Mattis Sandblad / VG

Så mange kalorier er det i hverdagsmaten din

Publisert: 2015-04-23 09:21

Har du bestemt deg for å ta av noen kilo? I så fall er det lurt å ha kontroll over maten du spiser ofte. Her er en liten oversikt over kaloriinnholdet i vanlig hverdagsmat.

For å gå ned i vekt er det ikke nødvendig å telle kalorier, men for noen kan det være lurt å bli bevisst over energiinnholdet i maten. Se liste over kaloriinnhold i matvarer lenger ned.

– For mange kan det å registrere matinntaket og se hvor mye energi de ulike matvarene vi velger utgjør, være en aha-opplevelse. For eksempel er det nyttig å se hvor mye frukt og grønnsaker du kan spise uten at det utgjør mye energi, og hvor mye energi en liten mengde for eksempel sjokolade, boller og smør kan utgjøre, sier klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm.

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kaloriunderskudd

Ifølge Vektklubbs matspaner og klinisk ernæringsfysiolog, Eli Anne Myrvoll Blomkvist, må en ikke telle kalorier, men det er lurt å ha en viss peiling.

– For å gå ned i vekt må man nødvendigvis innta færre kalorier enn kroppen forbruker, så det kan være lurt å ha en viss oversikt.

Hun trekker frem olje, smør, majones, sjokolade og snacks som eksempler på hva som er kaloririk mat. Frukt, grønnsaker, bær og knekkebrød er eksempler på mat som inneholder lite kalorier og som man dermed kan spise en del av for å bli mett.

Det viktigste å huske på når det gjelder mat og vektnedgang er ifølge Blomkvist å passe på mengdene man spiser.

– Både til måltidene, og det man kanskje ubevisst putter i seg mellom måltidene.

Se mengdene: Slik ser 150 kcal ut i form av «kosemat»

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Lett å glemme småspisingen

Hun forteller at mange kan komme langt bare ved å kutte ut eller redusere betydelig inntaket av «tøysekalorier», som godterier, snacks, kaker, søt gjærbakst og sukkerholdig drikke. Samtidig bør man spise mer grønnsaker, frukt og bær.

– For å gå ned i vekt så må man sannsynligvis si «nei takk» til en del fristende tilbud av mat og drikke som dukker opp overalt rundt oss. Det betyr ikke at man aldri kan kose seg med god mat og drikke, men at man må være bevisst på hvor ofte og hvor mye man tar «det lille ekstra», minner Blomkvist om.

«Mer av»-maten

Ernæringsfysiolog Skarpaas Ramm mener det kan være lurt å fokusere på hva som skal spises mer av fremfor matvarer en skal redusere inntaket av.

– Ha fokus på å spise regelmessig og bruke matvarer som gir mye næring og god metthetsfølelse, sier hun.

– Finn også ut hvor lite snacks, godteri og energirik drikke du kan trives med.

Artikkelen fortsetter under bildet

Jørgen Braastad/VG

Se hele saken til bildet over: Så enkelt sparer du hundrevis av kalorier

Så mange kalorier er det i hverdagsmaten din:

1. Pære = 55 kcal

2. Eple = 59 kcal

3. En stor banan = 103 kcal

4. Yoghurt naturell, lite beger = 108 kcal

5. Jordbæryoghurt, lite beger = 140 kcal

6. Knekkebrød = 50 kcal

7. Brødskive, grov (40 g) = 91 kcal

8. Brødskive, fin (30 g) = 70 kcal

9. Loff (25 g) = 63 kcal

10. Smør (1 ss / 15 g) = 112 kcal

11. Lett plantemargarin (1 ss / 15 g) = 54 kcal

12. Gulost, skive = 61 kcal

13. Brunost, skive = 66 kcal

14. Kokt skinke pålegg, skive = 13 kcal

15. Salami, skive = 34 kcal

16. Syltetøy (1 ss) = 34 kcal

17. Skummet melk 0,1% fett (et lite glass, 2 dl) = 66 kcal

18. Lettmelk 0,5% fett (2 dl) = 74 kcal

19. Lettmelk 1,2% fett (2 dl) = 86 kcal

20. Helmelk 4% fett (2 dl) = 132 kcal

21. Eplejuice (2 dl) = 84 kcal

22. Appelsinjuice (2 dl) = 86 kcal

23. Gulrot, 1 stk = 25 kcal

24. Brokkoli, 1/4 stk = 29 kcal

25. Avokado, 1/2 stk = 99 kcal

26. Kokt potet (100 g) = 74 kcal

27. Pasta kokt, hvit (100 g) = 116 kcal

28. Ris kokt (100 g) = 122 kcal

29. Pastasaus tomatbasert (1 dl) = 30 kcal

30. Brun saus av pulver (1 dl) = 35 kcal

31. Hvit saus av pulver (1 dl) = 69 kcal

32. Bernaisesaus av pulver (1 dl) = 221 kcal

33. Fiskekake = 57 kcal

34. Pølse i brød med ketchup og sennep = 259 kcal

35. Hamburger med brød og ost, liten = 319 kcal

36. En halv pizza Grandiosa = 658 kcal

37. Coca-Cola, liten boks (3,3 dl) = 139 kcal

38. Øl, halvliter = 200 kcal

39. Hvitvin, et glass = 122 kcal

40. Snickers, 57 g = 278 kcal

Flere artikler for deg som vil ned i vekt:

Handleliste for en sunnere hverdag

Slankende luksusmat til helgen

Lenas sunne hverdagsmeny

Spis etter klokken – bli kvitt søtsuget!

Rydd i kjøleskapet og gå ned i vekt

10 sunne matvarer som metter

ANNONSE: Vil du ha flere tips og råd om hva du bør spise?

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her