Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren tester nytt laksepålegg fra Mills

Publisert: 2021-02-24 11:34

Det nye fiskepålegget kan gjøre det enklere for mange å spise fisk på brødskiven litt oftere.

Vi anbefales å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og gjerne bruke fisk som pålegg. Ifølge kostrådene fra Helsedirektoratet kan seks påleggsporsjoner med fisk tilsvare én middagsporsjon. Pålegg av fet fisk inneholder mer kalorier enn magrere pålegg, men er såpass næringsrikt at det både er smart og sunt å spise.

Større utvalg i fiskepålegg kan gjøre det lettere å velge fisk på brødskiven, og dermed få i seg mer fisk. Laksepålegget fra Mills kommer i to varianter, en med vårløk og sitron og en med pepper. Jeg har smakt på begge.

Sist testet: Ny klemmeost fra Synnøve

Innhold:

Laksepålegget er laget av 40 prosent varmrøykt laks og 26 prosent kvarg (myk og mager ferskost, minner litt om skyr og kesam). I tillegg inneholder pålegget lettmajones og smakstilsetning i form av sitronjuice og pepper i peppervarianten, og sitronjuice og vårløk i den med smak av sitron og vårløk. Og så er det salt, krydder og konserveringsmidler.

Laksepålegget kommer på små glass som står i kjøledisken sammen med fiskekaker og røkt laks. Et glass er på 165 gram. Laksepålegget er laget i Norge av norsk oppdrettslaks.

Hva smaker det?

Mills laksepålegg har en mild smak av varmrøykt laks. Produktet er kremet og luftig, nærmest mousseaktig i konsistensen. Jeg er glad i pepper og bruker nykvernet pepper på mang slags mat, men jeg synes peppersmaken tok litt overhånd i laksepålegget, så den med vårløk og sitron ble min favoritt.

Jeg likte pålegget godt, og selv om jeg foretrekker vanlig varmrøykt laks med majones hvis jeg kan velge, så synes jeg dette laksepålegget er en god nyhet som kanskje kan få flere til å spise laks på brødskiven.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hvor sunt er det?

Den klare fordelen med laks (og annen fet fisk som for eksempel ørret og makrell), er at den inneholder både de viktige omega-3-fettsyrene og vitamin D. Et lavt nivå av vitamin D er ikke så uvanlig i den norske befolkningen, så å få litt mer av dette gjennom mat er bra. 100 gram av laksepålegget er oppgitt å gi 60 prosent av referanseverdien for vitamin D.

Når vi vet at mange spiser litt lite fisk så er det fint om flere varianter av fiskepålegg kan bidra til å øke inntaket av fisk og særlig fet fisk.

Les også: Slik får du familien til å spise mer fisk

Mills laksepålegg er både proteinrikt og fettrikt, men fettet er av det sunne umettede slaget. Mills skriver på nettsiden sin at to skiver med laksepålegg dekker dagsbehovet av omega-3-fettsyrer, men det står ikke hvilken mengde laksepålegg man skal ha på hver skive for å oppnå det. 100 gram av laksepålegget gir 0,5 gram EPA/DHA (se faktaboks) og totalt 2,6 gram omega-3-fettsyrer.

En kvalifisert gjetning er at en porsjon laksepålegg skal være cirka 25 gram slik at to skiver med totalt 50 gram pålegg gir 250 mg EPA/DHA som er EFSA’s anbefaling.

Jeg fikk imidlertid svar av helse- og ernæringssjefen i Mills at de beregnet en porsjon til å være 35 gram, slik at to skiver med totalt 70 gram pålegg gir 1,8 gram omega-3 og 350 mg EPA/DHA.

Laksepålegget inneholder altså mye som er bra for oss og det kan være et sunt påleggsvalg for mange. Når det er sagt så går laksepålegget i kategorien ultraprosessert mat. Det vil stort sett alltid være bedre å velge rene råvarer fremfor prosessert mat. Når det gjelder pålegg til brødskivene kan det for eksempel være en liten rest av stekt laks fra middagen med litt avokadomos eller hjemmelaget majones til.

Oppskrifter: Fem familievennlige fiskemiddager

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Næringsinnhold per 100 gram:

  • Laksepålegg med vårløk og sitron: 265 kcal, 23 gram fett hvorav 2 gram mettet fett, 2 gram karbohydrat, 12 gram protein og 1,4 gram salt.
    En porsjon à 35 gram laksepålegg gir omtrent 93 kcal, 4 gram proteiner og 8 gram fett hvorav 0,9 gram omega-3.
  • Laksepålegg med pepper: 280 kcal, 24 gram fett hvorav mettet fett 2 gram, 3 gram karbohydrater, 12 gram protein og 1,4 gram salt.
    En porsjon à 35 gram laksepålegg gir omtrent 98 kcal, 4 gram proteiner og 8,4 gram fett hvorav 0,9 gram omega-3.

Sammenlignet med lignende pålegg:

Her har vi sammenligne næringsinnholdet med andre fiskepålegg. Vi har rangert alternativene fra høyest til lavest innhold av omega-3 per 100 gram.

  • Lofoten makrell i tomat: 232 kcal, 18,1 gram fett hvorav 3,6 gram mettet fett, 5,9 gram karbohydrat, 11,3 gram protein og 0,9 gram salt. Av fettinnholdet er 5,5 gram omega-3-fettsyrer og 3,6 gram EPA/DHA.
  • Stabburet makrell i tomat: 238 kcal, 19 gram fett hvorav 3,1 gram mettet fett, 3,9 gram karbohydrat, 12 gram protein og 1 gram salt. Av fettinnholdet er 4,7 gram omega-3-fettsyrer hvorav 1,1 gram EPA og 1,9 gram DHA.
  • Lofoten røkt laks i skiver: 247 kcal, 18 gram fett hvorav 2,6 gram mettet fett, 0 gram karbohydrat, 21,5 gram protein og 2,8 gram salt. Av fettinnholdet er 2,9 gram omega-3-fettsyrer hvorav 0,5 gram EPA og 0,8 gram DHA.
  • Stabburet Stabbur-laks varmrøykt: 232 kcal, 18 gram fett hvorav 2,3 gram mettet fett, 2,4 gram karbohydrat, 15 gram protein og 1,3 gram salt. Av fettinnholdet er 2,7 gram omega-3-fettsyrer hvorav 0,4 gram EPA og 0,7 gram DHA.
Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan legge under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tagg matspaneren på Instagram.

Annonse

Vektklubbs vårkampanje!

Nå får du større rabatt jo lengre bindingstid du velger og du får hele 50 % rabatt ved 12 måneders medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

13 timer

32minutter

32 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 måneders medlemskap er 249 kr per mnd, ordinær pris for 6 måneders medlemskap er 199 kr per mnd og ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149 kr per mnd. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her