Lær deg å tolke suget etter usunn mat

Publisert: 2012-08-02 13:05

Når du er lysten på noe søtt eller salt skriker egentlig kroppen din etter spinat, grønnsaker eller frisk luft, mener svensk professor.

Spinat kan fikse sjokoladesuget ditt, ifølge svensk appetittekspert. Bilder: Espen Sjølingstad Hoen og Magnar Kirknes / VG

Om du er en av de som titt og ofte kikker i skapet etter søtsaker, er det ikke nødvendigvis et tegn på at du er en skikkelig godtegris.

Ifølge appetittekspert og professor ved Lunds Universitet, Charlotte Erlanson-Albertsson, kan nemlig søtsuget skyldes en mangel på andre viktige næringsstoffer i kroppen vår, som for eksempel magnesium som finnes i spinat, kikerter og bønner, eller sink eller krom som finnes i løk og tomat:

- Det er sjelden at vi blir sugne på grønnsaker og bønner, men vi er likevel flinke til å få i oss energi når kroppen ber om det, men da i form av søtsaker som tilfredsstiller det umiddelbare behovet, sier hun til Aftonbladet.

Hjernen i ulage

KOSTHOLDSEKSPERT: Appetittekspert og professor ved Lunds Universitet, Charlotte Erlanson-Albertsson.

PRIVAT

Stress, indre uro, utilstrekkelig med søvn eller dårlig kvalitet på søvnen er, ifølge lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg, de viktigste årsakene til at vi blir sugen på søtsaker:

- Disse årsakene fører til økt behov for en rekke næringsstoffer, for eksempel krom og magnesium, som blir skilt ut av kroppen i større grad enn normalt. Dette bidrar til en ubalanse i hjernens signalstoffer som igjen kan resultere i økt søtsug, sier Lindberg.

Han anbefaler et balansert kosthold med mindre sukker, langsomme karbohydrater og nok protein og sunt fett til alle måltider:

- Det vil gi deg bedre hormonbalanse og mindre søtsug. Fysisk aktivitet er en av de bestes stress-mestringsmetodene. Få nok søvn (7-9 timer) og prøv ulike stressmestringsmetoder. Be om kyndig hjelp til å få bukt med indre uro og prioriter det viktige fremfor det som haster. Noen kan også få hjelp av kromtilskudd, magnesium og B-vitaminer, sier Lindberg.

Generelt er det slik at søtsug skyldes både psykiske og fysiske faktorer, mener klinisk ernæringsfysiolog i Bramat.no, Cathrine Borchsenius:

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Ingen enkel fasit

- Hvordan du spiser kan virke inn på om du får søtsug eller ikke, men da handler det mer om fordelingen av måltider, og hva du får i deg av kalorier, proteiner, fett og karbohydrater, sier hun.

Søtsuget handler ofte om svingende blodsukker, som kan skyldes både gener eller feil og uregelmessige måltider.

- For å ha et stabilt blodsukker, er det lurt å spise lite og ofte fremfor få og store måltider. Det er også lurt å passe på at det er proteiner i hvert måltid ettersom det både metter og hindrer blodsukkerstigning, sier Borchsenius.

Lær deg å tolke suget etter usunn mat

1. Du vil ha: sjokolade

Du trenger: Spinat, linser, bønner, kikerter og grønne grønnsaker.

Ekspertens råd: I sjokolade er det magnesium, som også finnes i grønnsaker og belgfrukter. Jeg tror sjokoladesuget skyldes et behov etter rask energi, og magnesium hjelper til med å bygge dette. Sjokoladen gir raske «energikick», mens det tar lengre tid for grønnsaker. På sikt er det lurt å spise mat som er rik på magnesium.

Sjokoladesug på kvelden? Forsøk å få i deg kikerter, linser, bønner, spinat eller andre grønne bladgrønnsaker i løpet av dagen.

Magnar Kirknes / VG

2. Du vil ha: potetgull

Du trenger: Energi i form av frisk luft, vann, frukt eller kaffe.

Ekspertens råd: Når du er sugen på noe fett er du enten sulten eller psykisk utmattet. Fettet gir energi og virker beroligende. Løsningen når du begynner å føle deg slapp og tom for energi kan heller være å gå seg en tur, drikke et stort glass vann eller litt frukt.

En tur ute i frisk luft er bedre for kropp og sjel enn en bolle med potetgull.

Kyrre Lien / VG

3. Du vil ha: salt

Du trenger: Salt

Ekspertens råd: Saltbehovet skal man ta alvorlig. Om du er sugen på salt kan det bare bety at du får i deg for lite, og dermed også at du kan ha for lite væske i kroppen. Salt finner du naturlig i fisk og skalldyr. Et variert kosthold vil gi tilstrekkelig med salt.

OBS! Det er mer vanlig å få i seg for mye salt, enn for lite. Vårt saltinntak er nesten dobbelt så høyt som anbefalt. Det er uheldig fordi det er en sammenheng mellom saltinntak, blodtrykk og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70-80 % av saltinntaket. (Kilde: Helsenorge.no)

Naturlig salt. Reker er en mager kilde til salt, samtidig som de inneholder vitamin B12, A, E, D og selen.

Eivind Griffith Brænde / VG

4. Du vil ha: sukker

Du trenger: Løk, tomat eller sink og kromtilskudd.

Ekspertens råd: Du kan forsøke å fase ut sukkeret ved å venne deg til sure smaker som for eksempel sitron. Løk og tomat blokkerer sukkersuget, og sink og krom kan tas som kosttilskudd.

Lyst på noe søtt? Lag en salsa av tomater og løk i stedet. Varmebehandling får frem de søke smakene.

Magnar Kirknes / VG

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her