Hvor sunn og helsebringende er frokosten din?

Hvor ultraprosessert er frokosten din?

Publisert: 2022-09-23 15:52

Se listen over ultraprosesserte matvarer som er vanlig å spise til frokost.

Brød, grøt, omelett, yoghurt og melk, hvor prosessert er egentlig hverdagsmaten vår?

– Det kan være utrolig vanskelig å plassere mat etter hvor bearbeidet den er, sier klinisk ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb, Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Da Vektklubb og matspaneren forsøkte å kategorisere vanlige frokostmatvarer etter grad av prosessering, oppsto en del spørsmål.

– Egg kommer i sin naturlige form, men om man steker egg i olje regnes det som prosessert mat, sier matspaneren.

Kokt egg kategoriseres som minimalt prosessert.

– Det betyr ikke at maten er «usunn» når vi tilbereder den. Det vi bør være bevisst på og begrense, er mat som er prosessert til det ugjenkjennelige, såkalt ultraprosessert mat, påpeker ernæringsfysiologen.

De seneste årene har nemlig grad av prosessering fått økt oppmerksomhet, og det forskes på om det har negativ effekt på helsen vår.

Et høyt inntak av ultraprosesserte matvarer forbindes ofte med høyere inntak av kaloririke matvarer, tilsatt sukker, mettet fett, transfett og salt. Ultraprosesserte matvarer er ofte lette å spise på farten, lett å spise mye av og kan ta plassen til mer næringsrik mat.

Prosessert mat deles i fire kategorier:

  • Kategori 1: Ikke-prosessert og minimalt prosessert
  • Kategori 2: Prosesserte kulinariske ingredienser
  • Kategori 3: Prosessert mat
  • Kategori 4: Ultraprosessert mat

Det er ikke nødvendigvis slik at all mat i kategori 1–3 er «sunn» og all ultraprosessert er «usunn». Les mer om kategoriene her.

– Vi skal ikke være redd for all prosessering, for det er mye typer helsebringende mat som må bearbeides før vi kan spise den, forklarer Blomkvist.

Belgfrukter, egg, poteter og soyabønner er noen eksempler.

– Røkt kjøtt er prosessert mat og havner i kategori 3, men er likevel ikke å anse som helsebringende, påpeker Blomkvist.

For å skille klinten hva hveten kan ingredienslisten på et produkt avsløre om matvaren er lett bearbeidet eller om den er ultraprosessert.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist er klinisk ernæringsfysiolog og har en doktorgrad i ernæring.

Ikke lett å plassere

– Bare se på forskjellen på ingredienslisten til vanlig gulost og tubeost, eller såkalt smelteost, sier Blomkvist.

Ost er «bare» prosessert, mens tubeost består av cirka 50 prosent gulost, vann, smeltesalt (som gjør den flytende og smørbar) og en rekke tilsetningsstoffer.

– Ultraprosessert mat har ofte mange og uforståelige ingredienser og er tilsatt labratoriefremstilte tilsetningsstoffer som aromastoffer, emulgatorer, fortykningsmidler, stabilisatorer og andre ingredienser som man gjerne ikke har hjemme på eget kjøkken, forklarer ernæringsfysiologen.

Tilsetningsstoff: Funn om xantangummi overrasket forskere

For å gjøre det ytterligere komplisert er det mange matvarer som kan finnes i både kategori 3 og kategori 4.

– Brød som er bakt på gamlemåten med kun mel, frø, gjær, salt og vann regnes som prosessert, men industribakt brød som er tilsatt gluten, enzymer, melbehandlingsmidler og emulgatorer er ultraprosessert, forklarer matspaneren.

