Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren kategoriserer småis til 17. mai

Publisert: 2021-05-13 21:18

Is er kosemat, men man kan spise is ganske så ofte hvis man velger litt smart i isdisken, ifølge Vektklubbs matspaner.

Det er vår og sesongen for å spise is er i full gang. Den store isspisedagen, 17. mai, er dessuten rett rundt hjørnet. Jeg har sett litt nærmere på noen små og store is og sammenlignet disse.

Klar for fest? Her er Vektklubbs fem favoritter til koldtbordet

Innhold:

Isene i testen består både av fløtebasert iskrem og saftis. De fløtebaserte iskremene inneholder gjerne både fløte, sukker og sjokolade, mens saftisvariantene hovedsakelig består av søtet og smakssatt vann.

I tillegg kommer en rekke surhetsregulerende midler, emulgatorer, stabilisatorer, fargestoff, aromaer og andre tilsetninger for å gi isen den ønskede konsistensen, smaken og holdbarheten. Nærmere informasjon om hva de ulike isene inneholder finnes alltid i ingredienslisten på forpakningen.

De sukker- og kalorifrie isene er i en egen kategori og kan sammenlignes med å drikke sukkerfri saft. I denne testen har jeg konsentrert meg om ulike kategorier av noen av de mest vanlige sukkerholdige krem- og saftis.

Tidligere testet: Zeroh saftispinner og Fun light saftis

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Fire kategorier

Jeg antar alle har sine favoritter blant småis. Selv velger jeg veldig sjelden saftis, men foretrekker fløteiskrem i ulike varianter, gjerne med smak av bær, sjokolade eller nøtter. Av dem jeg skriver om her er sandwich en mangeårig favoritt som jeg stadig vender tilbake til.

Jeg har delt isene inn i fire ulike kategorier basert på kaloriinnhold per enhet:

  • Ekstra stor is over 350 kcal: Her har vi «måltidsiskremene» som er så store og kaloririke at de nærmest tilsvarer et lite måltid. Eksempler på disse er Daim balltopp (368 kcal), Gigant (389 kcal) og Lion King size (417 kcal). Noen typer pinneis kan også befinne seg i denne kategorien, for eksempel Royal Diplom Trippel som inneholder 364 kcal per stykk.
  • Stor is mellom 200 og 350 kcal: Eksempler på disse er Royal Diplom Mandel eller Mørk (223 kcal), Krone-is sjokolade (213 kcal), Krone-is Non-stop (265 kcal) og Snack-is (322 kcal).
  • Mellomstor is fra 100–200 kcal: her er mange av de «vanlige» iskremene som vi kjenner godt, slik som Sandwich (180-190 kcal), Krone-is jordbær (193 kcal), Sol-is (180 kcal) og Båt-is (159 kcal).
    De små pinneisene med sjokoladetrekk kjent som Pin-up eller Isabella, ligger helt i nedre sjikt i denne kategorien med henholdsvis 110 kcal og 114 kcal så jeg tenker de egentlig kan kalles «liten is».
  • Liten is under 100 kcal: Hvis vi ser bort fra Pin-up og Isabella som så vidt ikke fikk plass i denne kategorien, så er de andre typisk saftis. Eksempler på disse er Lollipop (74 kcal), Friskis (58 kcal), Kræsj-pink (85 kcal) og Pære-is (88 kcal).
Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hvor sunt er det?

Dersom du prøver å begrense kaloriinntaket eller gjerne vil spise is ofte, så er det best å holde seg til de små isene. Disse kan du kose deg med rett som det er.

De store og ekstra store isene er såpass energirike at de ikke bør inngå i hverdagskostholdet. Det er ikke noe farlig i seg selv å spise mye is, men hvis du spiser så store eller mange is at du blir mett, og du gjør det ofte, kan du risikere at du får i deg litt lite av mer næringsrik mat som kroppen tross alt trenger daglig påfyll av. Du risikerer også å få i deg mer energi enn kroppen din egentlig trenger, noe som på sikt kan gi utfordringer med vekten.

Om du er en av dem som spiser is kun en sjelden gang så er det ikke så mye å tenke på, da tar du den du har mest lyst på uavhengig av kategori.

17. mai er en dag der mange gleder seg til å spise så mange is man orker, og vær så god, det må du gjerne gjøre, det er jo tross alt 17. mai bare en dag i året.

Utskeielser ødelegger ikke: Slik kan du hente deg inn igjen

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Tips oss!

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan legge under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tag matspaneren på Instagram.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her