Svømming og tur

Publisert: 2009-03-26 11:09

Svømmer 1000 meter fire til fem ganger i uken og går tur av og til. Må jeg variere mer for at jeg skal bli enda bedre i form?<br />Trude

VARIASJON: Variasjon i treningen virker stimulerende både fysisk og psykisk, og bidrar til fremgang. Utholdenhet, styrke og bevegelighet hører med i et treningsopplegg. Det å veksle mellom å trene alene og sammen med noen, bidrar også til variasjon.


Hei Trude!
Svømming fire til fem ganger i uken og turer er flott mosjon!
Det er to meget skånsomme aktiviteter du gjør, og det er derfor ikke stor risiko for at du vil få skader og plager ved å gjøre mye av dette.
Svømming er først og fremst kondisjonstrening, selv om du får en sterk og smidig kropp av det også. Generelt, med tanke på bedre form, skadeforebygging og vektreduksjon, anbefaler vi både kondisjon og styrke. Hvis du får til styrketrening to ganger i uken ved siden av svømming og tur, så vil det være veldig positivt.
Les mer om variasjon og periodisering her
Med hensyn til fremgang, så regner jeg med at du merker om du får det eller ikke. I et hvert treningsprogram så lønner det seg å variere og bytte ut noe av aktivitetn etter en periode. Hvis du ønsker enda bedre form, kan du jo legge inn litt løping i turene dine?
Hvis du stagnerer i formen kan du også øke intensiteten i perioder av økten (svømme etter intervallprinsippet noen av øktene), forlenge økten (langkjøring noen av øktene) og eventuelt bytte ut en økt eller to med noe helt annet (sykling, aerobic, squash, stavgang osv).
Fortsett med flotte treningsvaner!
Trine Bækkevar

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Begynne å trene igjen

Begynne å trene igjen

Hvordan få i gang motivasjon til å starte opp med trening igjen. Hvordan skal jeg trene for å få bort alt det som legger seg rundt livet? Jeg er ei dame på 50 år og skal ned i hvert fall ti kilo. Hadde en god periode hvor jeg trente spinning en til to dager i uken og syns det var artig. Liker ikke sykle etter veien. Har du noen tips til meg slik at jeg kommer i gang. Liker egentlig å løpe, men. Har du eventuelt et opplegg på hvordan komme i gang, og fortsette gradvis mer og mer, ettersom formen stiger? <br /><br />May

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her