Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren tester Tine grillost

Publisert: 2021-06-17 13:19

Er det sunnere å erstatte kjøtt og pølser med grillost? Ikke nødvendigvis, konkluderer Vektklubbs matspaner.

Stadig flere sier at de ønsker å redusere kjøttforbruket sitt. Og hvis du har fått med deg debatten om hvilke forhold grisene lever under i norske grisefjøs så er kanskje også du en av de som gjerne vil legge noe annet enn pølser og koteletter på grillen i sommer.

Men hva skal du legge på grillen i stedet? Tine har nettopp lansert en ost som kan grilles som de har kalt Grill & Stek som jeg har sett litt nærmere på.

Sist testet: Sjoko loco og Philadelphia melkesjokolade

Innhold:

Grill & Stek-osten er laget med 75 prosent Jarlsberg og Jarlsberg lett (som begge inneholder melk, syrekulturer, salt og mikrobiell løpe). I tillegg er produktet tilsatt vann, eggehvitepulver, stivelse, fortykningsmiddel (guarkjernemel og metylcellulose) og salt.

Det er naturlig å sammenligne Grill & Stek med Halloumi, en tradisjonell kypriotisk ost som ikke smelter som vanlig ost. Halloumi inneholder melk av ku, sau og geit, i tillegg til salt, mikrobiell løpe og mynte.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Pris: Dette er ingen billig affære, en pakke med 200 gram Grill & Stek koster 53 kroner. Halloumi koster 60 kroner for en pakke med 250 gram. Til sammenligning koster en pakke med 270 gram Tofu naturell (Helios) cirka 35 kroner.

Oppskrifter til inspirasjon: La grillfesten bli en sunn suksess

Hva smaker det?

Siden dette er en grillost så hadde jeg en forventning om at den lignet på Halloumi, men det gjør den egentlig ikke. Tines Grill & Stek smaker rett og slett som smeltet Jarlsberg. Den er imidlertid myk i konsistensen og holder formen godt i motsetning til en bit av en tradisjonell Jarlsbergost som ville smeltet utover grillen.

Til sammenligning så er Halloumi noe fastere i konsistensen og med en litt syrligere smak (av sauemelk og geitemelk), i tillegg til at den er saltere.

Hvis jeg skal la smaken velge så foretrekker jeg Halloumi av disse to grillostene.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hvor sunt er det?

Grill & Stek-osten inneholder samme mengde fett og mettet fett som lett Jarlsbergost (det vil si 10 gram mettet fett per 100 gram). Proteininnholdet er litt lavere enn i lettost, men dobbelt så høyt som proteininnholdet i pølser og omtrent på linje med proteininnholdet i mange typer kjøtt. Saltinnholdet er nokså høyt, men likevel bare halvparten av saltinnholdet i Halloumi. Fett- og kaloriinnholdet er også høyere i Halloumi.

Av de to grillostene vil derfor Tines nye variant være et litt sunnere valg enn Halloumi.

Hvis du vil erstatte kjøtt på grillen med noe sunnere så ville jeg nok ikke valgt grillost. Til det har det litt for mye mettet fett og for lite av alle de sunne næringsstoffene og antioksidantene som for eksempel plantebasert mat har. Grill & Stek vil likevel være et noe sunnere valg enn tradisjonelle grillpølser som tross alt er noe av det mindre helsebringende du kan legge på grillen.

Grillosten kan dessuten være et nytt og spennende innslag som passer fint til fargerike salater og grillede grønnsaker.

Tidligere testet: Liv laga røkt vegetargrill

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Den mest helsebringende og bærekraftige maten du kan grille i sommer er og blir grønnsaker i alle farger og fasonger. For å få nok proteiner i et grønnsaksbasert måltid kan man supplere med tilbehør som salater med belgfrukter, nøtter og quinoa eller bruke hummus som dip. Fast tofu (laget av soyabønner) kan også marineres og legges på grillen. Og så er jo grillsesongen en fin mulighet til å erstatte noen kjøttmiddager med fisk og skalldyr.

Se oppskrifter: Deilige salater og sideretter med masse smak

OBS! Når man griller kjøtt, kan fett dryppe ned i grillen og danne skadelige stoffer som kommer inn i maten via røyken som danner seg. Dette kan reduseres betydelig ved for eksempel å senke temperaturen, bruke en grillmatte eller grille på indirekte varme. Så vidt jeg vet skjer ikke dette ved grilling av frukt og grønnsaker.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Næringsinnhold per 100 gram:

  • 237 kcal, 16 gram fett hvorav 10 gram mettet fett, 0 gram karbohydrat, 23 gram protein og 1,5 gram salt.

Det er ikke angitt noen porsjonsstørrelse, men hvis det skal erstatte kjøtt eller fisk til middagen så tenker jeg at du bør beregne 100 gram per person (237 kcal). Hvis du skal ha det som topping til en salat eller forrett så kan 50 gram (119 kcal) per person være tilstrekkelig.

Sammenlignet med lignende produkter:

Her har vi rangert alternativene ut ifra kaloriinnhold fra høyest til lavest, men det er mer enn kaloriinnhold som avgjør graden av sunnhet til en matvare. Hvor mye helsebringende næringsstoffer, som vitaminer, mineraler og antioksidanter, samt grad av bearbeiding spiller også inn, men kommer ikke nødvendigvis frem i denne listen.

