OPP MED PULSEN: Enkelte studier har vist at trening både kan bedre konsentrasjonen og den kognitive evnen til hjernen.
OPP MED PULSEN: Enkelte studier har vist at trening både kan bedre konsentrasjonen og den kognitive evnen til hjernen. Foto: Janne Møller-Hansen/VG.

Derfor er trening bra for hjernen

Treningsekspert Roger Holmedal
Publisert: 2019-03-08 12:13

Den siste tiden har det kommet mer forskning på hvordan trening kan påvirke hjernen. Her gir treningsekspert Roger Holmedal noen tips til hvordan forskningen kan tilpasses til treningsøkter i din hverdag.

Kanskje er tiden hvor vi prioriterer læring med tall og leseferdighet alene foran fysisk aktivitet over? Det finnes nå klare bevis for at fysisk aktivitet fortjener mer enn koblingen til en sunn kropp men også til en sunn hjerne.

I en studie gjort av VU Universitetssykehus i Amsterdam, på nederlandske skolebarn så man på hvordan 20 minutter aerobisk aktivitet før skolen startet, og 90 minutter etter skolestart påvirket prestasjonen. Resultatet var signifikant forbedret konsentrasjonsevne sammenlignet med dem som ikke hadde noen aktivitet.

Om du ønsker økt konsentrasjon i arbeidshverdagen kan det å gå eller sykle til jobben være nok aktivitet til å få resultater. Vil du ta det et steg lenger kan du også være aktiv gjennom dagen ved droppe heis eller ta alle telefonsamtaler spaserende. Kanskje du har en arbeidsplass hvor det er mulig å bruke lunsjpausen til en treningsøkt?

Ekspresstrening: Tren hele kroppen på 5, 10 eller 15 minutter

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Annonse

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Bli medlem av Vektklubb

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Annonse

Reduser stress med mindfulness

I en studie fra 2010 fra Massachusetts General Hospital, så man på om amygdala kunne redusere i størrelse gjennom mindfulness-trening i åtte uker. Amygdala er en del av hjernen som bidrar til å tolke følelser, ifølge en artikkel på Harvard University sin hjemmeside. Deltagerne rapporterte om betraktelig lavere opplevd stress og amygdala hadde minket i størrelse.

Dermed kan mindfulness være en treningsform som kan hjelpe med å redusere stresset du opplever. Du trenger ikke sette av mye tid for å få effekt av treningen.

En mulig mindfulness-økt kan være:

Sett deg i en komfortabel posisjon, lukk øynene dine og fokuser kun på pusten. Følg pusten hele veien fra du puster inn, og magen fylles med luft, før den så forlater kroppen igjen når du puster ut.

Fem minutter med øvelsen vil kunne gjøre mye. Legg det inn når du akkurat har stått opp, rett før du legger deg, på kollektivtransport eller ved kontorpulten på jobb eller skole.

Tøy deg mykere: Dette skjer i kroppen når du tøyer

Bremser kognitiv svikt ved aldring

Kanskje noe av det mest spennende er hvordan trening kan stoppe eller bremse kognitiv svikt ved aldring. Hvit substans er ifølge Store Medisinske Leksikon betegnelsen på delen av nervesystemet som inneholder margkledde nervefibre fra nerveceller i hjernen og ryggmargen.

En studie fra 2017 fra Universitetet i Texas, Southwestern medisinske senter, viste at eldre, som var i dårligere fysisk form, hadde større reduksjon av hvit substans sammenlignet med sine jevnaldrende i bedre fysisk form. Reduksjon av hvit substans kan føre til forverring av hjernens evne til å ta avgjørelser, og tidlige tegn til tap av minne. Dette er forskning som underbygger tidligere funn og peker mot at stagnering eller bedring av fysisk form kan beskytte hjernen.

I studien brukte de maksimalt oksygenopptak (VO2 maks) som parameter, dermed kan det tyde på at å opprettholde kondisjon er viktig. Finn deg en løperute i nabolaget, eller bruk en tredemølle på treningssenter.

Ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) har de tidligere sett at løpeprogrammet «4x4» er en effektiv måte å forbedre VO2-maks. Forskerne ved NTNU delte treningsprogrammet fra utrent til veltrent på syv uker med VG i 2014 (artikkelen åpen for VG+-abonnenter).

Aldri slutt å beveg deg

Det viktigste å hente ut fra all den økende kunnskapen om helse, hjerne og trening er at vi aldri må slutte å bevege oss. Ikke bare er det medisin for kroppen men like mye for hodet. Hjernen vår jobber ikke alene, og hva du gjør med kroppen din påvirker også det mentale. Finn en aktivitet eller flere du liker og gjør den regelmessig. Ha som mål å være aktiv hele livet, treningen du gjør vil du alltid nyte godt av.

Visste du at: Trener du mer kan du spise mer. Kaloriene du forbrenner med mer trening gir deg mulighet for å spise litt mer uten å gå opp i vekt.

Prøv dette: Finn deg en treningskamerat og få bedre resultater. Ikke bare er det sosialt men en britisk studie gjort på 1000 kvinner viste at de som trener sammen i gjennomsnitt trener 6 minutt lengre treningsøkter og forbrenner 41 kalorier mer.

Les også:

Slik kan du tøye deg mykere

Fire styrkeøvelser som trener hele kroppen

Tre utendørs intervaller for alle

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Medlemskapet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her