TRENINGSSAK: Mestrer du denne øvelsen (marløft med bøyde ben) godt, har du innarbeidet grunnleggende god styrketeknikk som du kan overføre til de fleste øvelser og hverdagslige arbeidsoppgaver.

Start med de vanskeligste øvelsene

Publisert: 2013-09-26 14:01

De øvelsene du tenker på som de vanskeligste, er kanskje de smarteste å velge - fordi de krever at du lærer deg grunnleggende teknikk i hele kroppen. God teknikk gir resultater.<br /></p><p>

Treningsekspert Trine Bækkevar Semb.

Knebøy, markløft, utfall, ro-øvelser og armhevinger, er øvelser som krever riktig holdning i hovedledd som hofter, rygg, skuldre, knær og håndledd.

Har du god teknikk i disse øvelsene, kan du trygt velge fritt i andre styrkeøvelser, og holde deg skadefri og rak.

Når du gjør en øvelse rett bruker, du de musklene du hadde tenkt til å trene. I tillegg skåner du leddene for over- eller skjevbelastning. Med andre ord, du danner et godt grunnlag for å få til regelmessig trening og dermed bedre form og varig vektreduksjon.

Effekten av å velge teknisk vanskelige øvelser fra start, kan gi deg både bratt læringskurve fra start, rask øking av muskelmasse og en skadefri kropp som kan holde koken.

I forrige sak om styrketrening fikk du hver anbefalte øvelse forklart nøye. Les saken her

For å optimalisere slankeeffekten av styrketrening er det derfor lurt å lære seg grunnleggende styrketeknikk først som sist.

Sjekkliste - god teknikk fra topp til tå:

  • Stå med parallelle føtter i hoftebreddes avstand
  • La knærne altid peke fremover i samme retning som tærne
  • Hold en naturlig rett rygg, stram magen og ha halen mellom bena
  • Hold blikket rett fremfor deg, uansett stilling
  • Ha lave, tilbaketrukne skuldre og lett sammentrukne skulderblad
  • Unngå å overstrekke kne- og albuleddene i topposisjoner
  • Stå med vekt på hele foten
  • Hold håndleddene så rette som mulig

Sjekk at du har teknikken inne, ved å be en venn, treningsveileder eller personlig trener observere deg. Når du er trygg på disse punktene, kan du gjøre hvilken som helst øvelse, og ikke minst begynne å ta i hardere.

Se på begynnelsen som en spennende innlæringsfase, der du skal lære deg og bli god i noe nytt. Kanskje det gjør det lettere å komme gjennom den kritiske fasen hvor mange faller fra.

Lykke til!

Hilsen Trine Bækkevar Semb

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

16 timer

51minutter

22 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her