Bør maten være lavglykemisk?

Publisert: 2008-08-12 10:03

Klarer å holde meg til rett kalorimengde, men når det gjelder type matvarer så hender det at jeg sjonglerer slik at jeg får for eksempel fruktsalat eller rislunsj til kaffetid og så spiser jeg mindre av annen mat. Går det an? Eller må det være lavglykemisk i tillegg?<br /><br />Hilsen fra Margit <br />

Denne maten inneholder komplekse karbohydrater, også kalt langsomme karbohydrater.


Hei Margit!
Her i Vektklubb.no fokuserer vi ikke på glykemisk indeks, men vi oppfordrer folk til å spise komplekse karbohydrater som grove kornprodukter, fullkornsprodukter, frukt, bær, grønt og belgfrukter i stedet for mye sukkerholdig mat og fint brød.
Det er helt greit at du sjonglerer litt med menyforslagene så lenge du spiser variert og holder deg til kalorinivået ditt. Litt fruktsalat eller rislunsj er bedre alternativer til kaffekosen enn kaker og søtsaker. Fruktsalat er selvsagt det beste!
Vennlig hilsen Eli Anne Myrvoll
Les mer om karbohydrater og deres funksjon i kroppen her
Redaksjonen tilfører:
Raske karbohydrater får blodsukkeret ditt til å stige raskt, slik at du raskt blir sulten igjen. De inneholder også flere kalorier enn de langsomme karbohydratene. Raske karbohydrater finnes det mye av i sukker og hvetemel, og i bakevarer som er laget av hvetemel, f eks loff, baguetter, og pølsebrød, samt i hvit (vanlig) ris, pasta og poteter.
Langsomme/komplekse karbohydrater holder blodsukkeret mer stabilt, og er generelt sunnere. Langsomme karbohydrater finnes i kornblandinger med mye grove kornsorter, i grovt brød og knekkebrød, i naturris, og i fiberrike pastavarianter. De finnes også i de fleste grønnsaker, og i frukt.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Mindre energi med mindre kalorier

Mindre energi med mindre kalorier

Hei! Jeg skal ned 13 kilo som jeg har lagt på meg i forbindelse med to svangerskap de siste fem årene. På Vektklubb har jeg fått anbefalt et daglig kaloriinntak på 1570 kalorier. Jeg har nå gått ned to kilo på to uker, men føler at jeg trenger mer mat. Hvis det går mer enn tre timer mellom måltidene, får jeg skjelvinger, blir slapp og kjenner meg "treg."<br /> <br />Jeg har kuttet masse ned på raske karbohydrater, og har kuttet ut godterier og kaker på hverdager. Jeg har oppdaget at jeg likevel har et relativt høyt inntak av fett (nøtter og middagsmat). Jeg lurer egentlig på om ikke kroppen snart vil venne seg til et lavere kaloriinntak? Jeg plages ikke med sult, kjenner bare at jeg har mindre energi, beveger meg saktere, orker ikke ta i på trening osv. Eventuelt bør jeg få ned fettinnholdet i kosten og heller ligge litt høyere på karbohydrater for å holde energien oppe i det daglige?<br />Mvh Trønderkvinne

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her