Slik holder de seg slanke: De tok av 69 kilo tilsammen

Publisert: 2012-03-09 15:42

Disse tre eks-overvektige herrene har en ting til felles: De har skjønt hvordan de skal holde vekten!

Tom Sterri veide 125 kilo på det tyngste i 2002. – Tidligere kunne jeg spise en svær plate sjokolade, men nå blir jeg kvalm av det. Man venner seg til å spise mindre søtt, sier skuespiller og teatersjefen.

Foto: Espen Sjølingstad Hoen og Jørgen Braastad

Det er nå åtte år siden skuespiller og teatersjef Tom Sterri gikk ned 37 kilo i vekt. Stylist Jan Thomas har holdt seg slank siden han tok av 14 kilo i fjor sommer, mens dansedommer Tor Fløysvik holder sin matchvekt etter at han reduserte vekten med hele 18 kilo foran Skal vi dansesesongen i 2011.

Å holde seg slank etter vektnedgang er ifølge ekspertene vanskeligere enn selve slankingen.

Å spise oftere og mindre var nøkkelen Tom Sterri trengte for å gå varig ned i vekt.

– Jeg pleide å spise en tung middag når jeg kom hjem fra teateret klokka elleve om kvelden. Så jeg sluttet å spise før jeg la meg, og begynte å spise frokost om morgenen. Det ble seks knekkebrød med ost og masse paprika. Og deretter spiste jeg jevnlig utover dagen. Dermed raste jeg ned i vekt. Først tre kilo. Det inspirerte meg til å fortsette. Deretter gikk jeg ned én kilo i uken resten av det året, sier Sterri.

Han feiret da han gikk fra tresifret til tosifret vekt.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Riktig metode

– Å legge om fra å spise ett stort måltid sent på kvelden, til å spise flere måltider med mye frukt og grønt, slik Tom Sterri har gjort, er helt etter boka, sier ernæringsfysiolog Eli Anne M. Blomkvist ved Sørlandet sykehus som også er en av Vektklubb.nos kostholdseksperter.

– Kroppen trenger jevnlig bensin. Flere mindre måltider gir deg energi og regulerer blodsukkeret. Mange vil føle seg bedre ved å spise på denne måten. Studier viser også at de som klare å holde vekten nede, spiser frokost, sier hun.

Da han skulle spille at Hotel Cæsar-karakteren Harry Trulsen fikk hjerteinfarkt, ba Sterri en lege om råd om hvordan han skulle spille.

– Legen trodde at jeg spurte om hvorfor man får hjerteinfarkt, og forklarte sammenhengen mellom hjertesykdom og vekt. Det var klar beskjed. Jeg var 125 kilo og smellfeit, sier Sterri.

Ut med ostepop

Sterri tok et kostholdskurs hvor han lærte å spise fem ganger om dagen, samt å bytte ut usunne matvarer med sunne. Ostepop ble byttet ut med frukt. Samtidig lot han bilen stå.

– Jeg er ikke en fyr som flyr på treningsstudio, men jeg liker å gå. Så jeg begynte å gå hjemmefra til Hotel Cæsar, som ligger noen kilometer unna, og hjem igjen. Det ble halvannen time mosjon hver dag.

I dag veier Sterri rundt 88 kilo.

Jan Thomas fikk mage

Stylist Jan Thomas har ikke slitt med vekten, men etter et hektisk år med mye jobbing veide han 104 kilo.

– Jeg er 45 år nå, og det la seg rundt magen. Det trivdes jeg ikke med. Derfor har jeg lagt inn tid til å trene, og trener nå fem dager i uken. Jeg løper og gjør styrketrening. Løping er effektivt, og noe man kan gjøre selv om man har vonde knær, man må bare velge mykere underlag. Hvis man ikke setter trening i kalenderen, som om det var et møte, får man ikke gjort det.

For Jan Thomas handler trening om helse og om å føle seg bra, slik at han får overskudd til å være god på jobb og til å være en god partner.

