Foto: Philip Larsen-Lund

Så mange kalorier er det i en brødskive

Publisert: 2011-08-10 13:15

Kaloriinnholdet i brødskiven din avhenger av type brød og tykkelsen på skiven.

Ulike typer brød har ulikt kaloriinnhold. Jo grovere brøder er jo tyngre er vekten av en skive.

Grovt rugbrød:

Foto: Philip Larsen-Lund

Begge skivene med grovt rugbrød har omtrent samme flate som en liten smarttelefon, men ulik skorpebredde.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den største rugbrødskiven på 124 gram er like tykk som et kronestykke.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den minste skiven på 74 gram er like tykk som en smarttelefon.

Kaloriinnhold i rugbrød:

Den tykke rugbrødskiven på 124 gram gir hele 274 kcal.
Den minste skiver på 74 gram gir 164 kcal.

Rug er den mest fiberrike kornsorten vi har og inneholder 16 prosent kostfiber. Vi bør helst få i oss 25–30 gram fiber hver dag. Grovt rugbrød er rik på fiber og fullkorn som bidrar til et stabilt blodsukker og holder deg mett lenge.

Ekstra grovt brød:

Foto: Philip Larsen-Lund

Dette er en skive grovbrød som faller inn under kategorien ekstra grovt brød med 75 - 100 % sammalt mel eller hele korn.

Foto: Philip Larsen-Lund

Tykkelsen på skiven er det samme som en brødskjærermaskin man kan finne i diverse matbutikker, ca halvparten av høyden til en binders.

Kaloriinnhold i en ekstra grov brødskive:

En butikkskåret skive av ekstra grovt brød veier 51 gram og gir ca 116 kcal.

Fint brød:

Foto: Philip Larsen-Lund

To skiver fint brød med 0 - 25 % sammalt mel eller hele korn. Brødflaten er omtrent like stor som en iPhone 4.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den tykke skiven er har en skorpebredde like høy som en binders og veier 46 gram.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den tynne skiven er nesten halvparten av høyden og veier 25 gram.

Kaloriinnhold i en fin brødskive:

Den tykke skiven veier 46 gram og gir 116 kcal.
Den tynne skiven veier 25 gram og gir 63 kcal.

Hva bør du velge?

Selv om fine eller lyse brødskiver er lettere og dermed gir færre kalorier, anbefales vi av Helsemyndighetene å spise mer fullkorn og grove kornvarer.

Grove kornvarer er energirike på grunn av sitt høye innholdet av sammalt mel og hele korn. Det betyr også at vi får i oss flere nyttige næringsstoffer fra grovt brød, enn av fint. I grovt brød er det to til tre ganger så mye kostfiber. Mange vil derfor erfare at grovt brød derfor metter bedre.

En fin huskeregel kan være å velge grovt og ekstra grove brød- og kornproduktene til hverdags, og heller unne seg loff, fint eller lyst brød til helgen eller spesielle anledninger.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her