Trene meg ned i vekt

Publisert: 2010-08-09 14:45

Jeg har lagt opp et program der jeg trener styrke tre og kondisjon to ganger i uken (og i tillegg av og til kondisjon på lørdag).<br />Mandag: biceps, triceps, skuldre og rygg<br />Tirsdag: innebandy, middels intensitet i halvannen time<br />Onsdag: samme som mandag<br />Torsdag: fem km jogging ute i friluft, cirka 30 minutter<br />Fredag: samme som mandag og onsdag<br />Jeg er 20 år og veier 78 kg, er 180 høy og har en midje på 80 cm.<br />Hva mener du om mitt program? Er det noe jeg burde forandre på. Trener jeg noe for lite, for mye? Denne berømte morgenturen før frokost, hvor effektivt er den? Prøver på den så ofte jeg kan.<br />Har som mål å komme ned til cirka 70 kg før sommeren. Jeg spiser cirka 1700 kcal om dagen. Det holder for meg. <br />Jeg tar en proteinshake på kvelden etter hver trening. Har jeg behov for disse proteinene? Hva er inntrykket ditt av mitt kosthold samt treningsmønster?<br />Vennlig hilsen Mari<br />


Hei Mari! Treningsprogrammet ser ok ut. Du skriver ingenting om hvilken intensitet du har under verken styrke- eller utholdenhetstreningen, bortsett fra innebandy, så det er vanskelig å bedømme. Du kan fortsette med samme utholdenhetstrening, men veldig fint om du klarer å få inn fast en tredje økt i uken. Dersom du vil ned i vekt, bør utholdenhetstrening prioriteres. Prøv å holde en intensitet på middels eller litt over middels, gjerne som intervaller. Styrkemessig bør du ligge mellom 8-12 reps x 3 serier for hver øvelse. Velg også gjerne store muskelgrupper som ben, rygg og bryst. Armer og skuldre er også viktig, jeg tror med fordel du kunne trent litt forside og baksie lår, sete, øvre rygg og bryst. Forslag på øvelser er knebøy, utfall, strake markløft, nedtrekk, sittende roing og brystpress/push-ups. Dersom du føler for en fridag innimellom, kan du legge inn det når det passer. Du kan også slå sammen litt kondisjon og styrke (30 min med hver), dersom du føler at det går med for mange dager til trening. Morgentrening er før frokost er omdiskutert. En liten gåtur før en større frokost en gang iblant gjør nok ingen skade, men jeg ville uansett spist en frukt eller tatt litt juice. Enkelte mener nemlig at forbrenningen ødelegges, samt at slik trening forstyrrer fordøyelsen. Harde og lange treningsøkter på tom mage, anbefales ikke. Dersom du vet at du vil ut å gå på morgenen, bør du spise litt ekstra kvelden før. Jeg aner ikke om du har behov for ekstra proteiner, da jeg ikke vet hva du spiser ellers. Dersom du spiser normal sammensatt mat, med kjøtt og fisk, trenger du det sannsynligvis ikke. Pass derimot på så du får i deg nok mat i løpet av en dag, slik at kroppen ikke går inn i sparemodus. Lykke til! MVH Anne Mette

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Trosse smerter?

Trosse smerter?

Jeg er en kvinne på 34 år som nylig har startet opp i Vektklubb. Jeg er 40 kilo overvektig, og skal på lang sikt prøve å bli kvitt så mye av overvekten som jeg klarer.<br />Jeg har artrose i L4 og L5, scoliose i nedre del av ryggen, og en sammenklemt skive (mellom L4 og L5). Jeg har også såkalt nakkesyndrom, kroniske betennelser i skuldre, armer og nakke. Alt skyldes mangeårig kontorjobb og ellers mye stillesitting.<br />Jeg har begynt å trene pilates hjemme. Har en dvd "Power of Pilates" som jeg trener etter. En del av øvelsene gjør vondt, spesielt der jeg legger mye vekt på armer og skuldre (det verker, svir og brenner), og øvelser der jeg ligger på rygg og gjør mageøvelser (presser korsryggen i gulvet). <br />Skal jeg fortsette å presse meg gjennom øvelsene selv om det gjør vondt? Eller skal jeg unngå dem helt? <br />Noen gode råd til andre øvelser jeg kan gjøre isteden? Har ingen vekter eller andre hjelpemidler. Føler at jeg må få styrket mage og rygg for å ikke bli enda verre i ryggen.<br />Med hilsen Elin

Trener jeg hensiktsmessig?

Trener jeg hensiktsmessig?

Jeg er en jente på 21 år og lurer på om jeg trener riktig. Hele min ungdom har jeg vært aktiv innen sykling og aerobic. For tre uker siden begynte jeg på treningsstudio, i stedet for å sykle i stuen. Jeg er fast på spinning mandag og tirsdag (cirka 60 minutter), og intervall trening på torsdag (cirka 60 minutter). Prøver å legge inn en dag til avhengig av når jeg har fri. Er det noe jeg burde endre på eller er det noe du synes jeg burde trene i stedet? <br /><br />Mvh Ann-Sofie

Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her