FRISTELSER: Vil du ned i vekt er det svært effektivt å kutte ut søtsaker, snacks og kaker fra hverdagskostholdet. Maimåned er derimot full av festdager og kan by på en rekke utfordringer for deg som ønsker å holde kontroll over kaloriinntaket.

Slik unngår du festkiloene i mai

Publisert: 2015-05-07 09:39

Fristelsene i mai kommer på løpende bånd, og mange kan føle at de har tatt to skritt tilbake når mai er ferdig. Vær forberedt, så kan denne måneden gi bedre resultater enn du frykter.

Perioder med mange fridager kan «stikke kjepper i hjulene» for en vektreduksjon, og maimåneden og alle den høytids- og festdager kan oppleves spesielt utfordrende. Hvis du først tar stilling til fristelsene når du står overfor kakebordet kan viljestyrken være vanskelig å finne. Start derfor forberedelsene før du tar på finstasen.

Vær forberedt til festen

Hva skjer om du kommer sulten til et koldtbord eller middag? For mange er svaret at fristelsene og det totale energiinntaket blir for stort. Dersom du skal på besøk og spise, så kan det være lurt å spise et fornuftig måltid i forkant.

Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm er kostholdsekspert i Vektklubb.

Utfordring: 17. mai-frokost
Fellesfrokosten på nasjonaldagen fører ofte til at selve spisingen blir utsatt flere timer sammenliknet med når du pleier å spise til vanlig. Da kan du ha bygget opp en stor appetitt, noe som kan føre til at matinntaket blir større enn ønsket.

Løsning: Spis et lite måltid før du drar hjemmefra.
Da slipper du å være for sulten. Dette er et bedre utgangspunkt som gir deg større kontroll slik at du kan nyte begrensede porsjonsstørrelser av den frokostmaten du inntar sammen med de andre.

Hold hodet kaldt på koldtbordet

BUFFET- OG KOLDTBORDTIPS: Gå en runde rundt buffetbordet før du begynner å forsyne deg, velg kun dine favoritter og styr unna de feteste variantene. Å spise etter tallerkenmodellen der 1/2 av fatet er fylt med grønnsaker er en god rettesnor.

Du kan spise all type mat, og samtidig få til en vektreduksjon, men det er mengden som bestemmer om du går opp eller ned i vekt. Spis gjerne akkurat det du har lyst på når du er i selskap, nyt maten, spis sakte og stopp når du er mett. Likevel, det kan være lurt å begrense mengden av den mest kaloririke maten.

Sunt og mettende, men spis med måte:
Laks, oliven, oljedressing og avokado

Kalorifattig, kan spise store mengder av:
Salat, rent kjøtt, eggerøre, aspik, reker og frukt

Kaloririkt, spis i små mengder:
Majones, aioli, smør, hvitt brød, potetsalat, fløtegratinerte poteter, kjøttkaker eller kjøttboller og ost.

Dropp det ekstra kakestykket

Kanskje du kan bytte et kakestykket med en deilig fruktsalat? 100 gram bløtkake gir ca 315 kcal, mens 100 gram fruksalat med vaniljekesam gir 60 kcal.

Det er helt klart bra og lov å kose seg, selv om du vil ned i vekt. Klarer du å droppe det ekstra inntaket av mat og drikke etter at du er mett, så er det ingenting i veien for å nyte annerledes mat i denne måneden, også litt kake.

Utfordring: Kakebordet
Selv om kaker er søte og fete er et liv uten dessert og kake utenkelig for mange. Å lære seg hvordan man skal forholde seg til fristelser og mestre begrensningens kunst er viktig i en livsstilsendring.

Løsning: Spis litt!
Det kan være så enkelt som å halvere inntaket av kake. Dersom du tidligere spiste to store kakestykker, så reduserer du på energiinntaket ved å kutte ned til ett kakestykke. Dersom du vil smake på to forskjellige kaker, reduser kakestykket til et halvt av hver.

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Øk energiforbruket

Dagene blir fremdeles lengre og lysere. Utnytt dette ved å gå en morgen- eller kveldstur. Kanskje får du en ekstra motivasjon til å spise sunt om du starter dagen med en gåtur i fuglekvitteret? Morgen- eller kveldsturer er en enkel og forholdsvis lite slitsom måte å øke forbrenningen på. Det ekstra energiforbruket kan kompensere for det økte energiinntaket du har på grunn av mange høytidsdager i denne perioden.

Fornuftige hverdager

Siden mange av dagene er fridager og «unormale dager», så er det desto viktigere å beholde hverdagene som de bør være. Det kan være at du planlegger sunne og fornuftige middager eller smart snacks på kvelden. Jobbdagene bør planlegges slik at de inneholder smarte måltider og masse grønnsaker.

ANNONSE: I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb og bli medlem her!

Les også:

Smarte tips for å holde deg mett

Spis etter klokka - bli slank

Bakkeintervall tok mammakiloene

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

14 timer

36minutter

12 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her