Hva er egentlig forbrenning?

Publisert: 2009-01-23 09:08

Forbrenningen vår er todelt: Vi forbrenner kalorier når kroppen beveger seg, mens det basale stoffskiftet er forbrenningen som skjer når kroppen hviler.

ØKER FORBRENNINGEN: Når du løper øker du forbrenningen.


Det basale stoffskiftet, hvileforbrenningen, er de kaloriene kroppen forbrenner for å opprettholde de vanlige fysiologiske prosessene i kroppen:
Blodet skal pumpes rundt til alle kroppens organer, nyrene skal skille ut urin, vi skal puste jevnt og trutt, og kroppen skal produsere varme.
Alle disse oppgavene kroppen utfører i hvile, trenger kalorier, og de kaloriene som forbrennes til dette arbeidet, utgjør hvilemetabolismen eller det såkalte basale stoffskiftet.
Hvis ditt basale stoffskifte er 1100 kalorier, betyr dette at kroppen din forbruker 1100 kalorier av seg selv, uten at du i det hele tatt har beveget deg. Antall kalorier kroppen forbrenner i ro, er avhengig av flere forhold.
Jo større muskel- og benmasse du har, jo mer energi vil du forbrenne. Din benmasse er gitt, men muskelmassen kan du selv bygge opp, og dermed kan du øke ditt basale stoffskifte.
I tillegg forbrenner kroppen kalorier under arbeid. Men alle forbrenner ulikt antall kalorier, selv om vi skulle bevege oss akkurat like mye gjennom 24 timer. Hastigheten på stoffskiftet under arbeid bestemmes nemlig av både kjønn, alder, kroppssammensetning, kulturgruppe og arveegenskaper.
Eldre mennesker har lavere forbrenning enn yngre mennesker, blant annet fordi de har mindre muskelmasse. Menn har raskere forbrenning enn kvinner, fordi de vanligvis har mindre fettmasse.
Vi kan måle dette hvilestoffskiftet ved hjelp av et termometerlignende instrument som holdes inne i munnen, mens pasienten puster ut og inn gjennom nesen i rolig tempo i cirka ti minutter.
Hvis du ønsker å beregne, grovt regnet, hvor stort hvilestoffskiftet ditt er, kan du gjøre følgende regnestykke:
Hvis du er en kvinne på 32 år som veier sytti kilo, kan du beregne dine 24 timers forbrenning som følger: Multipliser 70 kilo med 0,9 og deretter med 24 (70 x 0,9 x 24).
Her blir antallet kalorier 1512. Om vårt eksempel tilbringer hele dagen sittende i en stol, vil forbrenningen hennes ligge omtrent på dette nivået.
Hvis hun derimot tilbringer dagen med å trene, gjøre litt kroppsarbeid og går til butikken, vil hun straks forbruke flere kalorier.
Skal du ned i vekt, må du skape et underskudd, enten ved å forbrenne flere kalorier eller ved å innta færre kalorier. Noen lurer på om de kan øke stoffskiftet i hvile hvis de trener. Dette kan skje, men det er ikke likegyldig hva du trener med. Vektløfting, i motsetning til aerobic, kan øke hvilestoffskiftet flere timer etter avsluttet trening.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

"Basal metabolic rate"/ Hvilestoffskifte

"Basal metabolic rate"/ Hvilestoffskifte

Det har vært spørsmål om hva "basal metabolic rate" (BMR) er i flere av de gruppene jeg er inne på i vektklubb-forumet. Kan du forklare meg hva dette innebærer? Det er sagt at man bør ligge over kroppens BMR for å unngå at kroppen går i sparebluss og dermed senker forbrenningen. Jeg har tidligere hørt at man bør ligge over 1300 kcal pr dag for å unngå dette, mens andre sier det har med BMR å gjøre.<br />Jeg har regnet ut at min BMR er cirka 1900 kcal pr dag. Det innebærer minimal aktivitet. På vektklubb har jeg fått tildelt 1490 kcal som jeg må få i meg hver dag. Det vil da si at jeg ligger under min BMR, og det jeg da frykter er at kroppen min senker forbrenningen og at vektnedgangen ikke blir så stor. Jeg er veldig glad hvis du kan hjelpe meg med dette spørsmålet.<br />Mvh Wenche

Vektplatå

Vektplatå

Hei! Jeg har gått ned fra 108 til nå 86 kilo. Men så har det stoppet opp, vekten har stått stille i tr uker nå. Jeg trener fire til fem ganger i uken og spiser rundt 1500 kalorier om dagen. Min basalforbrenning er på 1731 kalorier (målt med vekt). Vet at jeg ikke spiser for mye, fordi jeg fører dagbok veldig nøye. Hva kan jeg gjøre for å få i gang vektnedgangen? Begynner å bli utålmodig. Hadde et mål om å være nede i 80 kilo til påske men det ser ikke ut som det kommer til å gå. <br />Hilsen "På slanker'n"

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her