Lotta Talbot

Hjemmelaget yoghurtis med jordbær

Publisert: 2020-05-15 14:40

Lag en sunn og fløyelsmyk yoghurtis med kun fire ingredienser.

Den største forskjellen på fløteis og yoghurtis er kaloriinnholdet og fettinnholdet. I denne yoghurtisen er den kaloririke kremfløten byttet ut med gresk yoghurt, som både inneholder mer proteiner og mye mindre fett, spesielt mettet fett.

Sjekk sammenligning av fløte og gresk yoghurt lenger ned i artikkelen!

Iskalorier

Vanlig fløteis inneholder rundt 200 kcal per 100 gram, og yoghurtis ligger på rundt 120 kcal per 100 gram. Likevel kan yoghurtis som er tilsatt for eksempel «cookie dough» fort komme opp i samme kalorinivå som vanlig fløteis, mens lett melkeis kan ligge på omtrent samme kalorinivå som yoghurtis, cirka 130 kcal.

Til syvende og sist er det mengden is du spiser som avgjør hvor mange kalorier du får i deg.

Sjekk også: Ispinnene du kan spise hver dag!

Lag yoghurtisen selv

Denne nydelige oppskriften serveres av en av våre favoritter på Instagram, nemlig Lotta Talbot som står bak @spiselsktren. Talbot er utdannet konditor, opprinnelig fra Drøbak og bor for tiden i Nederland med mann og barn.

Oppskriften hun deler med Vektklubb passer perfekt for deg som er glad i is, men som også vil spare inn på kaloriene.

Lotta Talbot

For å fylle en brødform med is trenger du:

700 g frosne jordbær
200 g gresk yoghurt (naturell eller vanilje)
2 stk. bananer
5 ss honning

Slik gjør du det: Bland alle ingrediensene i en foodprosessor eller blender til du har en smidig masse.

Fordel blandingen i en bolle eller en brødform slik som på bildet og frys i minimum 1 time.

TIPS! La de frosne bærene stå i romtemperatur ca. 15 minutter før du blander de i maskinen. Så slipper du at bærene setter seg fast.

Ta isen ut av fryseren litt før servering.

Server i iskjeks eller i skåler med frisk frukt, bær, mynte og nøtter

Hele oppskriften gir 972 kcal, og vi har beregnet at en kule is veier rundt 50–60 gram. Da vil denne oppskriften gi omtrent 20 kuler, der én kule gir sånn cirka 50 kcal. Halvparten av kaloriene til en kule fløteis vanilje, cirka 100 kcal.

Lagre oppskrift som favoritt (kun VK-medlemmer)

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Kaloriduell: Fløte versus yoghurt

Her er en sammelingning av næringsinnhold (per 100 gram) på de to vanligste variantene av gresk yoghurt du får kjøpt i butikken, og kremfløte.

Gresk yoghurt naturell fra Synnøve:
Energi: 71 kcal
Fett: 2 gram, hvorav 1,5 gram mettet fett
Karbohydrat: 4,9 gram
Protein: 8,3 gram

Gresk yoghurt naturell fra Lindahls:
Energi: 134 kcal
Fett: 10 gram, hvorav 6,6 gram mettet fett
Karbohydrat: 5,8 gram
Protein: 5,2 gram

Kremfløte fra Tine:
Energi: 353 kcal
Fett: 37 kcal, hvorav 24 gram mettet fett
Karbohydrat: 2,9 gram
Protein: 2,1 gram

Mer is: Lag fruktig «softis»

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her