Trond Solberg/VG

Ikke dropp treningen: Slik håndterer du fulle treningssentre i januar

Publisert: 2016-01-04 15:14

Fullbookede saltimer, kø til tredemølla og overfylte garderober. Her er fem tips for å takle kaoset på treningssenteret slik at du får treningen du vil ha.

Helena Krekling

Januar er måneden hvor «alle» legger om livsstilen og de som resten av året er støttemedlemmer velger å innta treningssentrene. Plagsomt for de som trener året rundt, og samtidig avskrekkende for ferskingene.

Første mandag i januar var trykket på hjemmesiden til SATS ELIXIA så stort at siden gikk ned for en periode.

Sammen med Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedal gir vi deg tipsene som får deg på trening, selv om treningssentrene er stappfulle.

– Følger du disse rådene så skal du få trent uansett, sier Holmedal.

P.S. Allerede i februar blir det roligere!

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

1. Planlegg treningen

Tenker du å prøve ut noen nye saltimer, men blir skuffet når de alltid er fullbooket? Book timen noen dager i forveien, så får du mest sannsynlig plass.

– Og når du er i gang: Planlegg og book timer for resten av uka. Har du en plan er det enklere å komme seg avsted, sier Holmedal.

2. Unngå visse tidspunkt

«Alle» starter på en mandag, og derfor er mandag ettermiddag tiden hvor aller flest velger å reise på trening. Det bekrefter også norgessjef i SATS ELIXIA, Bjørn Maaseide, til Vektklubb.

– Våre treningssentre har aller størst trøkk på mandager i tidsrommet mellom klokken 18 og 19. Hvis man foretrekker å trene når ikke alle andre gjør det, så er det et tidsrom en kanskje bør unngå, sier Maaseide.

Velger du å starte treningsuken på en søndag, eller legge treningen til litt andre tider, vil du finne at treningssenteret ikke er like fullt.

– Det roligste tidspunktet, uansett sesong, er rundt lunsjtider og det er ofte roligere i helgene, tipser Holmedal.

3. Tren hjemme eller på jobben

– Mange arbeidsplasser har trimrom eller tillater sine ansatte å trene i arbeidstiden. Dra nytte av dette, tipser Holmedal.

Er ikke utstyret like godt som på treningssenteret du er vant til finnes det mange enkle programmer du kan benytte, hvor alt du trenger er litt gulvplass. Sjekk for eksempel ut Vektklubbs hurtigprogram, sirkeltrening med eller uten vekter eller hvorfor ikke slå to fluer i en smekk: Vask deg svett!

4. Vær fleksibel

Har du spikret et treningsprogram, men må stå i lang kø mellom øvelsene? Klassisk januar! Heldigvis finnes det gode erstatninger til nær sagt alle øvelser, det gjelder bare å lære seg disse.

– Vær fleksibel på rekkefølgen i programmet og ha reserveøvelser på lager. Ellers kan det bli mye venting, sier Holmedal og tipser om at hjemmeprogrammene selvsagt også kan utføres på treningssenter:

– Det er litt som med jobb. For mange er det enklere å jobbe når man er på jobb, og for mange er det enklere å trene på treningssenter. Finn deg en ledig gulvflekk og kjør et program du ikke behøver mye utstyr for å gjennomføre, sier Holmedal.

5. Tren ute

Er du likevel ikke overbevist? Vel, du kan jo alltids trene ute! Dra med en venn på kompistrening, kle på deg og jogg deg en tur i det friske været, eller finn frem skiene fra garasjen.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

La 2016 bli året du endelig lykkes med vektnedgangen

De 5 beste treningsøvelsene som gir maks utbytte

Slik kan du gå ned inntil en kilo i uken

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her