Armøvelser som ikke belaster håndleddene

Publisert: 2008-07-16 09:53

Jeg har ulekre overarmer, såkalte grevinneheng og ønsker å finne en god treningsform for å få bukt med dette. Sliter med betennelse i håndleddene så "dips" eller andre øvelser hvor hele kroppsvekten legges på armene er ikke gunstig. Jeg er bra nok til å holde manualer. Har du noen gode forslag?<br /><br />Hilsen fra Elisabeth<br />

På bilde utfører fysioterapeut og personlig trener Svein Ove Husnes stående tricepspress over hodet med begge hender. Dette er en isolasjonsøvelse for bakside arm. Øvelsen kan også gjøres med strikk.


Hei!
Det fins masse øvelser for triceps, men tilgjengelig utstyr kan ofte begrense. Dersom du har manualer kan du gjøre øvelser som stående tricepspress over hodet eller fremoverbøyd tricepspress. Ta en manual i den ene hånden og løft armen så den peker rett mot taket. Hold overarmen i ro, mens du bøyer og strekker albueleddet. Eller; stå foroverbøyd med ene kneet og armen støttende til en stol, benk eller sofa. Hold overarmen inntil overkroppen, slik at armen ligger vannrett mot gulvet. Bøy og strekk langsomt i albueleddet.
Du kan eventuelt også prøve deg på smale push-ups (hendene i skulderbredde og albuene beveger seg bakover inntil kroppen). Dersom det er smertefullt å gjøre dette på gulvet kan du lene deg inntil en vegg i stående posisjon.
Et siste tips er å fortsette med dips, men plassere hendene på sidene av en stol, i stedet for på tuppen. Da vil håndleddene dine få en "bedre" posisjon. Prøv deg frem!
Lykke til!
MVH Anne Mette
Les også:
Fjern "grevinnehenget"

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Trening med fitnessbånd

Trening med fitnessbånd

Jeg har kjøpt meg slike fitnessbånd. Ikke de med håndtak, men de som er laget av lateks. Problemet er at jeg ikke finner treningsmetoder for disse noen steder. Har søkt mye på nett uten hell. Jeg har ikke mulighet til å komme meg på treningsstudio, derfor tenkte jeg det var en billig investering til å trene hjemme. Men er redd jeg gjør det feil.<br /> <br />Jeg trener forskjellige mageøvelser, armhevinger og forskjellige styrkeøvelser for bena på matte hjemme, men vil prøve noe nytt. Vet du noen øvelser eller vet om en nettside jeg kan finne noen.<br />Vennlig hilsen Beate

SITTENDE ROING i apparat

SITTENDE ROING i apparat

MUSKLER DU TRENER: Rygg, øvre del (latissimus dorsi, teres major, rhomboideus og trapezius), armbøyerne (biceps brachii) og baksiden av skuldre (deltoideus) UTGANGSPOSISJON: Sitt med en liten bøy i knærne og skuldrene langt frem. Still inn fotstøtten, eventuelt setet, slik at du kan strekke ut ryggen og armene i fremre posisjon uten at vektene slår sammen. Grip tak i håndtaket med begge hender. SLIK GJØR DU: Start bevegelsen i en foroverlent posisjon. Dra skuldrene bakover. Bøy i albueleddet og dra håndtaket mot magen med albuene inntil siden av kroppen og med underarmene parallelle med gulvet. Press skulderbladene sammen i sluttfasen. Kom tilbake i startposisjon og gjenta. VIKTIG Å TENKE PÅ: Unngå å krumme ryggen i den fremre stillingen. Strekk ryggen og skulderpartiet lett ut i startfasen. Senk skuldrene nedover/bakover i den oppreiste posisjonen. Hold armene nært kroppen. Hold ryggen rett gjennom hele bevegelsen.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her