Ned i vekt med styrketrening?

Publisert: 2010-07-21 13:40

Jeg begynte med et mål om å trene 2 ganger i uka, men er virkelig blitt bitt av basillen! Jeg er kjempeglad i styrketrening, og kan trene styrke opptil 5-6 ganger i uka. Målet mitt er jo å gå ned i vekt og redusere fettprosenten. Bør jeg begynne å trene litt kondisjon, og eventuelt hva? Har trent fast i 5 uker, føler kroppen har endret seg, men det er ingen forandring på vekta.<br />Mvh Marthe

Trener du styrke med frie vekter belaster og styrker du støtte- og stabiliseringsmuskulatur i tillegg til den muskelgruppen du trener.


Hei Marthe
Det er veldig bra for muskler og skjelett å trene styrke, men jeg vil absolutt si at du bør trene kondisjon ved siden av.
Sjekk vår styrkeøvelsesdatabase her!
Enten om du liker løping, sykling, saltimer som step eller lignende, alt dette er fint å kombinere med styrketrening.
Når du trener kondisjon har du veldig høy fettbrenning under økten, det er den klart beste treningen hvis du tenker på vektreduksjon.
Få opp pulsen og brenn fett
Men styrketrening er også bra, da du forbrenner under økten og også lenge etterpå, da du har styrket og økt muskelmassen.
Så du kan trygt fortsette med styrketrening og legge inn kondisjon to til tre ganger i uka, enten i forbindelse med styrke eller som egen økt.
Prøv vårt gåprogram over 8 uker
Lykke til videre!
Vennlig hilsen Trine Hattestad

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Ødelegger kondisjonstrening muskelbyggingen?

Ødelegger kondisjonstrening muskelbyggingen?

Jeg trente veldig aktivt (primært kondisjon) syv-åtte måneder, og vekten raste ned. I de siste to til tre månedene har jeg begynt å trene mer styrke, og har nå opplevd at vekten har stoppet. Har faktisk gått opp tre til fire kilo selv om jeg trener styrke to dager, svømming to dager og jogging/sykling fire-fem dager i uken. Prøver å variere.</p><p><br />Spiser sunn mat og ligger på det kalorinivået jeg skal i følge Vektklubb. Likevel går jeg ikke ned et gram. Bygger kroppen så mye muskler? Er det slik at kondisjonstrening på høypuls "ødelegger" styrketreningen? Mange hevder at man skal ligge unna høypuls for ikke å "tære på musklene". Hva mener flinke du?<br />Hilsen Jarle

Trener både styrke og utholdenhet

Trener både styrke og utholdenhet

Jeg har holdt på i Vektklubb.no i 3-4 uker og gått ned 3,3 kilo. Men denne uken har jeg heller ikke gått ned noe, veier 94 kilo. Jeg trener styrke to ganger i uken, med ganske tunge vekter; ca 80 kilo tre serier og 12 repetisjoner i benpress, 30 kilo på mage muskler (med samme antall serier og repetisjoner), 50 kilo på diverse benapparater og ellers 20 kilo på bryst og armer. Etter 10 minutters oppvarming på sykkel, løper/går jeg fort ca tre kilometer, deretter svømmer jeg ca 30 minutter. Ellers driver jeg med stallarbeid og har tre barn, så dagene flyr. Har holdt meg til programmet så godt som helt nøyaktig. Hva skjer? <br /><br />Hilsen Annette<br />

Går ikke ned i vekt med trening

Går ikke ned i vekt med trening

Hei! Jeg trener fem dager i uken, men går ikke ned i vekt. Fint om du kan hjelpe meg med å finne ut hva jeg gjør galt. <br />Dette er mitt treningsprogram: <br />Mandag: step/styrke (55 min) <br />Tirsdag: spinning (75 min) <br />Onsdag: hviledag. <br />Torsdag: bodypump (55 min) <br />Fredag: pilates (55 min) <br />Lørdag: løp/spinning (60 min).<br />Har en stillesittende jobb og har blitt tildelt 1300 kalorier daglig i Vektklubb. Spiser noen ganger opp treningskaloriene, men aldri mer enn at det blir over 1300. Jeg går likevel ikke ned i vekt. Hva er problemet, bør jeg spise mer? Hilsen meg

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her