  • Halloumi (Alambra): 322 kcal, 26 gram fett hvorav 15 gram mettet fett, 2 gram karbohydrat, 22 gram protein og 2,8 gram fett.
  • Synnøve Norsk grillost: 320 kcal, 23 gram hvorav 14 gram mettet fett, 0,3 gram karbohydrat, 27 gram protein og 1,8 gram salt.
  • Apetina grillost: 292 kcal, 24 gram fett hvorav 15 gram mettet fett, 1,4 gram karbohydrat, 19 gram protein og 3 gram salt.
  • Tofu naturell (Helios): 160 kcal, 9,4 gram fett hvorav 1,4 gram mettet fett, 1,6 gram karbohydrat, 18 gram protein og 0,1 gram salt.

Sammenlignet med bearbeidede grillprodukter:

Med bearbeidede grillprodukter menes blandingsprodukter av kjøtt, kjøtt som er tilsatt for eksempel salt og røykaroma eller marinert kjøtt der marinaden inneholder tilsatt sukker.

  • Chorizopølse (Folkets): 280 kcal, 23,3 gram fett hvorav 8 gram mettet fett, 4,2 gram karbohydrat, 12,9 gram protein og 1,7 gram salt.
  • Baconpøle med ost (Nordfjord): 278 kcal, 23 gram fett hvorav 8,9 gram mettet fett, 6,7 gram karbohydrat, 11 gram protein og 2,1 gram salt.
  • Spareribs, ferdig marinert (Nordfjord): 239 kcal, 18 gram fett hvorav 6,8 gram mettet fett, 3,2 gram karbohydrat, 16 gram protein og 0,5 gram salt.
  • Bratwurstpølse (Folkets): 237 kcal, 18,5 gram fett hvorav 6,3 gram mettet fett, 4,1 gram karbohydrat, 13,2 gram protein og 1,7 gram salt.
  • Ostegrill (Gilde): 235 kcal, 19 gram fett hvorav 7,5 gram mettet fett, 5 gram karbohydrat, 11 gram protein og 1,8 gram salt.
  • Baconburger (Nordfjord): 226 kcal, 18 gram fett hvorav 8,5 gram mettet fett, 2 gram karbohydrat, 14 gram protein og 1 gram salt.
  • Grillpølse (Gilde): 222 kcal, 18 gram fett hvorav 6 gram mettet fett, 5,6 gram karbohydrater, 9,5 gram protein og 1,7 gram salt.
  • Meny bøkerøkte sommerkoteletter: 209 kcal, 16 gram fett hvorav 6,7 gram mettet fett, 0 gram karbohydrat, 17 gram protein og 1,4 gram salt.
  • Falafel sticks (Folkets): 205 kcal, 7,6 gram fett hvorav 0,7 gram mettet fett, 24,6 gram karbohydrat, 6,4 gram protein og 0,9 gram salt.
  • Ostepølse av kylling (Solvinge): 199 kcal, 13 gram fett hvorav 5 gram mettet fett, 7,3 gram karbohydrat, 13 gram protein og 1,9 gram salt.
  • Kylling sticks marinert med paprika og urter (Folkets): 187 kcal, 13,1 gram fett hvorav 2,9 gram mettet fett, 1,5 gram karbohydrat, 15,8 gram protein og 0,7 gram salt.
  • Thick & juice big beef burger (Nordfjord): 184 kcal, 12 gram fett hvorav 5,7 gram mettet fett, 0 gram karbohydrat, 19 gram protein og 1,1 gram salt.
  • Kyllingfiletburger av lårfilet, hot & spicy (Solvinge): 172 kcal, 7,4 gram fett hvorav 2,2 gram mettet fett, 10 gram karbohydrat, 16 gram protein og 2 gram salt.
  • Go’&Mager chilipølse (Gilde): 151 kcal, 9,1 gram fett hvorav 3,2 gram mettet fett, 3,8 gram karbohydrat, 13,4 gram protein og 1,6 gram salt.

Sammenlignet med rent eller krydret kjøtt og fisk:

Med renere produkter menes produkter som er bearbeidet i svært liten grad, eller krydret med urter (ikke marinade).

  • Krydrede lammekoteletter (Nordfjord): 256 kcal, 20 gram fett hvorav 8,8 gram mettet fett, 1 gram karbohydrat, 18 gram protein og 0,4 gram salt.
  • Nakkekoteletter (Folkets): 225 kcal, 17 gram fett hvorav 6,4 gram mettet fett, 0 gram karbohydrat, 18 gram protein og 0,1 gram salt.
  • Laks oppdrettsfisk rå: 225 kcal, 16,3 gram fett hvorav 2,4 gram mettet fett, 0 gram karbohydrat og 20 gram protein.
  • Svin ytrefilet tomat og urter (Folkets): 110 kcal, 1,5 gram fett hvorav 0,5 gram mettet fett, 2,7 gram karbohydrat, 21,4 gram protein og 1 gram salt.
  • Storfe ytrefilet: 109 kcal, 2,3 gram fett hvorav 1 gram mettet fett og 22 gram protein.
  • Kyllingfilet: 105 kcal, 1 gram fett, 0 gram karbohydrat og 24 gram protein.
  • Torskefilet: 81 kcal, 1,1 gram fett, 0 gram karbohydrat og 18 gram protein.

Psst! Etter at matspaneren skrev denne artikkelen ble hun gjort oppmerksom på at også Synnøve har kommet med en grillost.

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan sette under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tag #matspaneren på instagram.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her