Lær om fettet i kosten

Publisert: 2008-11-26 09:44

Når man skal lære seg å spise sunt, må man også lære seg forskjellene på de ulike fett-typene. Men det er fort gjort å gå i surr i alle de vanskelige navnene på fett.

Eksempler på usunn mat med mye fett. Lær deg å skjære bort synlig fett på kjøttet, bruk olje til steking, og lag tomat- og grønnsaksbaserte sauser, eller sjysaus.

Av Nina Schmidt









Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Hjerteproblemer og kosthold

Hjerteproblemer og kosthold

I min familie er det dessverre mye hjerteproblemer. Både farmor og morfar døde av hjerteinfarkt, og min far har tatt seks bypassoperasjoner for et par år siden. Selvsagt er jeg den som har arvet mest fra min fars side. Jeg leser i artiklene her at man ikke skal drikke helmelk eller bruke ekte smør. Men jeg må si jeg føler meg forvirret.<br />Etter min fars bypassoperasjon fikk han streng beskjed om å slutte helt med plantemargarin og kutte ut matvarer med lite fett som lettmelk, lettrømme osv. Etter at han nå spiser "fett, har hans blodtrykk og magemål blitt mye bedre, så du skjønner sikkert min forvirring.<br />Hva er det rette å anbefale egentlig? Jeg har også blitt fortalt at jeg som har så mye hjerteproblemer i familien bør ligge langt unna plantemargarin og andre lette varer, fordi det er dette som gir hjerteproblemer. Hva stemmer egentlig? Jeg er jo så klart bekymret og vil forebygge så godt jeg kan, og jeg trener regelmessig allerede<br />Hilsen fra Nemi

Du er nå inne i den siste måneden av Vektklubb.no's treningsprogram.

Du er nå inne i den siste måneden av Vektklubb.no's treningsprogram.

Se heller på dette som en rask start på ditt nye liv. Den siste uken vil jeg forklare hvordan du best finner frem til et mosjonsnivå som fungerer bra i hverdagen din. Bli heller ikke frustrert om du ikke går ned like mye hver uke som du gjorde i starten. Det er helt naturlig. Jo mindre overvektig du er, desto tregere går det å gå ned i vekt. I tillegg begynner treningen å føles lettere nå, vil jeg tro. Kroppen din har tilpasset seg. For å få ytterligere resultater, må du derfor øke innsatsen mer. Det betyr at du må ta i så mye, at kroppen må tilpasse seg på nytt. Husk at du kan trene styrke før eller etter kondisjonstreningen, hvis det passer deg bedre. Tirsdagens gåtur kan du ta rett før styrketreningen. Da sparer du oppvarmingstiden. Trine Bækkevar, personlig trener

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her