Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2013: Idar Torskangerpoll (43)

Publisert: 2014-01-05 22:02

Slik gikk jeg ned 32 kilo (26 kilo med Vektklubb)

- Min reise til bedre helse startet i 2010 da jeg fikk påvist høyt blodtrykk. Jeg var da en utrent 40-åring, overvektig, slapp og generelt i dårlig forfatning, og legen mente jeg hadde dårlige prognoser. Noe måtte gjøres. Så jeg startet med å gå turer, noe jeg ikke hadde gjort på mange år. Det var grusomt tungt i starten, men etterhvert ble det lettere og jeg kom så i gang med sykling og langrenn. Jeg fikk etterhvert en god rutine på trening. Det som sto igjen var vekten. Jeg var stor og tung, på det meste opp mot 110 kilo. Dette måtte endres.

Nyttårsaften 2012 ble et vendepunkt. Jeg veide 107 kilo ved inngangen til det nye året og jeg satte meg mål for 2013.

- Trene i minst 200 timer

- Sykle birken 25 kilo lettere enn i fjor

- Ikke lengre ha behov for blodtrykksmedisin.

Utover vinteren trente jeg mye, men vekten gikk meget sakte ned. Jeg startet i Vektklubb fordi jeg rett og slett var utålmodig, og fordi jeg trengte hjelp med kostholdet. 1. april logget jeg på med startvekten 101 kilo. Nå, syv måneder senere, veier jeg 75 kilo, er aktiv og frisk som aldri før. Jeg nådde målet mitt med 25 kilo ned til Birkebeinerrittet og “perset” med 1:07 i forhold til i fjor. Etterhvert som vekten har gått ned har også treningsiveren gått opp, jeg kommer til å passere 300 timer trening i år. Men kanskje viktigst av alt: Jeg er nå medisinfri med et helt normalt blodtrykk.

Mine beste tips:


  • Trening er gram, kosthold er kilo. Det skal mye trening til for å gå ned i vekt uten å legge om kostholdet.

Jeg har aldri vært en godterispiser, men heller en som rett og slett har spist for mye. Opplært til å forsyne meg minst to ganger av middagen, noe annet var nesten uhøflig. Men: En porsjon er alltid nok. Forsyn deg en gang, det holder alltid. Sett heller aldri gryta på bordet, men legg maten på tallerkenen ved kjøkkenbenken, da er det lettere å holde kontroll.


  • Ikke drikk kalorier. Brus, melk, juice, saft, kaffelatte, øl og vin er unødvendig. Vann er helt perfekt, må du ha noe søtt kan du skeie ut med en pepsi max av og til.

  • Kutt ut helt de største fettbombene. Fete oster, fete pølser, fett rødt kjøtt, kjøttdeig osv. Dersom du skal ha et lavt kaloriinntak kan man spise så utrolig lite av dette uansett. Spis hvit fisk og kylling.

  • Lag mat fra bunnen av. Det er mye mer spennende å lage maten selv og dessuten er det mye billigere. La det bli en utfordring å lage sunn, god og smakfull mat uten mye kalorier. Med ferdigmat er det vanskelig å ha oversikt over kaloriinntaket og næringsstoffene.

  • Spis mye frukt og grønnsaker. Jeg har i meg frukt til samtlige måltider jeg spiser, helst eple eller pære, men også melon, druer, banan og bær. Jeg spiser også mye tomat, squash og agurk.

  • Spis grove kornprodukter. Kun groveste brød hos oss, jeg spiser også minst ett måltid grøt hver dag.

  • Tren kondisjon. Styrketrening er vel og bra, men skal man forbrenne kalorier må pulsen opp. Intervalltrening er meget bra, dette øker kondisjonen effektivt og tar heller ikke lang tid, 45-50 minutter per økt er nok.

  • Tren smart. For store personer er ikke løping noe særlig bra, dette kan medføre stor slitasje på kne og akillessenen. Langrenn og sykling er mye bedre og snillere mot kroppen. Vil man trene hjemme så kan man kjøpe seg en billig ellipsemaskin, dette er knallgod trening, her i huset har vi faktisk slitt ut en sånn en i år.

  • Sett deg gode mål. Hvis målet er viktig for deg, så er det mye lettere å unngå utskeielser. For meg er det viktig å ha en god helse, med det i bakhodet så er det faktisk lett å ta de riktige valgene i hverdagen.

  • Vær nøye med loggføringen av mat og trening på vektklubb. Før inn absolutt alt, bruk vekt på maten din, og gjør så godt du kan, dette er viktig, eller så vil du ikke gå ned i vekt. De eneste dagene jeg ikke har ført nøye er hvis jeg har syklet lange ritt, eller gått lange renn. Da vet jeg at jeg ikke har mulighet til å spise opp alle kalorier uansett.

Stem på Idar!

Les om de andre kandidatene her

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her