Helena Krekling / Vektklubb

Åtte «hacks» for sunt kosthold i småbarnsfasen

Publisert: 2019-08-30 12:48

Med enkle grep kan småbarnsfasen påvirke ditt eget kosthold i positiv retning.

Livet før og etter barn er ulikt, kanskje spesielt når det kommer til kosthold og fysisk aktivitet. For mange betyr det mindre tid til trening akkompagnert med raskere og mer barnevennlige måltider.

Det å få barn trenger ikke få negative endringer i livsstilen, snarere tvert imot. Som forelder ønsker mat gjerne at barna skal spise sunt og få gode matvaner, og begrense inntaket av godteri og søtsaker. Det kan være en gyllen anledning til å forbedre eget kosthold. Husk disse rådene, unngå noen klassiske feller, så kan du legge til rette for et sunt kosthold som gagner hele familien.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

1. «Barnevennlig kosthold» trenger ikke være usunn mat

Det kan være lett å ty til enkle løsninger som pølser, pasta og pizza kun fordi barna spiser godt når det blir servert. Barn er svært ulike, men de fleste barn trenger å bli utfordret på matvarer og smaker.

Det er helt supert om de blir vant til å spise ulike former for fisk, grønnsaker og annen næringsrik mat. Det er også helt OK å velge mindre gunstige alternativer innimellom, men det er viktig å gjøre bevisste valg og forsøke å tilby sunn mat så ofte som mulig.

Les også: Slik får du familien til å spise mer fisk

Et barnevennlig kosthold bør egentlig være et kosthold hvor sunne matvarer tilbys ofte. Middagene skal helst variere og utfordre smaksopplevelsene til barna og utvide matvarevalget av næringsrike produkter på sikt. Barn bør være vant til at det serveres frukt og grønt som mellommåltid og grønnsaker til alle måltider.

Helena Krekling / Vektklubb

2. Vær gode rollemodeller

Vi ønsker at barna våre finner matglede, spiser nok og ikke er altfor kresne. Foreldres matvaner påvirker barna direkte og indirekte. Direkte ved at de voksne bestemmer hvilken type mat som er tilgjengelig, og indirekte ved at vi påvirker barna ved å være rollemodeller.

Barn skal aldri tvinges til å spise, men de voksne bestemmer hva som serveres og barna velger hvor mye som skal spises.

Foreldrene har også en stor påvirkningskraft i det å spise sunt selv. Barn lærer kosthold gjennom å observere det de andre i familien spiser.

Les også: De mest barnevennlige grønnsakene

3. Gi barna næringsrik mat

Når det gjelder dagens barn og ungdom vil vi prøve å redusere overvekt og fedme. Risikoen for overvekt er større i noen familier enn andre, og er derfor ikke like aktuell problemstilling for alle. Likevel er kostholdsrådene for barn de samme om barna har høy eller lav predisposisjon for overvekt.

To kostråd som reduserer risiko for overvekt, og samtidig gir barna mer næringsstoffer, er å begrense inntaket av sukkerholdig drikke som brus og saft og øke inntaket av frukt og grønnsaker.

Helena Krekling / Vektklubb

4. Planlegg matinnkjøp

Når du skal i butikken, særlig med barn, så er det lurt å kunne gå etter en ferdig planlagt handleliste. Det gjør det mulig å kjøpe inn mat for flere dager av gangen, variere middagene og sørge for at basismatvarer som magre meieriprodukter, brød, pålegg, frukt og grønnsaker er på plass, selv med barn på armen eller hengende i buksebenet.

5. Lag mat kvelden i forveien

Morgenene kan være hektiske. Lages matpakkene kvelden i forveien sparer du i hvert fall den tiden. Matpakkene kan i tillegg inneholde det du ønsker de skal. Større barn kan gjerne være med å lage matpakkene, så vet de hva de får med seg i barnehagen.

Middagene kan også halvtilberedes. Grønnsaker kan kuttes opp, så de er klare til å puttes i ovnen. Fisk kan tas opp fra fryseren og suppen kan lages på kvelden og varmes opp dagen etter.

Helena Krekling

6. Forsøk å få til fellesmåltider

Mange ønsker å få til minst ett felles måltid i løpet av dagen. For å få til dette er det viktig å finne ut om det kan være lurt å fylle på med noen mellommåltider, eller forskyve tidspunkter for måltider, slik at store og små er passe sultne til fellesmåltidene.

Den klassiske feilen er at middagen blir sen og de fleste har blitt for sultne. Et alternativ da kan være at de som er for sultne legger inn et mellommåltid som for eksempel yoghurt, nøtter, grønnsaker eller frukt.

7. Unngå å spise alle restene etter barna

Vi ønsker å unngå matsvinn og kaste mat. Barn har behov for små hyppige måltider, og det er derfor en kunst å lage og servere passe porsjoner. Er resultatet at det ofte er mat eller drikke igjen etter at barna har spist, forsøk å redusere porsjonsstørrelsen som serveres samtidig. Hell for eksempel i den mengde melk du vet barnet kan drikke opp og fyll heller opp dersom det blir er tomt.

Ikke gå i fellen å spise opp alle rester fra barna og ende opp med å være verken sulten eller mett gjennom dagen selv. Velg din måltidsrytme og type mat, slik at det blir planlagte, fullverdige og mettende måltider.

Se også: Frokostene du kan lage kvelden før

Simen Øyen / Vektklubb

8. Spis ordentlig mat

Småbarnsperioden kan virke hektisk, barna kommer ofte i førsterekke og foreldrenes ønsker og behov kan bli nedprioritert. Det er ikke alltid like lett å samkjøre spisingen gjennom dagen og det er fare for at måltidene til de voksne blir mer ugunstig enn ønskelig. Det er viktig å fortsette å prioritere nok og godt kosthold til seg selv også i denne fasen som kan vare over flere år.

Unngå spesielt den usunne kveldskosen som belønning etter at barna er i seng. Planlegg oftere å velge en god kopp te, smoothie, oppkuttede grønnsaker og innetrening enn pizza, vin, sjokolade, potetgull og serier.

Bjørn Djupvik / VG

Les flere artikler fra Anette:

Hva slags spisetype er du?

Slik kan du gjøre oppskriftene dine sunnere

Mange matvarer er sunnere enn du tror

Dette bør du få i deg dagen derpå

Ned i vekt med kveldsmat

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her