Dårlig humør uten brød og potet

Publisert: 2005-08-15 10:48

Det er i dag svært mange som lever på karbohydratfattig kost fordi de vil ned noen kilo. Denne type kost påvirker humøret og søvnen, viser ny forskning.

Kosten påvirker ikke bare vekten, men også humøret, skriver dr. Grethe.

Etter at amerikanerne lanserte den nye slankemetoden om å bli slank med lite karbohydrater, har metoden også fått omfang i Norge.
Mange har for lenge siden lagt brødskiva og poteten på hylla, men foruten grønnsaker er faktisk poteten og kornproduktene den største energikilden.
Vi må lære oss å skille mellom karbohydrater som vi bør unngå, og karbohydrater som kroppen trenger. Sukker er en form for karbohydrat som gir det vi kaller for tomme kalorier. Spiser du mye av dette, blir det gradvis omdannet til fett.
Men både kornprodukter, frukt og grønnsaker er viktige karbohydratkilder og inneholder nødvendige mineraler, vitaminer og fiber.
Fordelene ved å spise mye fiber er mange. Du bør derfor ikke kutte ut det grove brødet og poteten. Du bør faktisk spise minst 25 gram fiber pr. dag for å få full effekt av fiber i kosten din.
Mange glemmer at stivelsen som finnes i karbohydrater, er kroppens viktigste energikilde, og helt nødvendig for at kroppen skal oppføre seg normalt.
Velger du å leve på en karbohydratfattig kost, bør du være klar over at dette kan føre til store humørsvingninger, fordi du får svært lite inntak av matvarer som inneholder en viktig aminosyre som heter tryptofan.
Denne aminosyren skal egentlig heve det hormonet som stimulerer humøret. Dette hormonet kalles for serotonin. Spiser du karbohydratrik kost som inneholder mye tryptofan, vil du kunne forhindre at du får humørsvingninger.
Det er flere studier som tyder på at de som slanker seg etter lavkarbohydrat-metoden, får store humørsvingninger, spesielt gjelder dette personer som tidligere har lidd av depresjoner, samt kvinner som har store humørsvingninger under menstruasjonsperioden.
De som lever på karbohydratfattig kost, har derfor opplevd at depresjonen og humørsvingningene kommer tilbake - uten at de er klar over at det skyldes den karbohydratfattige kosten.
Du får i deg rikelig med tryptofan hvis du spiser grønnsaker som asparges, brokkoli og kokte soyabønner, men også mat som torsk, laks og hellefisk, samt kyllingbryst og kalkunbryst.
I reker og soyasaus er det ekstra mye tryptofan, men vi finner også en del i melk, yoghurt og mandler.
Mange har også problemer med søvnen etter at de begynte med karbohydratfattig kost. Hvis du er en av dem, vil tryptofanrik kost hjelpe deg til å slappe bedre av og også sove bedre om natten.
Spis derfor bananer, egg, nøtter, soyabønner, tunfisk og kyllingbryst med god samvittighet.

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

11 timer

22minutter

17 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her