Mange lar seg motivere til mer bevegelse av smartklokker og aktivitetarmbånd, men skal forbrente kalorier fra klokken loggføres i dagboken i Vektklubb?

Kan jeg registrere treningskalorier fra smartklokken eller aktivitetsarmbåndet?

Publisert: 2019-11-25 10:21

Mange av våre medlemmer bruker smartklokker og aktivitetsarmbånd som registrerer aktivitet gjennom hele døgnet. Kan dette føres opp som treningskalorier i dagboken?

Det enkle svaret er: Nei.

Hverdagsaktivitet, sammen med din høyde, vekt, kjønn og alder, er allerede tatt med i beregningen av hvor mange kalorier du trenger hver dag for å opprettholde dagens vekt.

For å gå ned i vekt har Vektklubb regnet ut hvor mange kalorier du må spise mindre. Basert på disse tallene får du et daglig anbefalt kaloriinntak. Meningen er at du skal spise dette, hverken mer eller mindre, og over tid vil du gå ned i vekt og nå ditt mål.

Aktivitetsklokken viser hvor mye du forbrenner hver dag gjennom hvile og aktivitet. Bruk gjerne tallet til å sammenligne med tallene vi bruker her i Vektklubb, men ikke loggfør hele den daglige summen som treningkalorier, da Vektklubb allerede har tatt høyde for dette.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Spise mer om du trener?

Treningskalorier vises som «minuskalorier» i kaloribudsjettet ditt, men trekkes ikke fra summen. Dette er fordi du skal forholde deg til ditt daglige anbefalte inntak uavhengig av trening. Forskning viser at stort sett alle overvurderer effekten av trening, mens man undervurderer hvor mye man spiser.

Trener du ofte og hardt kan kroppen din ha behov for litt mer energi, vurder dette selv. Trener du en til to ganger i uken, som en mosjonist, trenger du i utgangspunketet ikke spise mer. Beveger du deg i 30 minutter hver dag trenger ud heller ikke spise mer enn anbefalt. Det blir desto viktigere at du posjonerer ut dine tildelte kalorier hensiktsmessig slik at du kan spise et lett måltid før trening, og et måltid etter trening.

Hverdagsaktivitet

All bevegelse som du gjør hver dag, som å gå til butikken, ta trappene, rengjøring, stå fremfor å sitte, leke med barna og så videre, er superbra for helsen din! Likevel skal du ikke loggføre dette i dagboken som trening.

Du kan selvsagt gjøre det for å bli bevisst på hvor mye du beveger deg, så lenge du ikke «spiser opp» treningskaloriene. Hverdagsaktivitet er allerede tatt med i beregningen og du kan dermed ende opp med å lure deg selv og spise mer enn du trenger.

Vurder selv

Det er selvsagt ikke optimalt å gå rundt å være sulten, så om du har vært veldig aktiv som følge av at du motiveres til mer bevegelse av aktivitetsklokken, så unn deg et lite sunt måltid for å stagge sulten.

Trening og bevegelse er knallbra! Det er ikke mulig å spise seg til bedre form, det er det bare bevegelse som gjør.

Du skal altså bare loggføre trening som du gjør utover normalen, den du blir svett av, dersom du tar sikte på å spise treningskaloriene dine. Hvis du ikke vil spise minuskaloriene; loggfør alt du vil så lenge du holder deg til ditt daglige kaloriinntak.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her