Unne seg søtt lørdagskvelden

Publisert: 2009-03-06 11:23

Hvis man er flink hver dag og holder seg jevnt på eller under anbefalt daglig inntak av kalorier, er sånn tålelig innenfor de rammer av karbohydrater, fett og proteiner man skal ha, samtidig som man er flink til å bevege seg hver dag, og trener hardt to ganger i uken, kan man da unne seg lite søtsaker på for eksempel lørdagskvelden, uten å risikere at hele "ukesgevinsten" forsvinner? <br />Med 500 kalorier til gode på "dagsrasjonen" på lørdagskvelden bør man vel få en reduksjon i løpet av uken selv om disse 500 kalorier inntas i form av snop fremfor grovbrød?<br />Og hva slags søtsaker er da mest gunstig om man skal unne seg noe? Har hørt at vingummi ikke skal være så veldig fetende (mest karbohydrater og lite fett), samme også for lakris/lakrisbåter og mørk sjokolade? Hva med disse fettfattige potetgull-variantene som for eksempel SuperChips? Er det mindre fetende eller er det bare villedende markedsføring? <br />Snakker selvsagt ikke om å dytte innpå på lørdagskvelden som erstatning for det man har forsaket ellers i uken, men kanskje unne seg et glass Pepsi max eller en øl, en liten pose vingummi (140 gram) eller en liten skål med potetgull og noen biter kokesjokolade.<br />Er dette mulig, eller bør man rett og slett prøve å kutte snopet helt? Sistnevnte er ikke så enkelt siden kona IKKE slanker seg, og dermed koser seg med det hun har lyst på i helgene. Da blir det liksom ikke det samme med ett eple og et glass vann eller noen tørre knekkebrød eller havregryn.<br />Hva kan man eventuelt gjøre for å unngå fristelsene og søtsuget? Kan ikke akkurat rømme huset på lørdagskvelden heller bare fordi jeg ønsker å ta av noen kilo og vil unngå fristelsene.<br />Kjell-Erik


Hei!
Det er ikke mulig å svare spesifikt på alle dine detaljerte spørsmål. Det generelle svaret er imidlertid at det er mengden energi i det man spiser i forhold til energiforbruket som spiller en rolle for vektutviklingen. Når det er sagt er det holdepunkter for at de produktene som både er fete og søte er de mest fetende. Det kommer antakelig av at de smaker så godt at vi har en tendens til å spise mer enn vi trenger for å bli vanlig mette. I tillegg er de svært energitette, slik at de gir mye energi (kalorier) på et lite volum.
Det beste jeg kan råde deg til er altså at du spiser mindre energi enn det du forbruker samtidig med at du passer på vektutviklingen din ved å veie deg. Dersom du går ned i vekt med det opplegget du velger er det bra. I tillegg er det viktig at du skjeler til at det du spiser er sunt av hensyn til at det ikke bare er kroppsvekten du skal ta hensyn til, men helheten ved kostholdet som gjør at du tar hensyn til hjerte, hjerne, blodårer, beinvev og stoffskifte.
Kort sagt, tenk på å leve sunt både når det gjelder type og mengde mat og fysisk aktivitet. Lykke til!
Vennlig hilsen Christian A. Drevon

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her