Vil du sterkt nok?

Publisert: 2006-01-26 11:45

Hva skal til for å lykkes med en vektreduksjon? Din egen vilje, drevet av dine egne ønsker (og ikke andres) - er det aller viktigste, skriver ernæringsprofessor Christian Drevon i denne spalten.

Et ordtak sier noe sånt som: «Intet er umulig -
det umulige tar bare litt lengre tid».
Hjernen vår virker slik at vi går opp daglige spor som følges når vi kommer i tilsvarende situasjoner. Man sitter for eksempel på samme sted ved bordet eller i stuen, eller man henter avisen til faste tider.
På mange måter kan slike vaner være hensiktsmessige, vi bruker ikke energi på å bestemme over de ting som fungerer bra og som vi gjentar dag ut og dag inn. Ulempen med slik programmering av livet er at det blir vanskelig å bryte mønstrene når det ville vært ønskelig med en endring.
Noen punkter for å lykkes:
1. Du må ville forandring sterkt over lang tid. Det er ikke nok at du noen ganger skulle ønske dette eller hint, eller at du drømmer litt om å være slank og attraktiv. Det må sitte i deg over lang tid.
2. Du må ville det for deg selv. Det er ikke nok
at du føler at foreldre, partner eller noen på jobben synes at du skal gjøre sånn eller slik. Du må ville dette fordi du synes det er viktig for deg!
3. Du må være villig til å endre deg - bli annerledes, lære nye ting, bry deg om noe annet enn det du gjorde før, og være fornøyd med at du blir litt annerledes.
4. Du må tenke gjennom følgene av at du vil endre
vaner, fordi det vil bli mange ubehagelige situasjoner du må takle. Er du klar for smerten eller ubehaget som følger med at du handler anneredes?
5. Endring av levevaner er knyttet til et annet selvbilde. Du må venne deg til at du er blitt annerledes. Du må bli kjent med en «ny» person som
må tenke gjennom mange forhold i livet.
6. Endring av daglige vaner tar tid. Det er helt
usannsynlig at du vil få varig effekt av en 8 ukers
slankekur som kun er knyttet til en langvarig
sultperiode som i det lange løp er uforenlig med
etablering av nye daglige vaner. Skippertaket er
ikke egnet for varige endringer av livsstil.
7. Motivasjonen må være knyttet til realistiske
mål. Om du veier 100 kilo er det sannsynlig at du
kan klare en vektredusjon på 5 - 10 kg i løpet av 1
- 2 år med varig omlegging av levevaner. Dette vil i
tilfelle være en kjempesuksess i forhold til om du
ikke hadde gjort noe. Da ville du sannsynligvis vært
et par kilo tyngre enn utgangspunktet.
8. Vær tålmodig. Du må være innstilt på at det å
venne seg til å like å spise mindre og sunnere, og
være mer fysisk aktiv, krever tilvenning. Du må
finne din nye identitet og like den!
9. Du vil oppleve at ting går galt. Det hører med
i alle livets forhold. Det er viktig at du har så
mye respekt for deg selv og dine mål at du tåler å
få midlertidige tilbakeslag uten at du gir opp ditt
prosjekt.
10. Arbeid med din egen motivasjon. Dersom du er
godt forberedt på vanskene og vil endringene sterkt
nok - da vil du lykkes!
Christian A. Drevon

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Beregning av kaloriinntak i Vektklubb

Beregning av kaloriinntak i Vektklubb

Jeg har fulgt programmet fra november måned og har gått ned i vekt, men ønsker nå å gå videre ned. Har også prøvd dette siden påske, men nå står jeg stille. Har endret programmet mitt i forhold til det jeg vil ned og fulgt dette hva angår kalorier og trening.<br />Har sendt brev til dere og fått svar, men dette klarer dere ikke å svare på. Hvordan kan dere skriver i mitt program at i forhold til den vekten og høyden jeg har i dag, så ligger jeg på et kalorinivå på 2230 kalorier, når jeg hver dag skriver og følger med på hva jeg spiser og dette ligger mellom 1300 og 1500. I tillegg løper jeg på fjellet tre ganger i uken dersom jeg ikke trener høy puls 55 minutter og styrke etterpå i cirka 15 minutter. Jeg trener noe hver dag. Jeg har et aktivt yrkesom sykepleier. Det har vist seg siden påske at jeg heller har økt vekten min med 500 til 1000 gram. <br />Hva må jeg gjøre når ikke dette stemmer og jeg vil ytterligere ned i vekt. Veier nå 63,3 kilo og er 166 cm høy. Ønsker å gå ned syv kilo til. Spiser jeg for lite? I forhold til aktivitetsnivået mitt?<br />Anonym

