Celina Skjolde

Slik kan du spise «mer» smågodt

Publisert: 2020-02-07 10:55

Du kan helt klart spise en liten mengde lørdagsgodt selv om du vil ned i vekt. Deler du opp smågodtet i mindre biter vil du få følelsen av at godteriet varer mye lenger.

Selv om godteri og søtsaker er en matvaregruppe vi vet vi bør begrense inntaket av, kan et liv uten smågodt og sjokolade være utenkelig for mange av oss.

Begrense sukkerinntaket

Helsedirektoratet anbefaler at mindre enn 10 energiprosent kommer fra sukker, noe som utgjør 50 gram sukker i kostholdet til en person som trenger 2000 kcal daglig. Dette tilsvarer rundt 100 gram godteri.

100 gram smågodt bestående av en blanding, vingummi, sjokolade, karamell og lakris gir grovt regnet omtrent 300–550 kcal.

– Det er lurt å finne ut hvor lite godteri og snacks man kan klare seg med og fortsatt være fornøyd, foreslår klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm.

Litt er lov

Om du har et stort sett sunt kosthold er det helt klart rom for litt lørdagsgodt, og da helst det du liker best. Det er ingen vits å velge skumgodteri dersom sjokolade er din store favoritt.

– Et godteriinntak i helgen som gir 200–300 kcal er det rom for hos de fleste, forteller ernæringsfysiologen.

Det utgjør omtrent 60 gram smågodt, eller cirka 10 biter.

SE HER: Så mange kalorier er det i smågodtposen din

Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Mengden avgjør

De ulike smågodtbitene har litt forskjellig kaloriinnhold avhengig om det hovedsakelig er et rent sukkerprodukt, som vingummi, skumgodteri og lakris, eller om det er fett på ingredienslisten også, som i sjokolade, fløtekaramell og fudge.

Men det er ikke nødvendigvis et poeng å henge seg opp i kaloriinnholdet per 100 gram siden bitene også kommer i ulik størrelse. En stor smågodtbit av vingummi kan gi like mange kalorier som en liten sjokoladebit.

Et triks for å få smågodtet til å vare lenger er å dele opp det nøye utvalgte smågodtet i mindre biter. Bare se her hvordan du kan lure øynene til å tro at du spiser mer:

Celina Skjolde

Kaloriinnhold per 100 gram:

– Skumgodteri og vingummi: ca. 330 kcal
– Karamellfudge: ca. 480 kcal
– Lakris: ca. 300–360 kcal
– Sjokolade: ca. 550 kcal
– Festkaramell: ca. 470 kcal
– Sukkerfri sjokolade: ca. 470 kcal

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her