90 prosent av reklamen til Narvesen er for usunne produkter.

Narvesen tar reklamegrep etter kritikk

Publisert: 2022-11-03 14:16

I år har kioskkjeden hovedsakelig reklamert for pølser, kanelsnurrer og andre usunne varer. Neste år blir det andre boller.

I 2023 vil halvparten av Narvesens reklamekampanjer promotere sunne produkter, ifølge kioskkjeden.

En reklamekampanje for boller som kobler usunn mat og følelser, har fått kostholds- og folkehelseeksperter til å reagere. Etter at Vektklubb belyste saken ble debatten tatt videre i Dagsnytt 18 på NRK i forrige uke.

– En del av vår måte å bidra på, er å ville tilby et godt utvalg av produkter som oppleves som sunnere i våre butikker. Også gjennom våre kampanjer vil vi i stadig større grad fremheve produkter som er bedre for folks helse.

Det sier HR- og kommunikasjonsdirektør Laila Røstad i Reitan Convenience Norge på vegne av Narvesen til Vektklubb i etterkant av debatten.

Se nederst i saken: Vektklubbs beste tips for å klare å spise sunnere i hverdagen.

På Dagsnytt 18 ble hun utfordret på at kun 10 prosent av Narvesens reklamekampanjer nå er for sunne produkter.

– Så 90 prosent av det dere reklamerer for er usunt? spurte programleder Sigrid Sollund.

– Ja, men til neste år så vil halvparten av våre kampanjer promotere produkter som er sunne, svarer Røstad.

Røstad bekrefter planene, og sier Narvesen ønsker å ta sin del av ansvaret for å bidra til et mer balansert kosthold.

– Samtidig er det viktig for oss at vi lytter til kunden, og at vi kan tilby kunden det de måtte ønske å spise når de er på farten, sier Røstad.

Reklameplakat som sto i Karl Johans gate i slutten av oktober.

Må oppfordre til sunnere valg

I lys av at et flertall av nordmenn har overvekt eller fedme, mener Sundfør at Narvesen og andre tilbydere av mat på farten burde hjelpe kundene å kunne ta sunnere valg.

– Jeg tror veldig mange ønsker sunn mat, men så ender vi opp med det motsatte, fordi det er så mye fristende mat akkurat der og da, sier Sundfør til Vektklubb.

– Ved å si at de serverer det kunden vil ha, og samtidig er 90 prosent av maten de markedsfører usunn mat, så tror jeg ikke det stemmer overens med det kunden egentlig vil ha, sier Sundfør.

Sundfør viser til en undersøkelse som ble gjennomført i 2017 på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt, der det kom frem at 7 av 10 ønsker å spise sunnere. Undersøkelsen ble gjengitt i Convenience, som er et fagblad for kiosker.

Klinisk ernæringsfysiolog med doktorgrad innen ernæring, Tine Sundfør.

Vektklubb snakker med ernæringsfysiologen på telefonen mens hun befinner seg på flyplassen.

– Akkurat nå står jeg i et eldorado av dårlige og usunne tilbud. Jeg er sulten, og har trasket opp og ned og finner bare en liten gresk salat til 150 kroner.

Reklame påvirker hva vi spiser

Reklame for mat og drikke påvirker hva vi kjøper og hva vi spiser, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).

– Denne debatten må imidlertid sees i et større perspektiv, det handler ikke bare om reklamen til Narvesen. Det handler om reklame for usunne produkter generelt, påpeker Sundfør.

Hun nevner særlig tre faktorer som påvirker hva vi kjøper: Pris, tilgjengelighet og markedsføring.

– Eksponering for reklame for mat og drikke med mye energi, sukker og fett, er særlig knyttet til et dårligere kosthold og forekomst av fedme blant barn og unge, har Erik Arnesen tidligere uttalt til Vektklubb.

Arnesen er stipendiat i ernæring ved Universitetet i Oslo.