Jan Thomas mener at det ikke er om å gjøre å være tynnest.

– Å være sexy og flott er ikke ensbetydende med å være høy og syltynn. Man må tenke sunnhet, og finne ut hva som passer for seg. Ikke alle kan eller skal være tynne.

Jan Thomas (45) gikk ned 14 kilo i fjor sommer. Han jobbet mye, og fikk ikke trent like mye som han pleier. Resultatet var et aldri så lite «alderstillegg». Her fotografert i mars i fjor på et stylingoppdrag.

Foto: Sara Johannessen og Hallgeir Vågenes

Ned 18 kilo

Mange av deltagerne i TV-showet Skal vi danse raste ned i vekt mens programmet pågikk. Unntatt dommer Tor Fløysvik. Sist sommer veide han 18 kilo mer enn hva han gjør i dag, og da han skulle inn på sykehus for en operasjon, var det viktig å gå ned i vekt. Men det måtte gjøres enkelt.

– Jeg har ikke skjønt dette med lavkarbo, og klarer ikke å telle kalorier. Men jeg har sluttet å spise pasta, noe som var enkelt for familien å kutte ut, samt brød og godteri. Datteren min og jeg kunne gå i kiosken og kjøper en diger pose for så å spise opp alt. Jeg spiser fortsatt kylling og fisk. Jeg drikker ikke øl, men tar et glass vin og spiser en bit mørk sjokolade om jeg får lyst på noe søtt.

Han trener jevnlig, men i form av øvelser som ikke krever spesielt utstyr.

– Hvis du skal gjøre det vanskelig, klarer du ikke å holde deg. Gjør det enkelt, oppfordrer danselæreren.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tor Fløysvik har de siste årene ikke vært synlig overvektig. Men en operasjon gjorde at han likevel tok av 18 kilo i fjor.

Foto: Aleksander Andersen

Spiser for sjelden

– Vi har fått det med morsmelken at vi skal spise lite. Mange overvektige spiser for sjeldent. Og når de spiser blir det for mye, sier Torunn Beate Berge.

Hun er psykologspesialist og leder av Norsk selskap for spiseforstyrrelser.

– Så føler man at man mislykkes, og spiser for å dempe følelsene. Man må ta bort det skumle ved å spise. Da må man endre atferd og det tar tid, sier Berge.

– Spiser du ofte og nok, holder du blodsukkernivået jevnt. Da spiser du mindre når du først spiser. Det er første bud for vektnedgang, sier hun.

Positiv effekt

Å tillate seg å spise ofte gjør oss ikke bare mindre utsatt for fristelser, men har også positiv effekt på psyken.

– Når overvektige skal ned i vekt må de gjøre endringer for hele livet. Da må du lage nye veier. Ros deg selv når du har spist ett pizzastykke i stedet for to. Hjernen har lett for å blåse opp det som er ille, og du må hjelpe til med å snu dette mønsteret, sier hun.

De som lykkes med å gå ned i vekt, mosjonerer.

– Det er fullt mulig å gå ned i vekt gjennom å gå, i kombinasjon med redusert energiinntak og bedre kvalitet i kostholdet. Du forbrenner ikke mye energi gjennom å gå sakte, men gjennom høy fart og over et par timer flere ganger i uken, sier Gøran Paulsen, førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole.

– Dra ut steget og få opp pulsen, sier han.

Styrketrening bra

Enkel hjemmemosjon med situps og beinøvelser, slik Tor Fløysvik har gjort, er ikke godt nok dersom målet er å gå ned i vekt.

– Bukøvelser og beinøvelser krever lite energi, og vil ha lite å si for energiregnskapet. Styrketrening med knebøy og roing, hvor du inkluderer mye muskelmasse, er gunstigere. Men all trening er bedre enn ingenting, sier Paulsen.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

BLI MEDLEM I VEKTKLUBB.NO HER

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her