Slank brødskiven og spar kalorier!

Publisert: 2011-08-10 13:15

Ulike brødtyper har ulikt kaloriinnhold. Jo grovere brøder er jo tyngre er vekten av en skive.

Grovt rugbrød:

Her ser du to brødskiver av grovt rugbrød 100 % fullkorn. Den tykke skiven veier hele 124 gram, mens den normale veier 74 gram.

Foto: Philip Larsen-Lund

Begge skivene med grovt rugbrød har omtrent samme flate som en iPhone 4, men ulik skorpebredde.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den største rugbrødskiven på 124 gram er like tykk som et kronestykke.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den minste skiven på 74 gram er like tykk som en iPhone 4.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den tykke rugbrødskiven på 124 gram gir hele 274 kcal.
Den minste skiver på 74 gram gir 164 kcal.

Grovt rugbrød er rik på de langsomme karbohydratene som bidrar til et stabilt blodsukker og holder deg mett lenge.

Ekstra grov brød:

Dette er en skive grovbrød som faller inn under kategorien ekstra grovt brød med 75 - 100 % sammalt mel eller hele korn.

Foto: Philip Larsen-Lund

Tykkelsen på skiven er det samme som en brødskjærermaskin man kan finne i diverse matbutikker, ca halvparten av høyden til en binders.

Foto: Philip Larsen-Lund

En butikkskåret skive av ekstra grovt brød veier 51 gram og gir ca 116 kcal.

Fint brød:

To skiver fint brød med 0 - 25 % sammalt mel eller hele korn. Brødflaten er omtrent like stor som en iPhone 4.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den tykke skiven er har en skorpebredde like høy som en binders og veier 46 gram.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den tynne skiven er nesten halvparten av høyden og veier 25 gram.

Foto: Philip Larsen-Lund

Den tykke skiven veier 46 gram og gir 116 kcal.
Den tynne skiven veier 25 gram og gir 63 kcal.

Så hva bør du velge?

"Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser mer grove kornvarer, og velger de grove og ekstra grove brød- og kornproduktene til hverdags. Grovt brød inneholder flere næringsstoffer enn fint brød. De grove brød- og kornproduktene er en god og viktig kilde til kostfiber, i tillegg til flere vitaminer og mineraler. Ekstra grovt brød gir to til tre ganger så mye kostfiber som fint brød," skriver Opplysningskontoret for brød og korn på sine hjemmesider.

De grove variantene er energirike på grunn av sitt høye innholdet av sammalt mel og hele korn. Det betyr også at blir du mett på mindre mengder og nedbrytingen av de langsomme karbohydratene bidrar til jevn energifrigivning og et stabilt blodsukker. Derfor holder du deg mett over lengre tid, i motsetning til fint brød og loff.

Velg alltid langsomme karbohydrater fremfor raske.

Les også:
Slankematen som gjør deg mett
Sjekk om brødet er grovt

Annonse

Vektklubbs vårkampanje!

Nå får du større rabatt jo lengre bindingstid du velger og du får hele 50 % rabatt ved 12 måneders medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

7 timer

20minutter

10 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 måneders medlemskap er 249 kr per mnd, ordinær pris for 6 måneders medlemskap er 199 kr per mnd og ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149 kr per mnd. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her