Silje Bjørnstad

Miriam endrer livsstil: Holder koken også i ferien

Publisert: 2022-07-15 21:03

I fjor høst og vinter gikk Miriam Haueng (40) ned 15 kilo med Vektklubb. Her er hennes gode tips for å holde på sunne vaner om sommeren.

Miriam Haueng er en av deltakerne som var med i «10 uker med Vektklubb» i fjor høst. Da fikk hun tettere oppfølging med Vektklubbs ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm, treningsekspert Silje Bjørnstad og Fredrik Tandberg Nilsen bidro med nyttig erfaring da han selv tidligere har lagt om livsstilen og gtt ned mye i vekt.

For Miriam har det å spise sunnere og bevege seg gjort underverker for helsen. Før slet hun med både migrene og IBS, mens etter hun ble mer bevisst på hva hun spiser og har et kosthold med mer planlagte måltider bestående av mer råvarer, grønnsaker og frukt, samt mindre ferdigretter og fastfood, er helseplagene blitt mindre merkbare.

– Hverdagen er så mye lettere, forteller hun.

Å legge om livsstilen kan være krevende. Hvordan takler Miriam sommer og ferietid? Vektklubb ringt til Mo i Rana for en oppdatering.

– Hei Miriam, hvordan går det?

– Det går strålende! Ikke mye nytt egentlig, jeg holder fortsatt koken med mine nye rutiner. Kaloritelling har jeg tatt en pause fra da.

– Herlig å høre! Nå er sommeren er her for fullt, hva er det beste med denne årstiden for deg?

– Det er så mye, jeg elsker sommer! Jeg kjenner at jeg setter mer pris på naturen etter hvert som jeg blir eldre. Det er så flott å gå turer når man hører fugler som kvitrer, ser planter som gror og blomster som spirer. Naturen lever. Det er virkelig balsam for sjelen å være ute.

Jobber med seg selv: Får ikke automatisk bedre selvbilde av å gå ned i vekt

– Ja, sesongene er synlige her i Norge. Hva er din favorittaktivitet om sommeren?

– Som resten av året; gå turer. Helst i skog, mark og fjell. Jeg går mye på asfalt om vinteren, så om sommeren liker jeg å gå på stier og i ulendt terreng. Elsker å høre grusen knase under skoene.

– Særlig i Nord-Norge er det kanskje litt lettere å gå turer nå om sommeren?

– Ja, helt klart. Nå er det bare å ta på seg skoene, fylle vannflasken og gå ut døren. Det er helt klart færre «hindre» som vær, vind og snø enn om vinteren.

– Godt poeng, men går du tur uansett vær?

– Ja jeg holder på rutinen med mine gåturer. Det blir ikke hver dag, men ofte. Og det er klart at det ikke er hver dag jeg har like mye lyst å komme meg ut.

Privat

– Har du noen gode tips for å krysse dørstokkmilen?

– Tenk at det ikke trenger å være så mye eller at man ikke trenger å gå så langt. For eksempel kan du ta på deg joggeskoene og gå ut for å kaste søpla. Når man først er ute og har på sko er det lettere å gå litt mer.

– Jeg bruker også å høre på lydbok når jeg går tur, da kan jeg virkelig gå lange turer fordi jeg vil høre mer av boken. Eller kombinere gåturen med en telefonsamtale og skravle med en venninne.

– Så smart!

– Ja, det er så godt for kroppen å bevege seg og få frisk luft!

– Tar du treningsfri eller planlegger du å holde deg aktiv i ferien?

– Jeg holder på rutinen min med turer og skal holde meg aktiv. Sammen med sønnen min går vi på stolpejakt. Det passer fint både for voksne og barn.

– Koselig å gjøre det sammen! Har du noen flere spennende planer i sommer?

– Jeg har noen turer i fjellet jeg har lyst til å gå, men de er væravhengige. Jeg synes det er så godt å gå i fjellet, å slite og pese litt, og få DEN utsikten på toppen som belønning. Jeg har sett mye fine utsiktsbilder på Instagram, men det er mye bedre å oppleve utsiktene selv. Og så blir det mye aktiviteter med barna, en tur i svømmehallen, telttur, ut med gummibåt og spille badminton.

– Merker du om formen er bedre enn i fjor før livsstilsendringen?