Vi tok en titt på typiske frokostmåltider og har forsøkt å plassere matvarene i to kategorier: Ultraprosessert som den ene, og de som bare er prosessert, minimalt prosessert eller ikke prosessert som den andre:

Brødskive og knekkebrød med pålegg

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Eple
  • Agurk
  • Paprika
  • Ost
  • Melk
  • Knekkebrød, type Wasa Husman (består av fullkornsrugmel, gjær og salt)
  • Hjemmebakt grovbrød

Ultraprosessert:

  • Skinkepålegg (tilsatt konserveringsmidler og stabilisatorer)
  • Industribakt brød tilsatt emulgator, enzymer og melbehandlingsmiddel
  • Plantemargarin

Havregryn med frukt og yoghurt

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Banan
  • Jordbær
  • Havregryn
  • Melk
  • Yoghurt naturell, gresk type
  • Kaffe

Ultraprosessert:

  • Smaksatt, søtet eller kunstig søtet yoghurt
  • Sukkerfri og fettfri yoghurt

Yoghurt naturell kan befinne seg i kategori 3 når det er laget av pasteurisert melk og/eller fløte tilsatt yoghurtkultur. Smaksatt yoghurt inneholder også ofte stivelse, stabilisatorer, aroma og andre tilsetningsstoffer som gjør at den defineres som ultraprosessert.

Frokostblandinger

Minimalt prosessert:

  • Melk

Ultraprosessert:

  • Søtede frokostblandinger som Corn Flakes, All-Bran, Havrefra, Cheerios, Fitness, Choco Pops, Cruesli, Wheetabix, Wheetos og lignende.

– Mange frokostblandinger er bearbeidet til det ugjenkjennelige. For eksempel gjennom en prosess kalt ekstrudat, forklarer Vektklubbs matspaner.

– Ekstrudat er en prosess der mel av korn varmes opp ved høy temperatur samtidig som det eltes og presses. Dette endrer kornets struktur til noe lettere og mer luftig. Eksempler på produkter laget av ekstrudert korn er Cheerios og Havrefras (havre, hvete).

Test av Synnøves Frokostkuler: – Nøkkelhull, men ikke sunt

Kjøleskapsgrøt

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Bær
  • Frukt
  • Havregryn
  • Frø
  • Nøtter
  • Melk
  • Yoghurt naturell, gresk type

Egg og bacon

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Stekt egg

Ultraprosessert:

  • Bacon
  • Industribakt loff som er tilsatt emulgator, enzymer og melbehandlingsmiddel

Omelett

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Egg
  • Spinat
  • Spirer
  • Fetaost

Ultraprosessert:

  • Ketchup

Yoghurt med granola og bær

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Bær
  • Nøtter
  • Havregryn
  • Yoghurt naturell, gresk type
  • Hjemmelaget granola av korn og frø søtet med juice, sukker eller honning

Ultraprosessert:

  • Butikkjøpt granola laget av puffede korn, ekstrudert korn, tilsatt ekstra fiber, kunstig søtning eller sirup
  • Sukkerfri og fettfri yoghurt

Croissant med rørte bær

Prosessert mat:

  • Hjemmelagede rørte bær tilsatt litt sukker

Ultraprosessert:

  • Croissant
  • Syltetøy kjøpt i butikk (tilsatt fortykningsmiddel og konserveringsmiddel)

Chiagrøt

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Chiafrø
  • Bær
  • Tørkede kokosflak
  • Gresk yoghurt naturell
  • Yoghurt

Smoothie

Ikke-prosessert til prosessert:

  • Frukt og bær
  • Juice

I utgangspunktet så er fersk frukt, bær og grønnsaker ikke prosessert. Dersom man tilsetter melk eller juice er dette noe prosessert. Så vil jo selve prosessen med å mose frukten en form for «prosessering», men uten at produktet tilsettes stoffer for å øke holdbarheten, bedre konsistens eller heve smaken.

Sånn sett er hjemmelaget smoothie i de fleste tilfeller minimalt prosessert.

Energibar eller proteinbar

Ultraprosessert:

  • Energibarer
  • Proteinbarer

Porsjonsbeger

Ultraprosessert:

  • Go’morgen-yoghurt
  • Rislunsj
  • Bygglunsj
  • Havrelunsj
  • Proteinpudding
Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

10 timer

5minutter

24 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her