Til tross for gjentatte oppfordringer om å regulere markedsføringen av usunn mat, fortsetter barn og unge å bli utsatt for uheldig innflytelse fra matindustrien, har WHO nylig skrevet i en rapport.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Valgte grønt

En dagligvarekjede som kan sies å ha tatt et bevisst verdivalg i sunnere retning er Kiwi.

– Frukt og grønt er vår viktigste avdeling, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Vektklubb.

Arvin forteller at selv om Kiwi har matvarer i alle matvaregrupper, ønsker de å gjøre det lettere for folk å følge kostrådene og ta sunnere valg. Det gjenspeiler seg i pris og hvilke matvarer de velger å annonsere.

– Vi tror på gulrot i stedet for pisk. Bokstavelig talt. Vi vil premiere sunne valg, fremfor å straffe de usunne, med fordelsprogram på frukt og grønt.

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

Kiwi har tidligere tatt til orde for momskutt på frukt og grønt. Grunnen er enkel; pris betyr mye for hva vi velger å kjøpe.

– Vi kjørte et fiskeeksperiment der vi kuttet prisen tilsvarende momsen på fiskeprodukter i seks uker i 2019. Da økte salget av fersk fisk med 42 prosent, forteller Arvin.

Før solgte Kiwi mest sukkerholdig brus sammenlignet med sukkerfri brus. Sukret brus er en av de største kildene til tilsatt sukker i norsk kosthold.

– Det ønsket vi å snu. Men i stedet for å sette opp prisen på sukkerholdig brus, så satt vi heller ned prisen på sukkerfri brus, og vi så at det ga en kjempeeffekt. Nå selger vi klart mest sukkerfri brus. Mye mer.

Står over smågodtkrigen

– Det er uhyre sjelden vi har annonser for sukkervarer. Jeg kan ikke huske at vi noen gang har annonsert smågodt til Halloween, forteller Arvin.

Arvin tror at Kiwis verdivalg er med på å bygge merkevaren over tid, at Kiwi ofte assosieres med sunnhet og frukt og grønt.

– Men samtidig tror jeg også vi taper noe omsetning og salg på varer som vi ikke velger å annonsere, sier Arvin.

– Det er beinhard konkurranse. Selv om vi sjelden reklamerer for sukkerrike varer kan vi i perioder annonsere for eksempel julemarsipan, store sjokoladeplater eller Kvikklunsj.

Men det er ikke slik at du går fri fra «gode tilbud» på mindre helsebringende mat i Kiwi-butikker. De fleste matbutikker har mange triks i ermet for å få oss til å handle mer.

I området rundt kassen blir man ofte møtt med ultraprosesserte og sukkerrike varer til en lav pris. Det var også tilfellet tirsdag kveld på en Kiwi-butikk i Lier.

Kassen på Kiwi på Liertoppen kjøpesenter tatt tirsdag kveld.

– Butikkene våre har selv mulighet til å styre hva de legger i disse bingene, men dette ble litt voldsomt og ikke helt etter boka og ikke slik vi ønsker å fremstå, kommenterer Arvin.

Ser en sunnere trend

Reitan Convenience har kiosker i syv forskjellige land i Norden og Baltikum og følger med på trender i de ulike markedene.

– Fra 7-Eleven i Danmark har vi erfart at kundene i stadig større grad etterspør sunnere produkter, vi ser nå at dette skjer i Norge også, forteller Laila Røstad fra Reitan Convenience Norge.

Sommeren 2021 endret Narvesen alle grove baguetter fra tre skraverte kakestykker på grovhetsskalaen, til fire.

– Dette har blitt godt mottatt av kundene, og vi erfarer at salget på disse produktene øker, sier Røstad.

Sunnere tips

Om du ønsker enkle råd til hvordan du kan spise sunnere i hverdagen har klinisk ernæringsfysiog Anette Skarpaas Ramm forslag til forbedringer i kostholdet:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her