er at hun nå har bedre tid til å lage middager fra bunn, synes hun. Raske ferdigmiddager fra butikken har hun ikke spist på evigheter.

Vi spurte om Unni om hun vil dele erfaringer fra sin sunne hverdag. Her er svarene:

– Hva finner vi alltid i kjøleskapet ditt?

– Tran, grønnsaker, egg, Double 0 vaniljeyoghurt, Jarlsberg lettost 16%, Yt proteinpudding sjokolade- eller vaniljesmak, kaviar, lettmajones og lett margarin (og min manns fårepølsepakker).

– Hva spiser du helst til frokost?

– Helst vil jeg ha en skål med frosne bær, en banan og lett vaniljeyoghurt.

– Sunn og smart mat på farten?

– Gulrot og kålrot skåret opp i strimler og sirkler. Mye å tygge på, og metter bra. Noen ganger et eple og mandler.

Annema Refsnes sunne hverdag: Dette spiser hun aldri

– Hva liker du best å trene?

– Pilates!

– Din favorittøvelse?

– Planken!

– Hvordan sniker du inn trening i hverdagen?

– Trappeløp fra første til andre etasje. Hvis ikke hjemmekontor: Trappen fremfor heis. Mens jeg venter på mat som skal bli ferdig (eks. mikrovarming/vente på vannkokeren ol) så tar jeg ofte aerobicøvelser som knespark bak, kneløft eller løpe raskt på stedet.

– Hva er «god form» for deg?

– God form for meg er god bevegelighet og å kjenne at kroppen fungerer, at den lystrer til det jeg ønsker den skal gjøre, ikke bare når jeg er i treningsmodus, men også gjennom dagens gjøremål.

– Beste treningsmusikk eller låt?

– Det kommer an på treningen. Hvis pilates som er rolige bevegelser, så er det klassisk eller rolig musikk, for eksempel Enya. Hvis treningen krever kraft og rask bevegelse, for eksempel powerwalk, jogging, spinning eller vekttrening, så må musikken ha driv. Ingen spesielle låter, bare det gir det ekstra kicket til treningsformen funker veldig mye fra pop, rock til hip hop.

– Hva motiverer deg og hvordan holder du motivasjonen oppe?

– Gode resultater motiver meg, at jeg klarer å ta gode valg, som sunn mat og heller velge vekk det jeg vet vil gi negative resultater. Jeg blir veldig ofte motivert av å lese artikler om helse, trening, mat, men også helseprogrammer på TV. Motivasjon er ferskvare. Å holde på den dag etter dag synes jeg er utfordrende, så jeg prøver daglig å minne meg selv på målet mitt. Målet mitt er å ha en kropp som fungerer, som jeg liker og trives godt med, og som gir helsemessige gevinster fremfor bekymring. Det er med på å holde motivasjonen oppe.

Mangler du treningsmotivasjon? Her er fem råd som får deg i gang!

– Hva er din «guilty pleasure»?

– Freia melkesjokolade.

– Har du et godt triks for å dempe søtsug?

– Å spise bær og banan rørt sammen med lett vaniljeyoghurt, eller knaske på saftige gulrøtter eller kålrot synes jeg demper søtsuget godt. Og det metter. Men noen ganger blir det mer metoden å snakke til meg selv: Vent! Drikk vann. Gjør noe fysisk. All tilegnet erfaring tilsier at det å ikke gi etter for en liten sjokoladefest, gir faktisk en deiligere boost enn sukkerboosten. Den gode mestringsfølelsen :)

– Er det noe du aldri spiser?

– Sopp. Heller ikke lutefisk.

– Beste kjappe og sunne middag?

– Fylt paprika med for eksempel kylling, skinke eller løk. Eller en fullkorn tortillalefse med kylling eller kyllingkjøttdeig, løk, paprika og lett hvitost stekt i ovnen i fire minutter.

– Hva liker du å spise på restaurant?

– Fisk.

– Ditt beste råd for å ha det bra med seg selv:

– Snakk pent til deg selv. Selv når det ikke helt går slik du hadde tenkt deg.

Hvilke andre inspirerende personer bør vi snakke med? Send oss et tips her!

Les også: Lindas nye liv med smart mat og yoga

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her