Kuttet cola og junk food - raste ned 35 kilo

Publisert: 2015-01-05 16:22

Emmanuel Dreier (35) drakk opptil 6 liter cola om dagen og spiste lass med fete matvarer, helt til helseproblemer fikk han til å endre kurs.<br />

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg var rett og slett alt for glad i junk food, søtsaker og coca-cola, og reflekterte ikke over at jeg gjorde dumme matvalg.

Jeg ga meg selv de samme unnskyldningene som de fleste kommer med; jeg har ikke tid til å trene, stress å tenke over hva man spiser, jeg begynner til mandag etc. I tillegg så klarte jeg ikke selv å se hvor stor jeg var, selv om jeg skjønte at det ikke var ett spesielt pent syn når jeg tok av meg t-skjorta når jeg var på ferie i syden.

Det hjalp ikke at jeg tilsatte ting som var enda feitere da jeg lagde mat, fordi jeg var overbevist om at det kom til å forbedre smaken. Eksempelsvis bytte ut lettmelk med fløte, eller creme fraiche i stedet for lettrømme. Jeg spiste lass med ostesmørbrød til lunsj hver dag på jobb, pizza, burgere, pasta toppet med ekstreme mengder revet ost.

Enhver filmkveld var en anledning for å fråtse i snacks. Hvis jeg skulle se noe på tv ble det en anledning til å spise tre sjokolader og drikke colabukser. Aldri grønnsaker, sjeldent fisk, og vann/melk/juice så jeg ikke noe vits i å drikke da jeg mente coca-cola smakte bedre. Derfor ble det fort gjerne 3-6 liter med det om dagen. Fysisk aktiv var jeg absolutt ikke. Jeg hadde ett støttemedlemskap på treningssenter som jeg bokstavelig talt brukte over ett år på å reise opp for å hente nøkkelkortet til. Jeg var rett og slett doven!

Vendepunktet:

Vendepunktet kom oktober 2013. Da hadde jeg problemer med å puste og smerter i brystet, slet med å komme meg opp trappa på jobben og følte meg generelt ikke bra. Jeg fikk hastetime hos legen, tok blodprøver, spirometri, blodrtykksprøver, jeg ble veid, ting så ikke bra ut. Jeg måtte bære ett blodtrykksapparat i 24 timer. Tilbake hos legen ble det konstatert for høyt blodtrykket og kolesterolet, jeg hadde astma, og sist men ikke minst; jeg hadde fått diabetes 2. På toppen av det hele så veide jeg 128 kg. Talen var klar fra legen; du må ned i vekt! Gjør noe med kostholdet ditt og beveg deg en halvtime om dagen. En halvtimes gåtur om dagen tilsvarte dagsdose med diabetes medisin, og da kunne jeg med livstilsendringer faktisk greie å bli kvitt diabetesen. Dette var «triggeren» for at jeg valgte ta tak i helsa mi. Jegt bestemte meg for at dette skulle jeg klare!

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Slik gikk jeg ned:

Til å starte med så begynte jeg forsiktig, med kosten og med å gå tur ute hver dag. Når de første tre kiloene var vekk, så ønsket jeg å sette dette mer i system, og ble tipset om Vektklubb. Jeg registrerte meg der og valgte å gå for ett hårete mål; ned til 85 kg. Jeg har alltiid levd etter filosofien at det er viktig å strekke seg, så da var det på sin plass å gjøre dette her og. Jeg fikk tildelt ett kaloriregnskap på 2500 kcal om dagen, og fulgte det slavisk så langt det lot seg gjøre. I tilegg til å gå minst en halvtime om dagen ute. Jeg presset meg selv i starten på tunge ruter, og jeg skal være ærlig; det var tungt i starten.

Trening:

Det store vendepunktet kom i november, jeg fikk førerkort for bil for første gang i mitt liv, og bestemte meg derfor for at støttemedlemskapet mitt på «Aktiv Trening» skulle bli ett aktivt medlemskap. Jeg begynte forsiktig på mølla med å gå i 20-40 minutter og deretter trene magen og litt rygg. Dette gjorde jeg hver dag, og etter hvert begynte jeg på andre muskelgrupper. Gåingen på mølla ble småjogging og etter hvert løping. Progresjonen var i høyeste grad målbar, lengden og farta ble bedre og bedre for hver dag. Fra å i starten måtte slite med å gå 4 km/t til å kunne løpe med en toppfart på 16 km/t, så har dette vært bidragsytende til å bedre lungekapasiteten.

Når astmaen først ble påvist var lungekapasiteten min på 25 %, på de siste kontrollene så har den stabild lagt på 79 %. Og allerede etter første 8 kg jeg mistet var diabetesen borte, og blodtrykket normalt.

En tidligere dirigent jeg hadde før kommenterte at dette må ha bidratt til at jeg har blitt en bedre tubaist, og sannelig, dette har gjort at å spille tuba nå er mye lettere enn før. Kolesterolet er bra, og jeg føler meg generelt mye bedre. For å oppsummere greit hvordan jeg har gått ned så har dette vært telling av kalorier og fysisk aktivitet med hjelp av Vektklubb.no. I ettertid så har jeg gått opp noen kilo etter at jeg gikk ned til 85, men dette var bevisst.

Veien videre:

I dag har jeg økt fokus på styrketrening, og har timer med personlig trener. Det jeg fokuserer på nå er helsa mi, hvordan jeg føler meg i hverdagen, og at jeg liker det jeg ser i speilet siden jeg nå kan handle klær i de butikkene jeg vil. Det tallet som vekta viser er ikke lengre så viktig for meg, det som betyr noe nå er helsa mi. Derfor bruker jeg Vektklubb som ett verktøy ikke å miste kontrollen. På denne reisen jeg har vært på så har jeg lært meg å sette pris på trening, og kommer derfor aldri til å slutte å trene.

Mine 3 beste tips til andre:

  1. Mange andre har klart dette før deg – finn suksesshistoriene og la de inspirere deg til å skape din egen suksess!
  2. Beveg deg! Tren! Det dreier seg ikke bare om ett tall på vekta, men det handler om hvordan du føler deg!
  3. Visualiser målet! Hvilken klesbutikk vil du inn å shoppe klær på.

Les mer om Emmanuel her

Stem på Emmanuel

Les om de andre kandidatene

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her