– Ja, det er stor forskjell. Ikke bare er jeg 15 kilo lettere, men den fysiske formen min er bedre etter alle turene mine. Jeg merket det spesielt godt på en fjelltur jeg gikk med venninner, at det ikke kjentes like slitsomt ut som for ett år siden. Nå kan jeg være i aktivitet og synes det er gøy, ikke bare et slit.

– Det er fantastisk å høre!

– Jeg skal ikke skryte på meg noen toppform, men det trenger jeg heller ikke ha. Så lenge jeg har en form som er realistisk for meg å opprettholde over tid, og der jeg har energi til å gjøre de tingene jeg vil, så er jeg fornøyd.

– Amen!

– For det koster jo, livsstilsendring er ingen dans på roser. Man må gjøre det over tid og vedlikeholde. Det letteste valget er jo å synke ned i sofaen og bli sittende. Har man en dårlig dag er det lett å velge vekk sunn mat og fysisk aktivitet, men når jeg kjenner så tydelig på kropp og sinn hvor bra det er for meg å ha en sunn livsstil, så er det stor motivasjon til å fortsette med rutinene mine.

– Hva gjør du på dager der motivasjonen er som forduftet?

– Da legger jeg listen lavt og gir meg ekstra mye skryt for de sunne valgene jeg tar, og sier gode ord til meg selv når jeg kommer meg ut, om det så bare er en liten tur. Det er de dagene man skal være mest stolt av seg selv.

– Når på dagen synes du det er best å gå tur?

– Formiddagen. Da er været finest, men jeg kan fint gå en kveldstur også. Det er så vakkert å se når solen går ned.

Privat

– Hvis du må velge: Sløve på solseng, spille beach volley eller bade?

– Å herregud, jeg er ikke glad i å være i badedrakt eller spille med ball. Da blir det enten å ligge på solseng med klær på, eller nei, jeg vil heller være i vannet å bade.

– Hva pakker du med deg av mat på stranden?

– Gjerne vannmelon, jordbær, masse bær og frukt, og noe salt snacks. Og masse vann.

– Hva er din favoritt-sommermat?

– Salater og sommerfrukt som nektarin, moreller, jordbær, vannmelon og også honningmelon. Sistnevnte har jeg gjerne på brød med spekeskinke og pesto.

– Har du en favoritt-salat?

– Det må være en fargerik salat med fetaost, granateple, reddik, og gjerne med litt søt mango eller melon oppi. Det må være masse farger!

– Hva slenger du helst på grillen?

– Jeg er ikke så fan av grillmat, men da må det blir kylling eller fisk. Marinere det med pesto og ha i folie, og gjerne spise sammen med en god salat og hummus.

Privat

– Har du en favoritt-is?

– Pæreis, mangois og Drillo-isen. Det finnes så mange gode smoothie-iser.

– Apropos, har du noen gode kalorispare-triks relevant for sommeren?

– Ja, det handler først og fremst om mengder. Og så kan det være å velge saftis fremfor fløteis. Når det er godt med en iskald pils i solen, kan man velge en LITE øl eller et glass hvitvin. Hver dag trenger ikke å være en fest selv om det er ferietid. Man kan heller kose seg litt ekstra i helgene.

Tre spørsmål: Dette får Miriam til å spise mindre usunt

– Du synes ikke det er mer utfordrende å holde på rutiner om sommeren?

– Jeg synes egentlig det er så mye frisk frukt og knasende gode gulrøtter tilgjengelig. Det ser liksom så mye mer innbydende ut som sommerens og føles mer fersk. Å ha kald frukt i kjøleskapet på en varm dag er helt nydelig. Eller frosne røde druer.

– Noe annet godt som kan dempe søtsuget, annet enn søtsaker?

– Jeg har fått dilla på matchate, blandet med havremelk og litt honning. Bruker en fin kopp og lekkert stålsugerør. Teen har fin grønnfarge og det ser fint ut.

– Har du noen tips eller oppløftende ord til andre som ønsker å være mer aktive?

– Bare ta på deg skoene og gå ut. Hvis det er tungt, ikke sett så store mål for det er ikke så mye som skal til. Ikke sammenlign seg med andre, men skryt og vær stolt av deg selv. Gi deg selv en klapp på skulderen og tenk at det her gjorde jeg ikke i går eller i fjor, men i dag. Så er det bare å fortsette og gjøre det igjen. På kort tid med litt mer aktivitet merker man stor forskjell.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her