Martin Andersen

Min sunne hverdag: Marthe Kristoffersen

Publisert: 2022-01-21 15:06

For den tidligere langrennsløperen er et sunt kosthold og trening fremdeles viktig for en velfungerende kropp og nok energi i hverdagen og jobben som trener.

I spalten Min sunne hverdag snakker Vektklubb med spreke, sunne og inspirerende folk om trening, kosthold, helse og motivasjon. Vi har allerede tatt en prat med blant andre Vibeke Klemetsen, Lise Sofie Nøss og Yngvar Andersen.

Marthe Kristoffersen (32) var supertalentet i langrenn som slo gjennom omtrent samtidig med Therese Johaug. Hun var 19 år da hun gikk Norge inn til stafettseier i verdenscupen, som ankerkvinne i Gällivare i 2008, sammen med Marit Bjørgen, Therese Johaug og Kristin Størmer Steira. I løpet av karrieren gikk hun fire VM- og to OL-renn. Kristoffersen fikk seks individuelle pallplasseringer i verdenscupen.

Etter hun selv ga seg som aktiv utøver har Marthe Kristoffersen holdt foredrag for Sunn idrett og i dag er hun trener for regionlaget i Innlandet. Hun er én av kun to kvinnelige trenere på landslag- og regionsnivå innenfor langrenn.

I jobben som trener blir det mange reisedøgn. Hun pakker alltid med for mange votter i frykt for å bli kald på fingrene, og har gjerne med marsipan til utøverne på lange treningsturer.

– Marsipan var min store svakhet som barn. Jeg elsket det og kunne spise en marsipangris om dagen, forteller hun til Vektklubb.

Kristoffersens treningsfilosofi er ganske enkel: Tren kontinuerlig med kvalitet. Styrk dine styrker og forbedre svakheter man har.

Geir Olsen / NTB

– Hva finner vi alltid i kjøleskapet ditt?

– Der finner du det jeg spiser mest av, vanlig norsk mat. Jeg er mye på farten så handler ofte inn akkurat den maten jeg trenger og spiser. Masse frukt og grønt, ost, leverposteien må med, og ellers rent kjøtt som kylling, fisk eller en sjelden gang rødt kjøtt. Jeg er oppvokst i nord og datter av en fisker, så hvit fisk som kommer rett fra Nord-Norge er kanskje det gjeveste du finner i kjøleskapet eller frysen min.

– Hva spiser du helst til frokost?

– Smoothie om sommeren, ellers ganske vanlig som brød eller knekkebrød med ost eller leverpostei. Bare jeg har nok energi til å henge med på alt jeg skal gjennom den dagen er jeg og kroppen min fornøyd!

– Sunn og smart mat på farten?

– Jeg har alltid med meg mat på farten, som toppidrettsutøver blir man veldig bevisst på at energien skal være på topp, det har jeg tatt med meg inn i det «vanlige» livet. Jeg velger alltid ting som jeg liker og smaker godt, for jeg går fort i den fella at jeg heller har lyst til å kjøpe noe som smaker bedre enn ei dårlig nistepakke. Så da er det viktig å velge ting som er bra for meg. Favorittsnacksen er en pose eplegull med kanel, eller nøttemixene i små poser. Hvis jeg er skikkelig flink, lager jeg meg en smoothie til å ta med.

– Hva liker du best å trene?

– Jeg elsker å bli sliten, så intervaller er det som gjør meg mest fornøyd, men å løpe eller gå en lang tur på ski i fint vær gir mye energiboost inn i hverdagen min.

– Din favorittøvelse?

– Min favoritt intervall er 6-6-5-5-4-4. Ganske lange drag, men da holder jeg på i 30 minutter og kan krype meg opp i høyere og høyere intensitetssone. Hvis jeg skal velge en styrkeøvelse ville jeg nok sagt noe på beina. Utfall styrker beina mine til å kunne kjøre masse på ski i fjellet.

– Hvordan sniker du inn trening i hverdagen?

– Trening er noe som har blitt en del av meg, så trenger ikke snike det inn. Jeg trener nesten hver dag og legger alltid til rette slik at jeg prioriterer å trene. Nå når jeg har lagt opp skikarrieren min er det ikke så viktig om det er det ene eller andre. Men jeg liker å bruke kroppen min litt skikkelig hver dag.

Inspirert: Få mer glede og større fart i skisporet

– Hva er «god form» for deg?

– For meg er god form det at jeg har energi til å gjøre jobben min og samtidig kunne gjøre alle de tingene jeg liker å gjøre av fysiske aktiviteter uten at det skal være et slit. Jeg har lyst til å kunne løpe en tur uten å syns det er pyton, eller gå lange toppturer og ikke bli så sliten at jeg ikke orker den siste fjellsida med skikjøring. Så en velfungerende kropp som kan være med på alt det jeg syns er gøy å gjøre!

Privat

– Beste treningsmusikk eller låt?

– Det kommer helt an på hva jeg trener, løper jeg intervaller hører jeg alltid på noe som er så bråkete at jeg ikke hører pusten min, sist intervall var det ei liste med gode gamle slagere og løp nok litt raskere hver gang Kanye West kom på.

– Når legger du deg om kvelden og når starter dagen?

– Jeg skulle ønske jeg var like flink som når jeg var toppidrettsutøver, men jeg prøver å legge meg rundt klokken 22–23 på kvelden. Jeg vet hvor viktig søvn er og er helt avhengig av å sove godt.

– Hva motiverer deg og hvordan holder du motivasjonen oppe?

– Det som motiverer meg med trening og alt man gjør for denne velfungerende kroppen er rett og slett gevinsten, og for meg er det alt jeg kan være med på og klarer gjøre med en kropp som er i god form og er med på alle eventyrene.

– Hva er din «guilty pleasure»?

– Jeg elsker gjærbakst, og det er noe av det beste jeg får.

Langrennsprofiler innrømmer: – Så folk gjemme bort mat

– Har du et godt triks for å dempe søtsug?

– Jeg har aldri vært redd for å spise noe godt, men jeg bruker heller velge et alternativ som er litt bedre enn mye annet når søtsuget melder seg en onsdag, jeg har i det siste blitt helt besatt at Eplegull, og da denne med kanel. Den er god, smaker som noe søtt. Ellers er jeg skikkelig glad i oppskåret frukt. Mango og Ananas er min favoritter.

– Er det noe du aldri spiser?

– Hmm. det er det nok, men jeg har ikke noe «fy-fy» mat. Jeg spiser litt av alt og prøver heller å variere godt og spise balansert ut ifra hvor mye jeg trener en dag.

Styrkeøvelser: Slik kan du tren deg opp til toppturer

– Beste kjappe og sunne middag?

– Min beste og kjappeste middag er kyllingsalat eller laks med mango- og avokadosalat.

– Hva liker du å spise på restaurant?

– Oi, det er lenge siden jeg har vært på restaurant, men der kjøper jeg alltid noe jeg ikke orker eller kan lage hjemme. Sist spiste jeg en skikkelig god indisk matrett

– Ditt beste råd for å ha det bra med seg selv:

– Jeg har det i hvert fall best hvis jeg føler meg vel, får trent og spist mat som gir meg energi i hverdagen. Jeg prøver alltid å gjøre ting som får meg til å le masse og smile, det gjør livet mitt bra, selv om det av og til er litt dritt. Finn noe du syns er gøy å gjøre, vær masse ute og bruk tiden din på de folkene som gir deg masse.

Hvilke andre inspirerende personer bør vi snakke med? Send oss et tips her!

Javad Parsa / NTB
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her