Sara Johannessen / NTB Scanpix

Dropp C-vitamintilskudd mot forkjølelse

Publisert: 2019-10-18 14:39

Har du hørt det velmente rådet om å ta C-vitamin for å forebygge forkjølelse? Det ligger noe sannhet i det, men det hjelper lite om vitaminet inntas i pilleform.

Trond Solberg / VG

Kjenner du deg slapp, sliten, vondt i hodet og halsen? Kanskje er det en forkjølelse som brygger opp.

Forkjølelse er en virusinfeksjon i de øvre luftveien og den vanligste sykdommen vi har. I følge Helsenorge.no har voksne i snitt tre forkjølelser i året. Barn er mer utsatt for smitte og har i snitt fem.

Dette skjer i kroppen

Ved forkjølelse blir kroppen utsatt for økt oksidativt stress og dannelse av flere reaktive oksygenforbindelser. Disse forbindelsene må kroppen redusere for at de ikke skal gi skade på cellene.

Siden vitamin C er en antioksidant og dermed kan være med på å redusere reaktive oksygenforbindelser, kan det under økt oksidativt stress i kroppen, (som ved forkjølelse) bli et økt behov for vitamin C.

Helena Krekling

C-vitamin mot forkjølelse

Det er gjort en rekke studier på inntak av vitamin C og forkjølelse, men det er lite som tyder på at tilskudd av vitamin C i pilleform forhindrer forkjølelse. I en artikkel publisert i Journal of the American Academy of Nurse Practitioners i 2009, konkluderte forskerne med at vitamin C-tilskudd ikke forebygger forkjølelse i den voksne befolkningen.

Studiene på vitamin C og forkjølelse er ikke entydige, så det er derfor ikke en anbefaling å ta tilskudd av vitamin C, men heller spise matvarer som er naturlig rike på vitamin C, som for eksempel paprika, appelsin og kålrot.

Les også: Slik styrker du skjelettet

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Dyrt urin med C-vitamin

Vitamin C er et vannløselig vitamin og lite toksisk (giftig), det betyr at vi kan innta doser langt over anbefalt inntak på 75 milligram uten at det er noe farlig.

Kroppen skiller ut vitamin C med urinen dersom inntaket er for stort. Så når behovet er dekket vil du rett og slett tisse ut overskuddet. For stort inntak av vitamin C kan også gi mageproblemer og diaré.

Mat fremfor kosttilskudd

Generelt viser studier at tilskudd av vitaminer og mineraler ikke har noen positiv helseeffekt, med mindre man har en mangel på det aktuelle næringsstoffet i tilskuddet.

Er du frisk og rask, er det derfor smart å sørge for å få dekket behovet for næringsstoffer gjennom et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk. Det er dessuten billigere å bruke penger på maten i grønnsaksdisken enn på dyre piller.

Vegetarianer? Se opp for vitaminmangel

Konklusjonen er derfor at det mest sannsynlig ikke har noe for seg, men at det heller ikke er farlig å ta tilskudd av vitamin C. Men det å spise mye frukt, grønnsaker og bær som er naturlige kilder til vitamin C har vist seg å forebygge en rekke sykdommer.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her