Øyvind Nordahl Næss VG

Ikke gå i kaffefella!

Publisert: 2017-02-27 09:07

Velger du riktig variant kan kaffe være et godt valg både som drikke til maten og som mellommåltid. 

Kaffe er en drikk mange forguder. Den varmer og gjør deg mer våken om morgenen, gir deg en pause midt på dagen og inneholder i tillegg både antioksidanter, vitaminer og mineraler.

I dag er det ikke bare-bare å gå på café eller ta med seg en kaffe på vei til jobb om man vil ned i vekt. Det finnes så mange nye og ulike kaffevarianter, og det kan være vanskelig å holde styr på kaloriberegningen. Velger du kaffe med lettmelk i stedet for helmelk vil du blant annet få i deg mindre mettet fett og færre kalorier.

Les også: Så mange kalorier er det i disse alkoholholdige drikkene

Terese Glemminge Arnesen, ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), har tidligere fortalt til Vektklubb at hun anbefaler å ha som hovedregel å alltid velge lettere melk i kaffen eller teen:

– Da får du alle de gode næringsstoffene, like mye proteiner, men litt færre kalorier og litt mindre mettet fett, enn om du velger den feteste varianten, fortalte hun.

En kaffedrikk laget med helmelk og med sirup eller sukker vil fort ende opp med mange unødvendige kalorier. Vi har laget en oversikt over de ulike kaffevariantene og deres kaloriinnhold.

Alle kaloriene er beregnet ut i fra én servering. 1 glass Kaffe Latte tilsvarer ca. 320 gram, mens en kopp Cappuccino tilsvarer ca. 150 gram. Kaffe og te blir vanligvis servert i samme mengde som Cappuccino, mens Kaffe Mocha og Chai Latte som regel blir servert i samme type glass som Kaffe Latte.

Les også: Tips og oppskrifter for deg som elsker sjokolade

OVERSIKT OVER DIVERSE KAFFEVARIANTER OG TILBEHØR:

Gisle Oddstad VG

Svart kaffe: 2 kcal

Te: 2 kcal

Kaffe Latte med helmelk: 186 kcal

Kaffe Latte med lettmelk: 131 kcal

Cappuccino med helmelk: 69 kcal

Cappuccino med lettmelk: 48 kcal

Kaffe Mocha med helmelk: 313 kcal

Trond Solberg VG

Kaffe Mocha med lettmelk: 231 kcal

Chai Latte med lettmelk: 192 kcal

Div ekstra:

1 shot espresso = 2 kcal

Kaffesirup: ca. 67 kcal per 2 cl

Ulike melkevarianter beregnet fra 1 glass á 200 gram:

Helmelk: 124 kcal

Lettmelk: 86 kcal

Soyamelk: 90 kcal

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her