Unni Barbro Bjånesø Egesund holder koken med sunn livvstil selv om det koker i hverdagen og hurtigmat kan friste.

Slik holder Unni vekten under flytting og tidsklemma

Publisert: 2022-11-09 14:51

To år etter hun gikk ned i vekt er Unni Barbro Bjånesø Egesund fremdeles medlem i Vektklubb for å holde på de sunne vanene.

For to år siden snakket vi i Vektklubb med et knippe medlemmer for å få tilbakemeldinger på tjenesten. En av dem var Unni Barbro Bjånesø Egesund (58) fra Bergen. Da hadde hun vært medlem i fire måneder og ville kvitte seg med coronakiloene.

På hjemmekontoret hadde Unni fått merke følgende av å gå fra en aktiv jobb til en mer stillesittende hverdag med kort vei til «kantinen». Det var i august 2020 hun meldte seg inn i Vektklubb for å få kontroll over matinntaket.

Hvordan hverdagen til Unni så ut i januar 2021 kan du se her, der røper hun hva som alltid finnes i kjøleskapet og hvilke triks hun har for å dempe søtsug.

Jeg sendte en mail til Unni for å høre hvordan det nå står til, og til min store glede har Unni takket ja til å dele sine opplevelser og erfaringer.

Her er Unnis ord:

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Har gått ned rundt 10 kilo

«Status er at jeg er fremdeles medlem av Vektklubb, men ikke så veldig aktiv de siste månedene som jeg helst hadde ønsket. Sant skal sies: Jeg er ikke i mål helt ennå. Hadde planlagt 20 kilo, men har vel strandet litt.

Var godt i gang. Jeg gikk først ned fjorten kilo, så opp igjen to. Så gikk jeg ned to, opp igjen tre. Ned to, opp ett osv. Føles litt som flo og fjære. Men postivit sett så holder jeg meg rundt minus ti kilo (give or take)».

Kontrolldager

«Selv om jeg ikke fører ned alt jeg spiser (og hva jeg trener) i dagboken, så har jeg kontrolldager og skjerper den stigende vektnålen slik at den peker nedover igjen. Det er nå positivt. Og jeg tenker skjerpende tanker hver kveld når jeg legger meg (litt småkjefting også selv om det ikke er det beste man gjør) at i morgen, da altså... Her finnes det rom for forbedringer. En god dag gir gode tanker og mer energi.

Ser at de dagene jeg legger inn på forhånd det jeg skal spise så lykkes jeg bedre. Jeg vet jo det, og jeg vet jo egentlig ganske mye nå, men likevel; det er lett å skyve på kunnskapen».

Hva skal til for å gå ned i vekt? Eksperttips om hvordan du kan bli 10 kilo lettere!

Motivasjonen dabber av

«Det finnes så mange unnskyldninger til å la være å ta det grepet som skal til. Man er så giret i starten, og det er enklere å ta av, men så er det veien videre da. Å ikke pause fordi man har hatt suksess. Ikke finne tilbake til gamle tråkkete stier, men holde stø kurs på nyvalgt vei.

Sette av tid til egen helse. Huske å få med meg det som skrives i Vektklubb fordi jeg vet jo at det er til hjelp på motivasjonen i det lange løp.»

Unni følger fremdeles med på vekten og tar grep dersom hun ser trenden gå feil vei.

Flytting og tidsklemma

«Min største utfordring nå er tiden (som for mange andre). Vi pusser opp nå som yngstemann har flyttet ut. Typisk er at alt blir på stell den dagen man bestemmer seg for å flytte, så hvorfor ikke gjøre det nå? Vi startet med freidig mot, men glemte vel litt at det er 20 år siden sist, og at energibanken var lettere å fylle den gang enn nå.

Og nå skal vi likevel flytte. Det gikk raskere enn forventet. Vi fant et hus nede ved sjøen, et stort hus som trenger oppussing etter ti unger, like mange hunder, noen høns og årenes naturlige slitasje.

Og da blir det lett å gå på jakt etter de raske matløsningene. Fordi man er så sliten. Fordi tidsfrister som fotograf, takstmann, visninger tar så mye tid og energi at rask energi blir løsningen. Hvem gidder å lage mat når du går rett fra jobb til malingsspannet, rydding eller flytting i flere timer?

Rask energi gir kortsiktig tilfredsstillelse. Mat jeg egentlig ikke er så glad i blir quick fix. Jeg vet jo alt det der.»

Ernæringsfysiologen: Slik får du et sunnere kosthold

Tar gode valg

«Ingen unnskyldning for ikke å holde livsstilsendringens sti ren selvsagt, men den tiden som man må bruke på å planlegge mat er omprioritert for øyeblikket.

Jeg har selvsagt ikke tenkt å gi meg. Derfor har jeg heller ikke sagt opp Vektklubb. Liker jo egentlig å bruke dagboken fordi det gir en god oversikt på hva jeg putter i meg. Vet at jeg kan bli bedre på å bruke menyforslag, jeg er veldig forutsigbar i matvalg, men sjelden tid nå til å eksperimentere med nye oppskrifter.

Jeg har heller ikke sluppet helt taket, men følger med vektnålen. Jeg har sunne frokoster og lunsjer, noen ganger har jeg til og med laget middag dagen i forveien og er kjempelykkelig over at evnen til å planlegge er intakt, men som dessverre neglisjeres i travle tider.

Jeg er ikke klar til å kutte navlestrengen til Vektklubb helt ennå. Jeg går turer hver dag, trener pilates (instruerer fremdeles) og jeg tar en del sunne valg til tross for tidsknipa.

Det var motiverende å få en mail om hvordan det går. Plutelig var jeg tilbake på sporet igjen!»

Vennlig hilsen
Unni Barbro Bjånesø Egesund

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her