Vektklubb-ekspertenes råd til deg i julen

Publisert: 2011-12-23 15:02

Hvordan komme gjennom julen og samtidig passe vekten? Våre eksperter gir deg noen gode råd som kan komme godt med i den - for mange - utfordrende julefeiringen.

Treningsekspert Trine Hattestad, ernæringsfysiolog Eli Anne M. Blomkvist og kokk Tommy Østhagen.

Foto: VG

Mange julemåltider blir i disse dager stelt i stand rundt deg eller av deg – uansett. Og er det noe som er sikkert, så er det at alle skal spise og kose seg.

Men for den som endrer livsstil og skal ned i vekt, så bør ikke julen ødelegge for det viktige prosjektet, og endring av livsstil betyr endringer av vaner – til en viss grad også i julen.

En god start er derfor ikke å gjøre noe av gammel vane.

Tenk deg derfor godt om før du forsyner deg på nytt. Det viktigste for deg er kanskje å få nyte smakene du forbinder med jul og tradisjoner, og at du kan unne deg den julematen du synes hører med i din jul. Nytelsen handler neppe om å spise store mengder av dette, og dermed ende opp med fråtsing og en ubehagelig følelse både fysisk og psykisk.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Julekaker og snacks

- Man kan smake litt på mye, men man behøver ikke å ta fem pepperkaker, tre serinakaker og sju kakemenn, sier ernæringsfysiolog i Vektklubb.no, Eli Anne M. Blomkvist.

- Det andre kakestykket smaker ikke noe annet enn det første, sier hun.

Eksperten råder alle til å kjenne etter og spise kun til du ikke lenger er sulten.

- Ikke spis så mye at du blir stappmett, legger hun til.

Kokken i Vektklubb.no Tommy Østhagen minner om at julegodt fint kan være appelsiner, klementiner og andre frukter, og oppfordrer til å sette det synlig frem.

- Nøtter er også fint som ett alternativ til søtt godteri, sier han.

Middagsmat

Er du sulten, og bordet bugner av fristende og kaloririk mat, er det lett å spise seg mett på tomme kalorier. Det gjelder å være bevisst på hvor mye du tar, og på hvor mye du tar av hva - på tallerkenen.

Selv om ofte kjøtt, poteter og fete sauser dominerer på tallerkenen, består julemiddager som andre middager, ofte av noe mer enn dette.

- Spis mye grønnsaker til måltidene, slik at det blir mindre plass for den kaloririke maten, råder Eli Anne.

Frukt, helkornprodukter og fisk, bør du også velge selv om det jul.

Tommy minner om at det finnes mager julemat.

- Velg kalkun som julemat, eventuelt ribbe hvor det meste av fettet er synlig og kan skjæres bort. Skjærer du bort synlig fett og svor er mye gjort, sier han.

Faste måltider

Eli Anne anbefaler dessuten at du er bestemt på å holde deg til faste, regelmessige måltider også i høytiden.

- Ikke la hele romjulen bli et sammenhengende stort måltid. Og ikke la jula vare til februar.

Har du faste måltider, får du også mange perioder mellom julemåltidene uten spising. For å klare å unngå å sprekke på dette, kan det være en fordel å drive fysisk aktivitet mellom slaga.

Aktivitet mellom måltidene

- Gå ut på tur mellom alle de koselige julemåltidene, det er enkelt, og et fint tiltak for å opprettholde mosjonen og vekten, sier Trine Hattestad.

Hvis du planlegger at du skal bevege deg den tiden du ikke sitter til bords, kan det også virke preventivt på hvor mye du forsyner deg med til hvert måltid. Det er ikke så behagelig å være stappmett når du skal ut på tur og opp med pulsen.

For pulsen bør opp.

- Sett tempo på turen og legg gjerne inn motbakker underveis så du får opp intensiteten og blir god og varm. Da forbrenner godt med kalorier, sier hun.

Trine anbefaler dessuten å velge trappene der du kan og legg inn noen lette styrkeøvelser som du kan gjøre hjemme.

- Armhevinger og mange øvelser for mage og rygg, krever ikke utstyr. Knebøy, utfall og bicepscurl, kan gjøres med for eksempel fylte halvlitersflasker, tipser Hattestad.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her