Strendene i Florida byr på god badetemperatur, og i USA finner også treningslegen isen med favorittsmaken.

«Treningslegen»: – Blir en bedre versjon av meg selv

Publisert: 2022-07-24 16:30

I sommerferien har tidligere hjerneforsker Ole Petter Hjelle enda bedre tid til å gjøre det han liker best: Være mer med familien og trene.

I Vektklubbs feriespalte snakker vi med spreke og inspirerende folk om hvordan de forholder seg til trening, aktivitet og sommermat i ferien. Første kvinne ut var personlig trener Ann Kristin Eie, deretter Vektklubb-medlem Miriam Haueng. I fjor tok vi en prat med blant annet Sølve Sundrehagen og Wibeke Henriksbø.

Ole Petter Hjelle er tidligere hjerneforsker, foreleser, fastlege, toppidrettsutøver, forfatter, foredragsholder og lager podkast. Med så mange meritter og jern i ilden er det smått utrolig at han får skvist inn treningsøkter og det villeste: Fallskjermhopping!

Hjelle har alltid vært over middels interessert i sammenhengen mellom trening og helse. Da han jobbet som fastlege i Åsgårdstrand startet han opp en treningsgruppe for pasientene, sammen med en legekollega og kona som er fysioterapeut.

Han var lei av å fortelle pasientene hvor bra det er å trene, han ville få det til i praksis. Det var slik kallenavnet «treningslegen» oppsto.

Ole Petter Hjelle lever nå av å formidle hvilken effekt trening har på helsen vår, både fysisk og mentalt.

Vektklubb har snakket med Hjelle på telefon fra USA der han ferierer med kona og deres tre barn på 6, 10 og 13 år, for å høre om han tar seg treningsfri eller holder seg aktiv i ferien.

– Ferien har vel allerede begynt, men hvilke planer har du for sommeren?

– Vi har et feriehus i her i Florida så nå er vi her i nesten en måned.

– Oi, så spennende! Hva gjør dere når dere er i USA?

– Det er full rulle med mye aktiviteter. Bading, lek, golf, fotball og fornøyelsesparker.

– Blir det noen Norgesferie også?

– Ja, det blir litt hjemme på Hamar. Og for min egen del er det NM i fallskjermhopping på Voss mot slutten av sommeren.

– Jøss, driver du aktivt med fallskjermhopping?

– Ja, jeg har drevet med formasjonshopping i cirka 25 år og har over 7500 hopp bak meg.

– Hvordan foregår formasjonshopp?

– Vi er fire stykker som hopper sammen, og en femtemann som filmer. Vi gjør gjerne 30–40 ulike formasjoner. Det er jo mange som hopper i fallskjerm for rekreasjon, men vi gjør det som sport og øver både på rullebrett på bakken, i vindtunneler og selvsagt ved å hoppe mye fra fly.

– Det høres mye mer omfattende ut enn jeg trodde. Har du et spektakulært hopp som du husker spesielt godt?

– Ja, i 2006 satte vi Guinessrekord i verdens største fallskjermformasjon, da vi var 400 stykker som hoppet sammen i Thailand. Vi ble invitert ned for å feire kongen av Thailands 70-årsdag.

Akrobatikk på høyt nivå. Veldig høyt.

– Utenom ekstremsport, har du noen andre aktiviteter eller treningsformer du liker?

– Jeg tror jeg var innom de fleste store idrettene da jeg var ung, men det er løping og maratonløp jeg har konkurrert i. Nå liker jeg godt å løpe, men varierer også med rulleski, langrenn, sykling og prøver å få til to til tre styrkeøkter i uken. Jeg har noen treningsapparater i garasjen hjemme.

Ole Petter Hjelle tok NM-gull i maraton (42.195 meter) i 1995 og klokket inn på den utrolige tiden 2:25:03.

Studie: Overraskende effekt av bare 10 minutters løping (VG+)

– Tar du treningsfri i ferien eller holder du deg aktiv?

– Jeg er utrolig glad i å trene, jeg er oppriktig glad i det og jeg føler jeg blir en bedre versjon av meg selv av å trene. I ferien forsøker jeg å komme meg ut å gjøre noe hver dag.

– Er det noe skille mellom ferie og hverdag?

– I ferien har jeg mye bedre tid. Tid til å sove mer og mer tid med å være sammen med familien min. Det kan jo bli litt intensivt med tre barn, så da er det godt å komme seg ut på en treningstur også.

– Liker du best å trene ute?

– Ja, jeg er veldig glad i å være ute. Særlig å sykle, man kommer seg langt på sykkel og får sett mye. Forskning tyder på at gevinsten av å trene styrkes litt ekstra når vi trener ute. Det er gjerne flere impulser som kommer inn. Og sånn fungerer hjernen vår; jo flere områder av hjernen vi bruker, jo mer styrkes den. Når det er sagt; for helsens del er det viktigste å få gjort noe aktivitet og at man derfor velger noe som passer inn i hverdagen sin.

Det fine med sykkel er at man kan komme seg så langt og se mye på relativt kort tid, synes Hjelle.

– Hvilken tid på dagen liker du best å trene?

– Morgenen. Etter en tidlig treningsøkt er jeg bedre rustet til dagen og har resten av dagen til å finne på noe med resten av familien. Jo lenger du utsetter treningen utpå dagen, desto mindre sannsynlig er det for at den blir gjennomført.

– Er det noe treningstøy eller utstyr du alltid pakker med deg på reise?

– Alltid joggesko og treningstøy. Jeg har det lett tilgjengelig i tilfelle muligheten byr seg.

– Er det noe du ikke gjør i ferien?

– Jobbe. Men jeg klarer det ikke helt. Jobber med saken!

– Hva er sommermat for deg?

– Grillmat. Og mango. De er så saftige og lett tilgjengelig her i USA.

– Hva slenger du helst på grillen?

– Hamburger.

– Hva topper du burgeren med?

– Litt salat, avokado og en haug med sennep.

Fire sunne oppskrifter: Himla gode burgere til grillen

– Har du en favorittis?

– Uten tvil: Hershey’s Cappuccino crunch. Spiser den nesten daglig her i USA.

– Har du et godt tips til andre som ønsker å være aktiv i ferien?

– Snik det inn der du har mulighet. Det er ikke så mye som skal til, bare 10–15 minutter. Prøv å gjøre noe som du synes er gøy, og gjerne sammen med andre, da blir det litt mer forpliktende. I grunn spiller det ingen rolle hva du gjør, all aktivitet er fra for helsen. Den beste treningsøkten er den du får gjennomført.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her