Finner ikke viljestyrke

Finner ikke viljestyrke

Jeg fortviler over meg selv og min dårlige vilje. Jeg er ikke overvektig, annet enn at jeg trives bedre med 5-6 kilo mindre enn jeg har i dag. Det som er, er at jeg lover meg selv hver dag, at i morgen skal jeg skjerpe meg. Disse kiloene ville ha gått fort av, i forhold til treningsmengden min. Trener 3 - 4 ganger i uken. Men jeg sliter veldig med godterier, og den kosen det er, især på kveldene. Jeg sluttet å røyke for noen år tilbake, og jeg lyver ikke når jeg sier at trangen til noe godt/snacks er av og til verre enn abstinenser av røykeslutt.<br /><br />Kan gå å si nei til meg selv lenge, men så ender jeg opp med å må gi tapt for suget etter "noe". Dette irriterer meg noe voldsomt, for etter å ha spist sitter jeg der med like dårlig samvittighet hver gang. Og det er da jeg lover meg selv at nå må jeg skjerpe meg. Noen dager går bedre, men de er det for få av. Og hadde ikke jeg vært fysisk aktiv, ville nok jeg vært mange kilo tyngre samt at vekten min stadig ville gått oppover. <br /><br />Ikke bare det, men jeg leser alt jeg kommer over av ernæring, trening osv, fordi jeg finner dette utrolig interessant, og kan ofte sitte å gi venninner gode råd, mens med meg selv føler jeg at alt bare er halvveis. Det er en uforklarlig følelse at man klarer å skuffe seg selv hele tiden. At man bestemmer seg for en ting gang på gang, også går det ikke. Enda hvor bestemt jeg er på andre ting i livet! Og en annen ting jeg kan ta med, er at livet mitt ikke alltid har vært snilt mot meg. Kan sånne ting spille inn? At denne trangen til godterier kan være en ubevisst trøst på en måte? Koser meg nemlig veldig når jeg har gitt opp og si nei, og begynner å spise. Det er etterpå jeg angrer. Kan det være noe jeg mangler i kostholdet mitt?<br /><br /><b>Monica</b><br /><br />

Finner ikke viljestyrke

Finner ikke viljestyrke

Jeg fortviler over meg selv og min dårlige vilje. Jeg er ikke overvektig, annet enn at jeg trives bedre med 5-6 kilo mindre enn jeg har i dag. Det som er, er at jeg lover meg selv hver dag, at i morgen skal jeg skjerpe meg. Disse kiloene ville ha gått fort av, i forhold til treningsmengden min. Trener 3 - 4 ganger i uken. Men jeg sliter veldig med godterier, og den kosen det er, især på kveldene. Jeg sluttet å røyke for noen år tilbake, og jeg lyver ikke når jeg sier at trangen til noe godt/snacks er av og til verre enn abstinenser av røykeslutt.<br /><br />Kan gå å si nei til meg selv lenge, men så ender jeg opp med å må gi tapt for suget etter "noe". Dette irriterer meg noe voldsomt, for etter å ha spist sitter jeg der med like dårlig samvittighet hver gang. Og det er da jeg lover meg selv at nå må jeg skjerpe meg. Noen dager går bedre, men de er det for få av. Og hadde ikke jeg vært fysisk aktiv, ville nok jeg vært mange kilo tyngre samt at vekten min stadig ville gått oppover. <br /><br />Ikke bare det, men jeg leser alt jeg kommer over av ernæring, trening osv, fordi jeg finner dette utrolig interessant, og kan ofte sitte å gi venninner gode råd, mens med meg selv føler jeg at alt bare er halvveis. Det er en uforklarlig følelse at man klarer å skuffe seg selv hele tiden. At man bestemmer seg for en ting gang på gang, også går det ikke. Enda hvor bestemt jeg er på andre ting i livet! Og en annen ting jeg kan ta med, er at livet mitt ikke alltid har vært snilt mot meg. Kan sånne ting spille inn? At denne trangen til godterier kan være en ubevisst trøst på en måte? Koser meg nemlig veldig når jeg har gitt opp og si nei, og begynner å spise. Det er etterpå jeg angrer. Kan det være noe jeg mangler i kostholdet mitt?<br />Monica <br /><br />

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her