Privat

- Forumvennene har vært uunværelige!

Publisert: 2015-01-05 21:08

Elisabeths tidligere forsøk på å gå ned i vekt, har vært preget av enslighet. Ved å melde seg inn i Vektklubb, var hun absolutt ikke alene på vektreisen.

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg var svigermors drøm rundt bordet. Takket alltid ja til både to og tre porsjoner.

En travel hverdag med to små barn, og som overvektig uten særlig energi etter endt arbeidsdag, ble raske og dårlige matvalg tatt.

Vendepunktet:

Jeg tok valget i løpet av kort tid. Jeg hadde lekt med ungene på stuegulvet. Kjent buksa stramme, magen flyte over bukselinningen, stiv kropp og tung pust. Fyttikatta, hvilken mamma var jeg blitt og hvordan ville framtiden bli hvis jeg fortsatte på dette viset? Noe måtte gjøres og det gjorde jeg!

Slik gikk jeg ned:

Jeg meldte meg inn i VG Vektklubb slutten av september 2013. Jeg brukte matdagboka aktivt. Planla måltidene mine, gjerne en dag i forveien. Ble raskt klar over hva som var lurt å spise og ikke. Jeg har en aktiv hverdag, så matsammensetningen er viktig i forhold til det å ha overskudd til å kunne leke med ungene og trene selv.

Jeg har ikke forsaket mye i matveien. Jeg har heller beriket kostholdet mitt, siden jeg har oppdaget mye sunt og godt som er lurt å spise. For eksempel har jeg byttet ut mye av ris, pasta og potet med bønner, linser eller grønnsakspurèer. Puréen lages gjerne av gulrot, kålrot, blomkål eller brokkoli. Enten hver for seg eller i kombinasjoner.

Suppe er også noe vi lager ofte da ungene liker det svært godt. De inneholder sellerirot, persillerot, søtpotet, gulrot, kålrot, rødløk og bønner. Oppi suppen putter vi kylling, karbonadedeigboller, oksekjøtt eller min favoritt; svigerfars selvskutte hjort eller elg. Vi lager også mye wok og spiser ofte fersk fisk og fiskeprodukter med høyt innhold av fisk.

To varme måltider om dagen har reddet min vektnedgang. Jeg bruker nesten alltid gårsdagens middag som lunsj. Følelsen av middag to ganger om dagen er supert for en matelsker som meg.

Videre brukte og bruker jeg Vektklubb sitt medlemsforum aktivt. Der deler en det en måtte ønske av vektreisen sin og diskuterer utfordringer i forhold til det å gå ned i vekt. Her kan du heie på andre og «bli løftet opp», hvis ikke vektreisen din akkurat går din vei.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Trening:

Mantraet mitt skulle være «bevegelse hver dag», og det har jeg oppfylt og oppfyller fortløpende.

Jeg startet opp i det små med å gå til og fra jobb, og bestemte meg for å tørke støv av spinningsykkelen jeg hadde stående på verandaen. Den hadde stått brakk en stund. Jeg begynte med økter på 20 minutter. Det føltes som jeg holdt på å kveles for jeg var i skikkelig dårlig form! Gåturene til og fra jobb inkluderte etter hvert også staver, så gikk jeg over til lett jogging og nå får jeg til ordentlig jogging!

I dag trener jeg fem dager i uken og følger mantraet mitt om å bevege meg hver dag. I høst løp jeg også «10 for Grete» på Oslo Maraton.

Mine 3 beste tips til andre:


  1. Bruk rene og gode matvarer. For eksempel rent kjøtt og fisk, grønnsaker, nøtter og frø, oljer og egg.

  2. Tør å erstatte matvarer som hvetemel og sukker med spennende melsorter som mandel- og sesammel og bruk naturlig søtning. Sjekk ut spennende blogger som blant annet Linda Stuhaug sin.

  3. Vær bevisst hverdagsaktiviteten din. Gå, hopp, løp i trapper, gå til og fra jobb, bruk staver slik at armene også blir med!

Stem på Elisabeth

Les om de andre kandidatene

Tidligere artikler om Elisabeth:

Gikk til og fra jobb - mistet 25 kilo

Dette er hva ett år på Vektklubb har lært meg

Gå deg ned i vekt du og!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her